چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴
کد خبر: 277998

روز یکشنبه تصاویری از کشتار سگ‌های خیابانی منتشر شد که آن را به مرکز نگهداری و عقیم‌سازی سگ‌های آرادکوه نسبت می‌دادند، این تصاویر دلخراش که از کشتن سگان با تزریق اسید حکایت داشت اعتراض جامعه به ویژه فعالین حقوق حیوانات را بر انگیخت.

تزریق اسید به قلب سگ‌های خیابانی!

سلامت نیوز: روز یکشنبه تصاویری از کشتار سگ‌های خیابانی منتشر شد که آن را به مرکز نگهداری و عقیم‌سازی سگ‌های آرادکوه نسبت می‌دادند، این تصاویر دلخراش که از کشتن سگان با تزریق اسید حکایت داشت اعتراض جامعه به ویژه فعالین حقوق حیوانات را بر انگیخت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آفتاب یزد ،البته این موضوع مثل سایر موارد در ابتدا با انکار از سوی مسئولین مواجه بود اما بعد از ساعتی توسط یکی از اعضای شورای شهر تایید شد. موضوع غیرقابل انکار این است که کشتن سگ‌ها با چنین شرایطی اهمیتی ندارد که این موضوع مربوط به الان است یا چند سال قبل، باید در رابطه با این ابعاد این موضوع پیگیری‌هایی صورت بگیرد که البته شهردار تهران قول پیگیری داده است.

>ماجرا از کجا شروع شد؟
انتشار تصاویری از کشتن سگ‌های بدون صاحب در فضای مجازی موجب جریحه‌دار شدن افکار عمومی شد و واکنش شهروندان را در پی داشت. براساس آنچه در فیلم مشخص است سگ‌ها با روش خاصی کشته شده و سرنگی پر از اسید و سم به قلب‌هایشان تزریق می‌شود تا از داخل بسوزند و جان دهند. تعداد سگ‌هایی که به این شیوه کشته می‌شوند آنقدر زیاد است که نمی‌توان گفت همه آن‌ها بیمار هستند که اگر باشند هم این شیوه صحیح به نظر نمی‌رسد. براساس این فیلم حتی توله‌های شیرخوار نیز با بی‌رحمی کشته می‌شوند.


بلافاصله بعد از انتشار این تصاویر اسماعیل نعمت‌زاد شهردار شهرستان کهریزک به این تصاویر واکنش نشان داد و گفت: «این خبر کذب است که علیه شهرداری منتشر شده و ما این کار را انجام نداده‌ایم. در حال پیگیری برای پیدا کردن فردی هستیم که این تصاویر را منتشر کرده است و قطعا از طریق مراجع قانونی شکایت خواهیم کرد.»


سرعت انتشار این فیلم در فضای مجازی به حدی بالا بود که موجب واکنش غلامحسین محمدی رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران هم شد. محمدی در توئیت خود ضمن آن‌ که زمان این فیلم را ۲ سال قبل اعلام کرد و افزود: «شهرداری بنا به مسئولیت اجتماعی خود در مراقبت از محیط زندگی شهروندان موظف به کنترل حیوانات در سطح شهر است.

بی‌شک به هیچ پیمانکار و مسئولی اجازه نمی‌دهیم، بر خلاف ارزش‌های انسانی و اسلامی با خلایق خدا برخورد کند و پیمانکاری که سابقه خطایی بزرگ داشت، خلع ید شد و با مسئولان و مسببان برخورد قاطع شد.»


بعد از این واکنش‌ها پیروز حناچی شهردار تهران در این خصوص گفت: «تصاویر مربوط به سال ۹۶ است، اما در هر صورت ما به تاسی از پیامبر اسلام به همه مخلوقات خدا احترام می‌گذاریم و من هم دستور داده‌ام که این موضوع بررسی شود. همچنین برای اینکه از حساسیت موضوع کم شود برای پیمانکاری که به آن اعتراض صورت گرفته بود را خلع کردیم.»


هنوز چند ساعت بیشتر از سخنان حناچی نگذشته بودکه سید آرش حسینی میلانی عضو کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران، توئیتی زد که حاکی از صحت ادعاهای مطرح شده در تصاویر سگ‌کشی است. او در این توئیت نوشته بود: «خبر تزریق اسید و کشتار غیرانسانی سگ‌های خیابان‌گرد تهران متاسفانه صحت دارد و توسط یکی از پیمانکاران شهرداری تهران صورت گرفته است. قطعا موضوع را تا انتها پیگیری خواهم کرد و مقصران این فاجعه در مجموعه شهرداری و پیمانکاران آن، با برخورد جدی سازمانی و قضایی مواجه خواهند شد.» بعد از آن هم حسن خلیل‌آبادی، عضو شورای شهر تهران با انتشار توئیتی گفت: «طی بازدیدی که از محل نگهداری عکس‌ها داشته‌ام خودرو حامل لاشه سگ‌ها را دیده‌ام» و در واقع با این کلیپ مهر تاییدی بر اتفاقات رخ داده زد.

>واکنش‌های مردمی
ظرف چند ساعت فضای مجازی پر شد از کلیپ و عکس سگ‌های خیابانی که با تزریق اسید کشته شده بودند و هر کس متن غم‌انگیزی در رابطه با این اتفاق می‌نوشت و همه شهرداری را مقصر می‌دانستند، سرانجام با وجود همه‌ کوشش‌ها و وعده و وعیدهای مدیران شهرداری برای پیگیری این کشتار، گروهی از مردم، روز دوشنبه ۲۸مرداد، در برابر ساختمان شهرداری تهران، در اعتراض به این موضوع، از سوی پیمانکاران شهرداری، تجمع کردند و خواستار تصویب قانون حمایت از حیوانات شدند؛ چراکه به رغم این خشونت‌های گسترده و روزانه علیه حیوانات، هنوز قانون حمایت از حقوق حیوانات در کشور تصویب نشده است.


رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران، مجید فراهانی، به اعتراض مدنی شهروندان مدافع حقوق حیوانات واکنش نشان داد و در توئیتی نوشت: «... مدارا و تحمل اعتراض مدنی شهروندانی که در برابر تخلفات، ولو قدیمی پیمانکاران، با تجمع در برابر شهرداری تهران اعلام موضع کردند حداقل اقدامی بود که در مسیر «تهران شهری برای همه» باید رعایت می‌شد.»

>نبود قانون مشخص موجب حوادثیمانند سگ‌کشی می‌شود
خویشتندار فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست استان تهران در رابطه با سگ‌کشی توسط شهرداری می‌گوید: «به موجب قانون، شهرداری مکلف به جمع‌آوری حیوانات شهری است، اما نحوه جمع‌آوری آن در هیچ قانونی ذکر نشده است.

سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به این اقدام بسیار متاثر است و باید برای این موضوع چاره‌اندیشی شود. متاسفانه برای این چنین موضوعات و مشکلاتی دستورالعمل قانونی وجود ندارد تا براساس آن رفتار کنیم.

سازمان محیط زیست نیز به دلیل نبود قانون روشنی در رابطه با حمایت از حیوانات نمی‌تواند شکایتی از فرد حقیقی یا حقوقی کند. سازمان حفاظت محیط‌زیست هم اگر علیه ارگانی شکایت کند به دلیل نبود قانون مشخص آن ارگان تبرئه خواهد شد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha