آنتی بیوتیک‌ها با کاهش باکتری‌های روده، تاثیر منفی بر عملکرد واکسن آنفولانزا در بدن دارد.مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها اثربخشی واکسن آنفلوآنرا را کاهش می‌دهد

مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها اثربخشی واکسن آنفلوآنرا را کاهش می‌دهد

سلامت نیوز:آنتی بیوتیک‌ها با کاهش باکتری‌های روده، تاثیر منفی بر عملکرد واکسن آنفولانزا در بدن دارد.مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها اثربخشی واکسن آنفلوآنرا را کاهش می‌دهد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، گروهی از محققان دانشگاه استنفورد در مطالعه جدیدی کاهش تنوع میکروبیوم روده حاصل از مصرف آنتی بیوتیک‌ها بر اثر واکسیناسیون را مورد بررسی قرار دادند.


این تحقیق روی گروهی که واکسن آنفولانزا را دریافت کرده بودند، متمرکز شد و فرضیه وجود رابطه بین جمعیت باکتری‌های روده و پاسخ‌دهی سیستم ایمنی به واکسیناسیون را بررسی کرده است.


پیش از این همین محققان در سال ۲۰۱۱، پاسخ‌های ایمنی مشابه را در مطالعات حیوانی مطالعه کردند و تاکنون هیچ مطالعه انسانی برای بررسی این پدیده انجام نشده بود و این نخستین بررسی انسانی در این زمینه است.


در پژوهش جدید که ۲۲ فرد بزرگسال را در طول فصل شیوع آنفولانزا مورد بررسی قرار داده است، نیمی از افراد واکسن آنفولانزا را به صورت عادی دریافت کردند، در حالی که به نیمی دیگر درست پنج روز قبل از دریافت واکسن، آنتی بیوتیک‌های سه‌گانه تزریق شد.


کاهش ۱۰ هزار برابری تنوع باکتری‌های رودهبه گفته محققان، گروه دریافت کننده آنتی بیوتیک، کاهش ۱۰ هزار برابری تنوع باکتری‌های روده را نشان داد و آن‌ها با تکرار این آزمایش دریافتند که این گروه پاسخ ضعیفتری نسبت به یک سویه خاص در واکسن آنفولانزا نشان می‌دهند.


به عقیده این محققان اگرچه دریافت آنتی‌بیوتیک در فاصله زمانی کم از دریافت واکسن آنفلوآنزا، ممکن است بر درمان آن تاثیر چندانی نداشته باشد، اما به دلیل اختلال در جمعیت باکتری‌های روده، خاطره‌ای از مصرف این آنتی‌بیوتیک در سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌شود که باعث کاهش تاثیر واکسن آنفلوآنزا در نوبت بعدی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha