سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
کد خبر: 277305

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی با رد مباحثی مبنی بر وجود انحصار در حوزه پزشکی کشور، آمار و ارقام مربوط به تعداد پزشکان عمومی، متخصص و فوق‌تخصص دارای پروانه مطب را اعلام کرد.

چند پزشک عمومی، متخصص و فوق‌تخصص داریم؟

سلامت نیوز:معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی با رد مباحثی مبنی بر وجود انحصار در حوزه پزشکی کشور، آمار و ارقام مربوط به تعداد پزشکان عمومی، متخصص و فوق‌تخصص دارای پروانه مطب را اعلام کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، دکتر محمد جهانگیری در نشست خبری سازمان نظام پزشکی در واکنش به مباحثی مبنی بر وجود انحصار در حوزه پزشکی، گفت: انحصار در این حوزه در ایران وجود ندارد. به عنوان مثال در کانادا وقتی می‌خواهند به پزشک خانواده مراجعه کنند حداقل شش ساعت زمان می‌برد. همچنین مراجعه به متخصص دو هفته و مراجعه به فوق تخصص چهار هفته طول می‌کشد، اما در ایران بیماران هر لحظه می‌توانند به پزشک عمومی، متخصص و فوق تخصص مراجعه کنند. بنابراین در ایران آزادی انتخاب وجود دارد و دیگر انحصار در پزشکی معنایی نمی‌دهد.
وی با بیان اینکه ۸۵ درصد از نیاز درمانی بیماران ما می‌تواند توسط پزشک عمومی برطرف شود و نیازی به مراجعه به متخصص و فوق تخصص نیست، گفت: در حال حاضر برخی برای یک سرماخوردگی ساده به فوق تخصص ریه مراجعه می‌کنند. تا زمانی که نتوانیم زیرساخت‌ها و عوامل اجتماعی موثر بر سلامت را حل کنیم، نمی‌توانیم الزامات توزیع مناسب پزشکی را هم ایجاد کنیم. وجود تراکم در مراکز درمانی استان‌ها عوارضی مانند مهاجرت را در پی خواهد داشت. البته این موضوع مسئله‌ای بین‌المللی است و ما باید به همه ابعادش نگاه کنیم.
جهانگیری با بیان اینکه تولیت سلامت با وزارت بهداشت است، گفت: آیا وزارت بهداشت درخواست افزایش ظرفیت پزشکی را دارد یا خیر؟. کارشناسی‌های وزارت بهداشت قائل به انجام این کار نیستند. بنابراین چرا برخی می‌گویند باید این اتفاق بیفتد. باید توجه کرد که تغییر ناگهانی، مشکل ایجاد می‌کند. اگر ظرفیت‌ها را دو برابر کنیم، اما نه تخت داشته باشیم و نه بیمارستان، مشکلاتی مانند مهاجرت پزشکان در کشور دو برابر می‌شود.
وی در پاسخ به سوالی درباره بحث فرار مالیاتی پزشکان، گفت: برخی مکررا از کلمه فرار مالیاتی استفاده می‌کنند، اما ما بر اساس قانون با سازمان امور مالیاتی تفاهم‌نامه داشته‌ایم که جامعه پزشکی بر اساس ضرایب سازمان امور مالیاتی و اظهارنامه، مالیات‌شان را پرداخت می‌کنند. حال اگر عده‌ای می‌خواهند مالیات جامعه پزشکی را با چرتکه دیگری حساب کنند و اسمش را فرار مالیاتی می‌گذارند، درست نیست. سازمان امور مالیاتی بارها اعلام کرده که جامعه پزشکی یکی از منظم‌ترین مالیات دهندگان است.
وی افزود: از طرفی درآمدهای پزشکی قابل احصا است. بارها گفته‌ایم که ۸۵ درصد از خدمات جامعه پزشکی در بخش دولتی ارائه می‌شود که قبل از اینکه پولی به پزشک پرداخت شود، مالیاتش کسر می‌شود. این رقم بالای ۱۰۰۰ میلیارد است.
وی درباره تعیین ضرب الاجلی برای نصب کارتخوان در مطب پزشکان گفت: در این باره "اطلاعیه‌ای" برای نصب پایانه فروشگاهی داده شد و از جامعه پزشکی دعوت شد تا این کار را انجام دهند و قانون اجرا شود. دغدغه اصلی ما افزایش اعتماد به جامعه پزشکی و ایجاد آرامش است. در عین حال پزشکان برای نصب کارتخوان نباید هیچ هزینه‌ای بپردازند.
جهانگیری در ادامه صحبت‌هایش با بیان اینکه در کشور ۸۵ هزار و ۸۵۳ پزشک عمومی داریم که ۳۱ هزار و ۳۵۹ نفرشان پروانه مطب دارند، گفت: همچنین ۱۵ هزار نفر از آنها یا دستیار تخصصی هستند و عده‌ای هم در کارهای ستادی و یا مشاغل دیگر مشغول به کارند و یا مهاجرت کرده‌اند. در حال حاضر طرح بزرگی با موضوع امضای الکترونیک در حال اجراست که همه پزشکانی که فعالیت می‌کنند در آن رجیستر می‌شوند و می‌توان تعدادشان را مشخص کرد.
وی ادامه داد: در عین حال در کشور ۴۱ هزار و ۳۰۱ متخصص داریم که ۲۷ هزار نفرشان دارای پروانه مطب هستند و ۳۵ درصد از آنها پروانه مطب ندارند. همچنین ۳۴۶۲ پزشک فوق تخصص داریم که ۲۵۲۷ نفرشان دارای پروانه مطب بوده و ۲۵ درصدشان پروانه مطب ندارند.


  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha