دولت در برخی از استان‌های شمالی کشور به بهانه جذب گردشگر، محیط زیست را مورد تاخت قرار می‌دهد که تازه‌ترین آن احداث جاده در داخل تالاب بین‌المللی میانکاله و در ساحل بندرترکمن به سوی جزیره آشوراده است.

تخریب محیط زیست تالاب میانکاله به بهانه جذب گردشگر/ جاده‌ای که به بیراهه می‌رود!

سلامت نیوز: دولت در برخی از استان‌های شمالی کشور به بهانه جذب گردشگر، محیط زیست را مورد تاخت قرار می‌دهد که تازه‌ترین آن احداث جاده در داخل تالاب بین‌المللی میانکاله و در ساحل بندرترکمن به سوی جزیره آشوراده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، آشوراده، تنها جزیره ایرانی دریای خزر، منطقه‌ای در مرکز شبه جزیره میانکاله، جزیره‌ای که در سده‌های گذشته در پی فعالیت‌های انسانی هم‌چون حفر کانال از توده اصلی خود یعنی شبه جزیره میانکاله جدا افتاده است.

چندی پیش اخباری در فضای مجازی در ارتباط با اعلام جرم دادستان بندرترکمن علیه رئیس سازمان محیط زیست در خصوص طرح گردشگری آشوراده مطرح گردید، موضوعی که در همان ساعات اولیه انتشار آن رد شد و توجیه این اتفاق هم این بود که اعلام جرم در صلاحیت دادگاه شهرستان نیست.

شایعات مطرح شده در این خصوص مربوط به طرح گردشگری آشوراده بود که بنا بر توافقی میان سازمان حفاظت محیط زیست و استانداری گلستان قرار بود تا ۲۲ هکتار از اراضی این جزیره با سازه‌های سبک و بدون به‌کارگیری هر گونه سازه سنگین برای طرح طبیعت‌گردی بارگذاری شود. (بیشتر بخوانید)

در جریان اجرای این طرح گویا برخلاف توافق سازمان محیط زیست و استانداری جاده‌ای در خارج از جزیره آشوراده در محدوده تالاب و در ساحل بندر ترکمن شروع به احداث و ۶۰۰ متر نیز پیشرفت داشته و بنابر اذعان اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان این عملیات با دستور شخص رئیس سازمان محیط زیست این عملیات متوقف شده است.

چند روزی است مجدداً خبری مبنی بر اعتراض تشکل‌های حامی محیط زیست در ارتباط با احداث جاده در داخل تالاب بین‌المللی میانکاله و در ساحل بندرترکمن به سوی جزیره آشوراده آغاز شده است و بنابر اعلام ستاد مردمی نجات آشوراده سومین شکایت خود را از مجری طرح گردشگری آشوراده به ثبت رسانده است.

محمد داسمه وکیل، ستاد مردمی نجات آشوراده در ارتباط با شکایت‌های مطرح شده اظهار کرده که تاکنون در این خصوص در دو شعبه بازپرسی دادسرای کارکنان دولت و معاونت حقوق عامه دادستانی کل کشور مطرح شده و اخیراً نیز یک پرونده بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب گرگان طرح و با جدیت در حال پیگیری است.

هم‌چنین محمدرضا کنعانی، مدیرکل محیط زیست استان گلستان در این خصوص در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا اظهار کرد: در توافقی در محدوده ۲۲ هکتار از اراضی مستثنیات آشوراده برای طرح طبیعت‌گردی انجام و براساس آن مجوزی از سوی سازمان محیط زیست صادر شد.

وی ادامه داد: پیمانکار طرح طبیعت‌گردی آشوراده یعنی سازمان همیاری شهرداری‌های استان گلستان خارج از این توافق جاده‌ای را در محدوده تالاب بین‌المللی خلیج گرگان و میانکاله احداث کرد که با توجه به این‌که احداث این جاده در توافق نبوده و مورد تأیید سازمان محیط زیست نیز نیست  با پیگیری‌های این سازمان روند اجرایی آن متوقف شد.

مدیرکل محیط زیست استان گلستان با بیان این‌که عکس‌های منتشر شده در فضای مجازی در خصوص ادامه فعالیت احداث جاده قدیمی است و از ۲۸ اسفند ماه ۹۷ که این فعالیت متوقف شده، اقدام عمرانی دیگری صورت نگرفته است، گفت: پیگیری‌های تشکل‌های حامی محیط زیست در این خصوص بدین منظور صورت گرفته که چرا اصلاً چنین فعالیتی انجام شده و هم چنین می‌بایست هرچه سریع‌تر در این خصوص تعیین و تکلیف شود.

کنعانی خاطرنشان کرد: سازمان حفاظت محیط زیست نیز به این جاده معترض است و آن را قبول ندارد و با پیگیری‌ها در قالب مکاتبات و برگزاری جلسات خواهان تعیین و تکلیف این فعالیت غیرقانونی هستیم.

براساس گزارش‌هایی نسبت به تصمیمات خارج از عرف شهرداری‌ها در حوزه عمران و راه‌سازی به‌ویژه در شهرستان‌ها بارها خسارات جبران‌ناپذیری به حوزه محیط زیست وارد شده و در همین موضوع اخیر یعنی احداث جاده در ساحل بندرترکمن به سوی جزیره آشوراده نیز این منطقه زیست محیطی گران‌بها در معرض تهدید قرار گرفته است و انتظار می‌رود دستگاه قضا و سازمان بازرسی کل کشور به وظایف نظارتی خود در این خصوص عمل کند تا شهرداری‌ها و نهادهای اجرایی برای رسیدن به اهداف خود دست به هر اقدامی نزنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha