عضو هیئت مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران گفت: انحراف جانبی ستون فقرات عارضه‌ای است که با توجه به موقع، رفع خواهد شد.

سن طلایی درمان انحراف ستون فقرات، چند سالگی است؟

سلامت نیوز:عضو هیئت مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران گفت: انحراف جانبی ستون فقرات عارضه‌ای است که با توجه به موقع، رفع خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران،پرهام پارسانژاد، عضو هیئت مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران  درباره اسکولیوز (انحراف جانبی ستون فقرات) اظهار کرد: انحراف جانبی ستون فقرات به دو نوع ساختاری و عملکردی تقسیم بندی می‌شود. افرادی که با تغییر وضعیت، انحراف ستون فقرات آنها تغییر نمی‌کند و اصلاح نمی‌شود به نوع ساختاری و اشخاصی که با خم شدن به جلو، انحراف آنها قابل اصلاح است، به نوع عملکردی دچار هستند.


عضو هیئت مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران بیان کرد: انحراف ستون فقرات تا پیش از سن بلوغ به کمک فیزیوتراپی و حرکت درمانی رفع می‌شود اما پس از سن بلوغ، فیزیوتراپی و حرکت درمانی تنها عضلات ستون فقرات را تقویت و از پیشرفت این عارضه جلوگیری می‌کند.

 

تمرین چهار دست و پا، حرکتی موثر برای رفع انحراف جانبی ستون فقرات 

 او افزود: در فیزیوتراپی با بررسی اینکه انحراف در کدام یک از صفحات حرکتی وجود دارد، تمرین‌های مناسب طراحی و آموزش داده می‌شود. از جمله تمرین‌های مناسب برای درمان انحراف ستون فقرات می‌توان به تمرین در وضعیت چهار دست و پا اشاره کرد.


پارسانژاد تاکید کرد: برای رفع انحراف جانبی ستون فقرات به کمک حرکت چهار دست و پا باید دست و پای مخالف را به سمت بالا بیاوریم سپس به مدت ۶ ثانیه آنها را نگه داریم و این حرکت را برای دست و پای دیگر تکرار کنیم همچنین در این وضعیت از فرد درخواست می‌کنیم که قسمت نشیمنگاه را به پاشنه‌ پاهایش بچسباند؛ به طوری که سر بین دست‌ها قرار بگیرد و دست‌ها از جلو کشیده شده باشد، برای ۱۰ شماره دست‌ها را در حالت کشیده نگه دارید سپس به حالت چهار دست و پا و اولیه برگردید.


عضو هیئت مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران تصریح کرد: در تمرینی دیگر از بیمار درخواست می‌کنیم که بالشی را زیر شکم خود قرار دهد و روی شکم دراز بکشد، در این حالت هر دو دست خود را از بالای سرش بالا بیاورد به مدت ۶ ثانیه آنها را نگه دارد، سپس به وضعیت اولیه برگردد. همچنین در وضعیت خوابیده روی شکم از فرد درخواست می‌کنیم که هر کدام از پاهایش را با سفت کردن عضلات نشیمن‌گاه بالا بیاورد و هر کدام از پا‌ها را ۶ ثانیه نگه دارد و این حرکت را برای پای دیگر تکرار کند.

او گفت: بر اساس اینکه تحدب قوس انحرافی ستون فقرات در کدام یک از نواحی گردن، پشت، کمر و به سمت راست یا چپ باشد، فیزیوتراپیست می‌تواند تمرین‌های درمانی تخصصی‌تر را برای بیمار آموزش بدهد.


موثرترین وسایل کمکی برای درمان اسکولیوز

 پارسانژاد یادآوری کرد: توپ ژیمناستیک، باند‌های کششی و فوم‌رولر وسایلی مناسب برای انجام تمرینات درمانی اسکولیوز هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha