سه‌شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۳
کد خبر: 278343

:یک متخصص دندان گفت: پیوره یک بیماری عفونی دندانی است که توسط باکتری‌ها ایجاد می‌شود

بیماری عفونی که به جان لثه می‌افتد

سلامت نیوز:یک متخصص دندان گفت: پیوره یک بیماری عفونی دندانی است که توسط باکتری‌ها ایجاد می‌شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،بهزاد قریب زاده، متخصص دندان ، درباره بیماری پیوره دندان اظهار کرد: این نوع عارضه یک بیماری عفونی دندانی است که توسط باکتری‌ها ایجاد می‌شود. به عبارت ساده‌تر، این اختلال التهاب لثه است که بیش‌تر بر غشاء اطراف ریشه‌های دندان‌ها تاثیر می‌گذارد.


او گفت: پیوره منجر به تخلیه چرک و شل شدن دندان می‌شود که این اختلال  به عنوان پریودنتیت شناخته شده است.


 
متخصص دندان درباره علائم این نوع بیماری بیان کرد: یکی از شایع‌ترین علائم این نوع بیماری، خونریزی است که در حالت مسواک زدن اتفاق می‌افتد. علائم دیگر پیوره درد لثه، بوی بد دهان، احساس درد هنگام غذا خوردن و لثه‌های متورم، قرمز یا شکاف ایجاد شده است. لق شدن و یا افزایش لقی یک یا چند دندان، ایجاد فاصله بین دندانها، جدا شدن لثه از دندان و عمیق شدن شیار بین لثه و دندان، تحلیل لثه، اما گاهی، درد مبهم یا خارش دار بین دندان‌ها از علائم دیگر به حساب می‌آیند.


او درباره علل آن توضیح داد: این نوع عارضه ممکن است علائمی نداشته باشد و در مراحل اولیه بدون درد ظاهر شود، به همین دلیل ممکن است بیمار متوجه پیشرفت تدریجی یا خونریزی آن در هنگام خوردن غذا نشود. برای حفظ و سلامت لثه و دندان‌ها لازم است معاینه‌های منظم دندانپزشکی انجام شود. گاهی اوقات تغییراتی که برای لثه ایجاد می‌شود باز هم لبه لثه سرجایش به نظر می‌رسد. به دلیل همین امر فرد متوجه پیشرفت بیماری نمی‌شود.  پلاک‌های دندانی هم مانند پوسیدگی دندان، علت بروز پیوره است.


عارضه ای دردناک که به جون لثه ها می افتدقریب زاده در ادامه گفت: زمانی که پلاک‌ها در خط لثه تجمع کنند باعث تحریک لثه و حساس شدن آن می‌شوند؛ که گاهی خونریزی هم پیدا می‌کند. به این حالت ژنژیویت یا التهاب لثه می‌گویند.


او درباره درمان این نوع عارضه بیان کرد: بستگی به شدت و حاد بودن آن دارد. در مراحل اولیه با یک جرم گیری کامل و تمیز کردن سطح دندان بیماری از بین می‌رود. اما اگر خیلی پیشرفته و حاد باشد ممکن است کورتاژ یا جراحی لثه انجام شود.


این یک متخصص دندان  در پایان گفت: اگر لثه به مرحله جراحی برسد به دلیل وجود پاکت ها (جرم های دندان) است. زیرا  پاکت ها  می توانند مکان برای رشد میکروب ها فراهم کنند. وجود این پاکت ها (جرم های دندان) آسیب زیادی به دندان ها وارد می‌کنند و فرد نمی‌تواند به راحتی از مسواک و نخ دندان استفاده کند.  عمل جراحی بیشتر برای این است که شرایطی فراهم شود تا فرد به راحتی بتواند مسواک بزند. بنابراین عمل جراحی لثه یک عمل بازدارنده و ممانعت کننده از پیشرفت بیماری است. برای حفظ و سلامت لثه و دندان‌ها لازم است معاینه‌های منظم دندانپزشکی مرتب انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha