دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۵
کد خبر: 277243

روزانه تعداد زیادی از بیماران با كاهش سطح هوشیاری توسط همراهان یا اورژانس پیش بیمارستانی (115) به مراكز اورژانس بیمارستانی انتقال داده می‌شوند كه به‌رغم استفاده از اصطلاح كلی كاهش سطح هوشیاری برای همه آنها علل متفاوت و متعددی منجر به ایجاد این وضعیت بالینی در آنها شده است.

چرا هوشیار نیستیم؟

سلامت نیوز:روزانه تعداد زیادی از بیماران با كاهش سطح هوشیاری توسط همراهان یا اورژانس پیش بیمارستانی (115) به مراكز اورژانس بیمارستانی انتقال داده می‌شوند كه به‌رغم استفاده از اصطلاح كلی كاهش سطح هوشیاری برای همه آنها علل متفاوت و متعددی منجر به ایجاد این وضعیت بالینی در آنها شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،از یك افت قند خون براثر مصرف زیادتر از حد انسولین در یك بیمار دیابتی تا سكته‌های مغزی و ایست قلبی تنفسی هم درنهایت با افت سطح هوشیاری به اورژانس ارجاع می‌شوند و هنر پزشكان اورژانس تشخیص به‌موقع و سریع علل برگشت پذیر این كاهش سطح هوشیاری و در مان بیماران قبل از به جا گذاشتن عوارض شدید مغزی است .


سوءمصرف مواد مخدر به صورت خوراكی یا تدخینی( با دود كردن ) هم یكی از علل كاهش سطح هوشیاری محسوب می‌شود و در صورتی كه اطرافیان دیر متوجه این وضعیت بیمار شوند وانتقال بیمار به مراكز اورژانس با تاخیر همراه باشد عدم اكسیژن رسانی به بافت‌های حساس بدن نظیر قلب و مغز موجب مرگ بیمار می‌شود.


در بیمارانی كه كاهش سطح هوشیاری با كاهش قدرت یكطرفه اندام‌ها همراه است به‌گونه‌ای كه بیمار با تحریك كلامی یا پوستی فقط اندام‌های یك‌طرف را حركت می‌دهد احتمالا سكته مغزی علت كاهش سطح هوشیاری بیمار است.

در مواردی ممكن است علت افت هوشیاری بیمار از همان ابتدا حتی توسط همراهان مشخص شود مثلا بیماری كه بر اثر احتراق نا مناسب مواد سوختی، دچار مسمومیت با گاز منوكسید كربن شده است و در مواردی نیز تشخیص علت افت هوشیاری آزمایش‌های تكمیلی ویژه‌ لازم دارد مثلا در مسمومیت با مواد ناشناخته‌ای كه بیمار خواسته یا ناخواسته مصرف كرده است.


در بیمارانی كه به علت ضربه ناشی از تصادف یا سقوط و... دچار كاهش سطح هوشیاری می‌شوند، احتمال خونریزی و صدمات مغزی مطرح است در این‌گونه موارد انتقال مصدوم با احتیاط و توسط افراد آموزش دیده برای پیشگیری از آسیب‌های نخاعی ضروری است.


خوراندن مواد غذایی به بیماران كاهش سطح هوشیاری شدید توسط اطرافیان جهت كسب انرژی فقط منجر به بدتر شدن وضعیت بیمار و انسداد راه تنفسی وی می‌شود و باید جدا از این‌كار پرهیز كرد و بیمار را در اسرع وقت به مركز درمانی انتقال داد.


در مواردی كه احتمال مصرف مواد یا داروهایی قبل از ایجاد كاهش سطح هوشیاری بیمار مطرح است حتما جعبه یا بقایای مواد مورد استفاده را به همراه بیاورید و این‌گونه داروها را دور از دسترس كودكان نگهداری كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha