برای داشتن دستانی زیبا و جوان افزون براستفاده ازانواع محصول‌های بهداشتی و استفاده از دستکش می‌تواند از بدشکل شدن دست‌ها جلوگیری کند.

چگونه از ایجاد نقشه رگ‌ها روی انگشتان دست جلوگیری کنیم؟

سلامت نیوز:برای داشتن دستانی زیبا و جوان افزون براستفاده ازانواع محصول‌های بهداشتی و استفاده از دستکش می‌تواند از بدشکل شدن دست‌ها جلوگیری کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، اگر جزو افرادی هستید که در طول روز زیاد تایپ می‌کنید  یا شغلی دارید که به فراوانی از دست‌ها استفاده می‌کنید به تدریج و طی زمان حتماً با پدیده برجسته شدن رگ‌های روی انگشتان دست مواجه شده اید. 


برجسته شدن رگ‌های روی دست معمولاً دلیل بر ابتلا به بیماری خاصی نیست و در بیشتر مواقع به دلیل مراقبت ناکافی از پوست انگشتان دست و فعالیت بیش از اندازه روی می‌دهد.


بسیاری از افراد از ایجاد نقشه‌های برجسته رگ‌ها روی دستان خود شاکی هستند و به دنبال راهی برای درمان و جلوگیری از بروز آن می‌گردند.
از جمله دیگر دلایل ایجاد برجستگی رگ‌های خونی روی انگشتان دست می‌توان میزان کم تجمع چربی روی انگشتان دست را نام برد؛ هرچه سن افراد افزایش یابد، پوست بدن نازک‌تر می‌شود و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد که این سبب می‌شود رگ‌های روی دست نمایان‌تر شوند. همچنین با افزایش سن، دریچه‌های بین رگ‌های خونی ضعیف می‌شوند و این سبب کندی انتقال خون در رگ‌ها و درنتیجه برجسته شدن آن‌ها می‌شود.


زمانی که شما ورزش می‌کنید، فشارخون  بالا می‌رود و این موضوع سبب برجسته شدن رگ‌های خونی به ویژه رگ‌های خونی روی انگشتان دست می‌شود.

این مشکل به ویژه در افرادی که به انجام وزنه برداری یا دیگر ورزش‌های دارای تجهیزات ورزشی می‌پردازند، بیشتر مشاهده می‌شود.


برخی افراد به طور ژنتیکی دارای سابقه خانوادگی رگ‌های برجسته هستند، از جمله دیگر دلایل می‌توان به ایجاد رگ‌های برجسته آب و هوای گرم، ابتلا به واریس، عفونت دست یا برخی بیماری‌های خود ایمنی، بارداری در بانوان یا یائسگی، بروز ترومبوز وریدی عمیق و مواردی از این دست اشاره کرد. 

برای درمان و رفع این مشکل کارشناسان توصیه می‌کنند افراد به میزان کافی آب بنوشند تا مانع از لخته شدن خونشان شوند، ماساژ دست‌ها با کرم مرطوب کننده به ویژه پس از انجام ورزش یا انجام فعالیت‌های سنگین با دست، انجام لیزر درمانی زیر نظر متخصص موثر واقع می‌شود.


برخی درمان‌های تهاجمی برای از بین بردن برخی رگ‌ها با انجام برش‌هایی کوچک و انجام بی حسی موضعی هم می‌تواند سبب ایجاد ظاهری زیبا در انگشتان دست شود که البته درموارد بسیارشدید و درصورت تایید و ضرورت پزشک انجام می‌شود.


بیماران مبتلا به بیماری فلبیت phlebitis هم می‌توانند دچار مشکل برجستگی رگ‌های خونی در انگشتان دست شوند که معمولاً برای درمان این مشکل، پزشکان دارو‌های ضد التهابی، مصرف آنتی بیوتیک و کمپرس آب گرم موضع را توصیه می‌کنند. 
کارشناسان به افراد جوان توصیه می‌کنند در صورت مشاهده رگ‌های برجسته روی انگشتان دست خود به پزشک مراجعه کنند تا در صورت ابتلا به بیماری جدی، اقدام‌های درمانی فوری برای رفع بیماری برای آن‌ها انجام شود.


از جمله نشانه‌های ارتباط برجستگی رگ‌های روی دست با ابتلا به بیماری‌های خطرناک مواردی، چون خونریزی از رگ آسیب دیده، احساس درد یا کشیدگی در انگشتان دست، تورم، گرما، قرمزی، دگرگون شدن رگ پوست، بروز زخم و تاول‌های دردناک را می‌توان نام برد.
درکنار ماساژ انگشتان دست برای جلوگیری برجستگی رگ‌های خونی، مصرف مواد خوراکی سالم شامل انواع میوه و سبزیجات هم می‌تواند سبب نرمی و لطافت انگشتان دست شود.


کشش انگشتان و مچ دست، باز و بسته کردن انگشتان دست، تمرین کشش انگشتان دست به سوی فضای بیرون، گرفتن انگشتان دست به صورت عمودی روبه بالا برای بازه‌های زمانی ۵ دقیقه‌ای در طول روز، پرهیز از بلند کردن اجسام سنگین و استراحت در فاصله زمانی تایپ با صفحه کلید رایانه می‌تواند از بروز برجستگی رگ‌های خونی جلوگیری کند.


منبع: healthline

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha