چهارشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۰
کد خبر: 276978

با اینکه شب‌ها زود می‌خوابید، صبح روز بعد توان جداشدن از تخت و رفتن به محل کارتان را ندارید؟ ورزش در زندگی‌تان جایی ندارد و حتی حاضر نیستید چند متری را پیاده بروید؟ انرژی ندارید و از لحظه‌ای که به خانه می‌رسید منتظر رسیدن لحظه خواب هستید؟ بله! شما فرسوده شده‌اید. فرسودگی ناشی از کار، یک پدیده شایع جهانی است که هر روز کارمندان بیشتری قربانی آن می‌شوند.

افسرده‌اید یا فرسوده؟

سلامت نیوز: با اینکه شب‌ها زود می‌خوابید، صبح روز بعد توان جداشدن از تخت و رفتن به محل کارتان را ندارید؟ ورزش در زندگی‌تان جایی ندارد و حتی حاضر نیستید چند متری را پیاده بروید؟ انرژی ندارید و از لحظه‌ای که به خانه می‌رسید منتظر رسیدن لحظه خواب هستید؟ بله! شما فرسوده شده‌اید. فرسودگی ناشی از کار، یک پدیده شایع جهانی است که هر روز کارمندان بیشتری قربانی آن می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، احساس ناتوانی، نداشتن دلبستگی به کار و ضعیف بودن عملکرد در محیط کار، از اصلی‌ترین نشانه‌های فرسوده‌شدنتان هستند. اگر این سه نشانه را در درجات مختلف تجربه می‌کنید، تا دیر نشده باید به داد خودتان برسید و راهی برای نجات از این وضعیت پیدا کنید.
 
مشکل کجاست؟
درست است که ویژگی‌های فردی احتمال درگیر شدن با این فرسودگی را بالا می‌برند، اما واقعیت این است که محیط کارتان بیشتر از هر چیزی در این مورد تاثیرگذار است. وقتی در کاری که همه وقتتان را می‌گیرد احساس ناامنی می‌کنید، احساس می‌کنید کسی پشتتان نیست و فشار کاری شما را از پا در می‌آورد، آماده ورود به دنیای فرسوده‌ها هستید.
 
چه باید کرد؟
نمی‌توانیم از شما بخواهیم که کاری که امروز مایه فرسودگی‌تان است را با عشق و علاقه انجام دهید. اما تا زمانی که راهی برای خروج از این وضعیت پیدا نکنید، مشکلتان حل نمی‌شود. شاید تغییر شغل، تغییر گروه کاری در همان سازمان یا به‌دست آوردن مهارت‌های تازه‌ای که به رشدتان کمک می‌کند، در بهبود حالتان موثر باشد.
محققان می‌گویند، فعالیت در محیط کاری که در آن خبری از عدالت نیست، بر عهده‌گرفتن حجم زیادی از مسئولیت‌ها در محیط کار، نبود شفافیت و احساس خطر‌کردن در این محیط، می‌توانند شما را زودتر از آنچه انتظار دارید فرسوده کنند. پس این عوامل خطر را شناسایی کنید و برای مقابله با آن‌ها یا رهاشدن از آن‌ها کاری کنید.
یادتان نرود که فرهنگ سازمانی، یکی از عوامل تاثیرگذار بر فرسودگی شغلی است و اگر مطمئن هستید که در هیچ گوشه‌ای از این سازمان نمی‌توانید از تبعیض، احساس ناامنی و بیش از اندازه بالا بودن حجم کار نجات پیدا کنید، مقدمات تغییر شغلتان را بچینید. حتما خودتان هم خوب می‌دانید که این محیط اولین موقعیت شغلی شما نبوده و قرار هم نیست که آخرینش باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha