چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۴
کد خبر: 276976

وقتی که برگ نعناع را آرام آرام می جوید، ممکن است متوجه خنک شدن دهانتان بشوید. دلیل این امر این است که نعناع دقیقاً دارای یک داستان موفقیت بیوشیمیایی است، چیزی شبیه داستان فلفل های قرمز تند.

چرا نعناع باعث خنک شدن دهان می شود؟

سلامت نیوز:  وقتی که برگ نعناع را آرام آرام می جوید، ممکن است متوجه خنک شدن دهانتان بشوید. دلیل این امر این است که نعناع دقیقاً دارای یک داستان موفقیت بیوشیمیایی است، چیزی شبیه داستان فلفل های قرمز تند.شگفتی تکاملی در مولکول های خاصی است که این گیاهان تولید می کنند: کپسایسین در فلفل ها، و منتول در نعناع.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا، گیاهان احتمالاً این ترکیبات را به عنوان یک مکانیزم دفاعی تکامل می دهند.

اما در مورد نعناع، چرا دهان را خنک می کند؟ پاسخ این است که منتول موجود در نعناع به بدن ما احساس سرما می بخشد، حتی اگر ما اینطور حس نکنیم. منتول و کپسایسین هر دو روی سیستم گیرنده های حسی تأثیر می گذارند و مواردی مانند لمس، دما و درد را تحت نظر دارند. این شبکه پیچیده ای از نورون ها با نام سیستم حسی و حرکتی متفاوت است با سیستم های مسئول طعم و بو.

نورون هایی در زیر پوست وجود دارند که می توانند احساسات مختلفی مانند گرما و سرما را حس کنند. این نورونها با استفاده از آرایه ای از پروتئین های تخصصی در غشای سلولی تعبیه شده و محیط را رصد می کنند. پروتئین ها تونل های ریزی را به نام کانال های یونی کنترل می کنند که می توانند ماده را از غشای سلولی عبور دهند. کانال های یونی برای اینکه بتوانند پروتئین گیرنده محرک مورد نظر خود را تشخیص دهند، بسته می شوند.

هنگامی که آنها ماده شیمیایی یا گرما را حس کنند، پروتئین ها روشن می شوند و به یون ها اجازه می دهند تا به غشای سلولی نفوذ کنند. آن یون های تازه، از دنیای خارج سیگنال الکتریکی کوچکی به نام پتانسیل عمل را تحریک می کنند که سلول های عصبی را به مغز منتقل می کنند.

بیشتر پروتئین های گیرنده برای باز کردن کانال های یونی خود هنگام شناسایی یک محرک خاص طراحی شده اند. به عنوان مثال ، دانشمندان پروتئین TRPM8 (که به آن “سفر M 8” گفته می شود) را عمدتاً با حس سرما وخنک شدن همراه می دانند.

دلیل اینکه نعناع باعث خنک شدن دهان می شود اینست که مولکولهای منتول باعث می شوند که گیرنده های TRPM8 کانالهای یونی خود را باز کرده و یک پتانسیل عمل به مغز بفرستند، که به طور خودکار پالس ریز الکتریسیته را با عنوان “زبان سرد” تعبیر می کند.

منبع: www.livescience.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha