چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱
کد خبر: 278771

میوه ی گریپ فروت ، اشتها را تقویت ،عمل هضم را آسان می كند و جریان عصیر معدی و ترشح كیسه ی صفرا را سرعت می بخشد.

گریپ فروت و خواص فوق العاده آن

سلامت نیوز: میوه ی گریپ فروت ، اشتها را تقویت ،عمل هضم را آسان می كند و جریان عصیر معدی و ترشح كیسه ی صفرا را سرعت می بخشد.

 
 فواید :

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت سیمرغ، سرشار از ویتامین ‹‹ ث›› و پتاسیم است. منبعی غنی از فولات، آهن، كلسیم و سایر مواد معدنی می باشد انواع سرخ و صورتی آن انباشته از كاروتن یعنی زمینه ساز ویتامین ‹‹ آ›› است. فیبر گیاهی اش فراوان ولی مقدار كالری اش جزئی است. دارای بیوفلاونوید و شماری دیگر از مواد گیاهی است كه از انسان در مقابل بروز سرطان و بیماری های قلبی مراقبت می كند. میوه ی آن ، اشتها را تقویت می كند.
 
*عمل هضم را آسان می كند و جریان اسید معده و ترشح كیسه ی صفرا را سرعت می بخشد. 
* دارای ویتامین های ‹‹ ث ›› و ‹‹ پ ›› است . این دو ویتامین در حفظ سلامت قلب و عروق بدن مؤثرند .
* به تولید قند و مواد حیاتی دستگاه بدن كمك می كند .
*گل های گریپ فروت ، خاصیت ضد تشنج و لرز را دارد و دم كرده آن را موقع تشنج زكام و تب می نوشند .
* اگر آن را صبح ناشتا بخورند ، خواص ادرارآور آن زیاد می شود و سموم را از بدن خارج می كند.
*  گریپ فروت ، خون را تصفیه می كند و كلیه و كبد را پاك می سازد .
*ضد خون ریزی بواسیر است .
* میوه ای خنك است و عطش را رفع می كند .
* اختلالات مفصلی را درمان می كند .
*برای كسانی كه موهای سرشان می شكند ، تجویز می شود .
*برای كسانی كه عفونت های ریوی و تب خیز دارند مفید است .
*گریپ فروت ، علاوه بر مواد معدنی ( آهن و كلسیم ) دارای ویتامین های ‹‹ آ››، ‹‹ ب ـ1›› ، ‹‹ ب ـ2›› ، ‹‹ ث ›› و ‹‹ پ پ ›› است .

مضرات :

امكان دارد در افراد حساس به مركبات، واكنش حساسیت زا ایجاد كند.

گریپ فروت، میوه ای توپر، خوش طعم و مغذی است. نصف گریپ فروت، افزون بر 50 درصد مقدار مجاز خوراكی توصیه شده (R DA) ویتامین ‹‹ث›› را در بردارد. هم چنین 325 گرم پتاسیم، 25 میكروگرم فولات، 40 میلی گرم كلسیم و1 میلی گرم آهن دارد. انواع سرخ و صورتی میوه  یاد شده  سرشار از بتاكاروتن است كه بدن، آن را به ویتامین ‹‹آ›› تبدیل می سازد.

یك فنجان حاوی گریپ فروت شیرین نشده( بدون شكر) به مقدار 95 میلی گرم ویتامین ‹‹ ث›› و بیش از 150 درصد مقدار مجاز خوراكی توصیه شده (R DA) دارد، هم چنین بسیاری از سایر مواد مغذی در چنین میوه  تازه ای جای گرفته است.

درگذشته، بسیاری  از مردم، ازخوردن گریپ فروت بدون شكر، به خاطر عصاره  تلخ و ترش آن، خودداری می كرده اند، ولی به طور معمول با آمیختن آب گریپ فروت سرخ یا صورتی با سفید، مزه ی شیرین حاصل می شود.

اگر آب پرتقال یا گریپ فروت را با هم در آمیزیم، نوشابه نیروبخشی پدید می آید كه نیاز به شیرین كردن ندارد.

به موجب برنامه های پرهیز( رژیم) غذایی كه طی سال ها از سوی سازمان نظارت برمواد غذایی و دارویی آمریكا(F DA) تنظیم یافته،  معلوم شده است كه گریپ فروت از قدرت بی نظیری برای سوزاندن و از بین بردن چربی ها برخوردار است.

البته این ادعا، صحت ندارد چرا كه هیچ ماده  خوراكی توانایی چنین خاصیتی را ندارد. افرادی كه از رژیم گریپ فروت پیروی می كنند، دچار كاهش وزن می شوند؛  اما این  بدان جهت است كه آن ها مواد غذایی دیگر را كم تر می خورند و این عمل به كاستی های غذایی می انجامد. حتی اگر این گونه باشد، گریپ فروت، میوه ی مفیدی برای متعادل ساختن وزن بدن شمرده می شود؛ ومقدار زیاد فیبر گیاهی اش، گرسنگی را فرو می نشاند.

چنانچه  می خواهید  از وزنتان بكاهید، روزانه پیش ازهرخوراكی، آن را بخورید تا جلوی پرخوری تان را بگیرد، در ضمن میان وعده ی ایده آلی به شمار می رود.

جالب این كه گریپ فروت سرشار از پكتین (الیاف گیاهی حل شدنی )‌ است كه به كاهش كلسترول خون كمك می كند. وانگهی، پژوهش های اخیرحاكی از آن است كه میوه  مورد بحث دارای مواد دیگری است كه از بروز بیماری ها پیش گیری می كند .

به عنوان مثال، گریپ فروت های سرخ وصورتی، سرشار از لیكوپن هستند واین ماده، یك ماده  ضد اكسید كننده است كه به نظر می آید خطر بزرگ شدن پروستات را تقلیل می دهد. پژوهندگان هنوز ساز و كار ( مكانیسم ) عمل كرد لیكوپن را نشان نداده اند ، لیكن بررسی 6 ساله  دانشگاه هاروارد كه توسط 48000 پزشك و سایر كارشناسان بهداشت صورت گرفت ، حكایت از آن داشته است كه مصرف هفته ای 10 وعده مواد غذایی سرشار از لیكوپن ، سبب كاهش 50 درصد سرطان پروستات می شود .

از دیگر مواد گیاهی موجود در گریپ فروت ، می توان از اسیدفنولیك نام برد كه مانع تشكیل نیتروزامین ، مواد سرطان زا ، بالیموندیدترپن و مونوترپن می شود. مواد مذكور موجب تولید آنزیم هایی می شوند كه در جلوگیری از پیدایش سرطان اثر دارند و نیز بیوفلاونویید كه از عمل كرد هورمون هایی كه باعث رشد غده ( تومور ) می شود ، جلوگیری می كند .

گروهی از مبتلایان به آماس مفصل رماتیسمی ، سرخریش ( لوپوس ) و شماری دیگر از مبتلایان به اختلالات التهابی دریافته اند كه گویی مصرف هر روزه  گریپ فروت نشانه های مرضی شان را تقلیل می دهد . تصور می رود كه این ویژگی از مواد شیمیایی گیاهی كه مانع ایجاد پروستاگلاندین یعنی ماده  آماس زا می گردد ، ناشی می شود .

افرادی كه به مركبات حساسیت دارند ، احتمالا در برابر گریپ فروت نیز از خود حساسیت نشان می دهند . این حالت ممكن است به خاطر خود میوه یا روغن موجود در پوست آن باشد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha