بسیاری از افراد به دلایل متعددی مجبور به انجام عمل جراحی در رده‌های سنی مختلف هستند که راهکار‌هایی ساده می‌تواند شانس موفقیت در جراحی آنها را افزایش دهد.

راهکار‌هایی طلایی برای افزایش موفقیت عمل جراحی در بیماران

سلامت نیوز:بسیاری از افراد به دلایل متعددی مجبور به انجام عمل جراحی در رده‌های سنی مختلف هستند که راهکار‌هایی ساده می‌تواند شانس موفقیت در جراحی آنها را افزایش دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، عمل‌های جراحی بسته به نوع عارضه سلامت افراد مختلف هستند، برخی از آن‌ها بسیار آسان مانند جراحی دندان یا آب مروارید چشمی و برخی پیچیده و نیازمند رسیدگی دقیق مانند جراحی قلب، مغز یا تعویض استخوان لگن هستند. 


نکته مهم درباره تمام جراحی‌ها، توجه کافی به توصیه‌های پزشکان، مصرف دقیق دارو‌ها پیش و پس از عمل جراحی، مراجعه به پزشک دربازه‌های زمانی مشخص و مراجعه به مراکز درمانی در صورت مشاهده هرگونه علامت‌های غیرطبیعی است.
محلی از بدن که مورد عمل جراحی باز قرارمی گیرد به شدت مستعد عفونت است و بیماران باید توجه خاصی برای پاکیزه نگه داشتن و پرهیز از عفونی شدن محل جراحی انجام دهند.


به گفته جراحان بیماران نقش بسیار مهمی درموفقیت یا شکست عمل جراحی دارند و می‌توانند سبب بهبود یا وخامت حال خود شوند.
برای کاستن از استرس و نگرانی انجام جراحی می‌توانید با مشاوره با پزشک و دریافت نظرمثبت از او به انجام ورزش در روز‌های پایانی مانده به انجام عمل جراحی بپردازید؛ این ورزش‌ها می‌توانند سبک باشند و تنها سبب ایجاد آرامش و رفع استرس درشما می‌شوند.


به گفته کارشناسان انجام ورزش با تقویت سیستم ایمنی بدن انسان سبب بهبود سریع‌تر زخم‌ها و جلوگیری از ایجاد و گسترش عفونت‌ها می‌شود.
برای کاستن از استرس، کارشناسان توصیه می‌کنند افراد لیستی از عامل‌های ایجاد کننده استرس و نگرانی خود را یادداشت کنند؛ کمک گرفتن از اعضای خانواده و حمایت عاطفی اعضای خانواده نقش بسیار مهم در آرامش فرد برای انجام عمل جراحی و مراقبت‌های پس از آن دارد.
کارشناسان توصیه می‌کنند افراد پیش از انجام عمل جراحی با خانواده خود گفت‌وگو انجام دهند به ویژه درباره مراقبت‌های پس از عمل جراحی تا در صورت نیاز راهکار‌های جایگزین و کمکی درنظر گرفته شود.


پیش از جراحی در صورتی که باید دارو‌های خاصی مصرف کنید، حتماً با پزشک خود مشاوره انجام دهید و در بازه‌های زمانی مشخص آن‌ها را مصرف کنید؛ درصورت هرگونه واکنش آلرژیک یا ایجاد علامت‌های غیرطبیعی پس ازمصرف دارو، در اولین زمان به پزشکان خود اطلاع رسانی انجام دهید.


گاهی اوقات انجام عمل جراحی به دلیل حوادثی، چون بلایای طبیعی، تصادف و سانحه روی می‌دهد که دراین زمان فرد از آمادگی کافی روانی برای انجام جراحی بهره‌مند نیست. دراین زمان وظیفه پزشکان، دوستان و اطرافیان دادن آرامش روانی به او برای به دست آوردن دوباره سلامت است.
در روز‌های پایانی باقیمانده تا عمل جراحی می‌توانید با پزشک خود مشاوره انجام داده و رژیم خوراکی سالم انتخاب کنید که در آن به میزان کافی پروتئین، میوه و سبزیجات وجود دارد و به طور مثال میزان مصرف مواد شیرین را کاهش دهید.


به گفته دانشمندان نفس کشیدن عمیق یکی از راهکار‌های حفظ سلامت و کاهش مرگ و میر در افراد به ویژه سالمندان است. بنا برآمار‌ها عارضه‌های ریوی سبب مرگ حدود ۴۰ درصد افراد بالای ۶۵ سال پس از عمل‌های جراحی می‌شود.بیشتر بخوانید:معجون شگفت انگیزی که خواب نوزادان را منظم می‌کند
این مورد به ویژه در زمان انجام جراحی‌های تهاجمی گسترده‌ای چون جراحی قلب یا ریه اهمیت فراوان دارد؛ کارشناسان توصیه می‌کنند افراد تنفس عمیق از شکم را تمرین کنند؛ انجام این گونه تنفس افزون بر افزایش حجم ریه و بهبود سلامت آن، سبب آرامش، رفع استرس و سردرد می‌شود. 


یکی از کار‌هایی که پیش از انجام عمل جراحی باید حتماً انجام دهید، خودداری از مصرف مواد دخانی به ویژه سیگار وقلیان است. بنا بر آمارها، افراد سیگاری پس از عمل‌های جراحی مختلف با درصد بالایی دچار عارضه‌های قلبی ریوی می‌شوند و حتی امکان دارد درجریان بیهوشی درحین عمل دچار عارضه‌های سلامت شوند و حتی جان آنها به خطر افتد.


مصرف سیگار سبب ترمیم با تاخیر زخم‌ها پس از جراحی می‌شود و روند دوران نقاهت پس از جراحی را افزایش می‌دهد.
با رعایت این راهکار‌ها می‌توانید شانس موفقیت عمل جراحی درخود و اطرافیانتان را افزایش دهید.


منبع: washingtonpost 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha