سال 1346شورای‌عالی حفاظت محیط‌زیست، رودخانه سردآبرود کلاردشت را در فهرست رودخانه‌های حفاظت شده کشور قرار داد. رودخانه‌ای که از معدود زیستگاه‌های ماهی قزل‌آلای خال قرمز است که با داشتن موقعیت منحصربه‌فرد ازجمله مناطق جنگلی کنار رودخانه‌ای‌ به‌دلیل تجاوزات متعدد ویلاسازی در چند دهه گذشته، درحال از دست دادن اکوسیستم غنی و ارزشمند خود است.

احداث شهربازی به قیمت نابودی رودخانه حفاظت‌شده

سلامت نیوز:سال 1346شورای‌عالی حفاظت محیط‌زیست، رودخانه سردآبرود کلاردشت را در فهرست رودخانه‌های حفاظت شده کشور قرار داد. رودخانه‌ای که از معدود زیستگاه‌های ماهی قزل‌آلای خال قرمز است  که با داشتن موقعیت منحصربه‌فرد ازجمله مناطق جنگلی کنار رودخانه‌ای‌ به‌دلیل تجاوزات متعدد ویلاسازی در چند دهه گذشته، درحال از دست دادن اکوسیستم غنی و ارزشمند خود است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،ریشه‌کنی 300درخت از میان رودخانه سردآبرود در ابتدای بهار سال‌جاری به بهانه کاهش تخریب‌های سیل، اقدامی بود که با وجود مخالفت کارشناسان و فعالان محیط‌زیست با موافقت ستاد بحران و همچنین منابع طبیعی کلاردشت به اجرا درآمد.

درختان با ریشه درآمده از بستر رودخانه بعد از گذشت چند‌ماه هنوز در کنار رود قرار دارند و این بار خاک ناشی از عملیات تعریض جاده و کوه‌تراشی و توسعه امکانات گردشگری در منطقه رودبارک کلاردشت هم بر درختان حاشیه رود نشسته و اجازه نفس کشیدن به آنها را نمی‌دهد. تمامی این اقدامات در حاشیه رودخانه حفاظت‌شده کشور در حال انجام است و هر روز سردآبرود را بیش از گذشته نابود می‌کند.

تهدیدهای سریالی در محدوده رودخانه حفاظت‌شده
شهرداری کلاردشت در حال احداث امکانات گردشگری در منطقه رودبارک کلاردشت و حاشیه رودخانه حفاظت‌شده سردآبرود است. در جاده منطقه، ‌کمی بالاتر از پارک جنگلی چمن، دروازه ورودی با تابلوی خوشامد شهرداری و شورای شهر کلاردشت با تاریخ 11بهمن 97نصب شده است و آنطور که پیداست قرار است ورودیه نیز از گردشگران دریافت شود.


نگهبانی که لباس فرم به تن دارد، می‌گوید: «‌ قرار است اینجا شهربازی، دریاچه مصنوعی و پل معلق ساخته شود، این دروازه هم برای دریافت عوارض ورود به محدوده است.» شهرداری کلاردشت در تاریخ 21اسفند سال 96در پایگاه اطلاع‌رسانی مناقصات کشور، ‌آگهی مناقصه سرمایه‌گذاری پل معلق و زیپ لاین را منتشر کرده است. در متن این آگهی که نام نجم‌الدین علیپور، شهردار کلاردشت در پای آن نوشته شده آمده است: «شهرداری کلاردشت از محل اعتبارات جاری نسبت به اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری پل معلق و زیپ لاین واقع در رودبارک اقدام می‌کند.»


براساس مشاهدات خبرنگار همشهری، هم‌اکنون ماشین‌های سنگین در حاشیه سردآبرود حضور دارند و مشغول اقدامات لازم برای اجرای طرح گردشگری کلاردشت هستند. در راستای این اقدامات، عرض جاده حاشیه سردآبرود افزایش یافته و حاشیه رودخانه را که پیش از این حدود 3متر بوده، کاملا از بین برده است.


مسئولان منابع طبیعی کلاردشت در اردیبهشت‌ماه ، تلاش برای کاهش اثرات مخرب سیل را بهانه قطع و ریشه‌کنی درختان عنوان کردند، درحالی‌که نه‌تنها این ریشه‌کنی اثرات تخریبی سیل را افزایش خواهد داد، که اقدام کنونی و ازبین بردن حاشیه رودخانه نیز اثرات مخرب سیل را دو چندان خواهد کرد؛ آن هم برای رودخانه‌ای که به گفته بومیان منطقه همواره طی سال‌ها به‌صورت دوره‌ای سیلابی می‌شده و همچنان نیز می‌شود.

اما به جز سیلابی شدن، عنوان «رودخانه حفاظت‌شده» برای سردآبرود نیز قانونا اجازه چنین اقداماتی را به مسئولان شهرداری نمی‌دهد. براساس قوانین، حریم تمامی رودخانه‌ها باید حفظ شود. این حریم در مورد رودخانه‌های عادی بسته به میزان آوردشان، 20متر است. اما رودخانه‌هایی که منبع آب آشامیدنی هستند، حریمی معادل 150متر دارند که تجاوز و دخل و تصرف در آن ممنوع است. اما در فاصله حدود 30متری از سردآبرود و در راستای توسعه امکانات رفاهی برای گردشگران، چشمه‌های سرویس بهداشتی نیز در حال احداث است.


علی‌اکبر یداللهی، معاون فنی محیط‌زیست مازندران به همشهری می‌گوید: «2سال قبل حدود 600 نفر از اهالی کلاردشت دچار مسمومیت ناشی از مصرف آب آشامیدنی شدند، چون گردشگران برای قضای حاجت از نقاط مختلف دراطراف رودخانه و جنگل استفاده می‌کردند که  این مسئله با احداث سرویس بهداشتی دیگر پیش نخواهد آمد.»

موافقت محیط‌زیست، ‌مخالفت عضو شورای شهر
محیط‌زیست منطقه بعد از مدتی از احداث آبشار مصنوعی در حاشیه سردآبرود جلوگیری کرد. اما معاون فنی محیط‌زیست مازندران در پاسخ به این پرسش همشهری که آیا دیگر اقدامات موافق با قوانین محیط‌زیست و رودخانه‌های حفاظت شده است، می‌گوید: « این پروژه‌ها در طرح تفصیلی شهر کلاردشت که به تصویب شورای‌عالی شهرسازی رسیده، قرار دارد پس می‌توان آنها را اجرایی کرد.»


آذرماه سال گذشته شهرام ساروی، عضو شورای اسلامی شهر کلاردشت طی یادداشتی به رسانه‌ها اعلام کرد: «پروژه‌های پل معلق، زیپ لاین، آبشار مصنوعی، دریاچه مصنوعی و 1.5کیلومتر تعریض خیابان درپشت رودبارک که سبب کاهش عرض رودخانه سردآبرود شده است، ‌بدون تهیه طرح مطالعاتی و امکان‌سنجی و اجرایی از سوی مشاور ذیصلاح صورت گرفته است.» او در بخش دیگری از این یادداشت گفته بود:‌«شهرداری کلاردشت بدون گرفتن مشاور، راسا اقدام به مکان گزینی پروژه‌ها کرده است.»‌

معترضان منافعشان به خطر افتاده است !
یداللهی درادامه به گزارش منتشر شده درخصوص توسعه امکانات گردشگری در میانکاله که چندی قبل در همشهری منتشر شد نیز اشاره کرد و گفت:‌«‌بعضی افراد اهدافی را درخصوص این اقدامات دنبال می‌کنند و شما هم ناخواسته این اهداف را تحقق می‌بخشید.

نامه از نقاط مختلف خارج از مازندران آمده که دارید میانکاله را نابود می‌کنید! درحالی‌که ما داریم آن را ساماندهی می‌کنیم، اما چون به زعم بسیاری بد آمده و منافع‌شان به خطر افتاده سراغ مسئولان استانی و غیراستانی رفته و گفته‌اند میانکاله دارد نابود می‌شود.

همین اتفاق در سردآبرود در حال رخ دادن است. شهرداری نیزبراساس طرح مصوب کلاردشت دارد این کارها را انجام می‌دهد، کجای این کار غیرقانونی است؟! چون یکسری می‌خواستند انفرادی کارهایی را انجام دهند برایشان خوشایند نیست. اینجا همه‌‌چیزش قانونی است. فقط دکه‌هایی که آنجا گذاشته شده غیرقانونی است که باید جمع‌آوری شود.»


نجم‌الدین علیپور، ‌شهردار کلاردشت نیز سال گذشته در گفت‌وگو با مهر، مخالفان اجرای این پروژه‌ها را افراد بداخلاق و حسود نام برد و گفت:‌ «این افراد نمی‌خواهند کلاردشتی که دارای آوازه جهانی است پیشرفت کند... این افراد توان دیدن توسعه کلاردشت را ندارند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha