معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: صاحبان صنایع خودروسازی و موتورسیکلت‌سازان مواردی را که در قانون هوای پاک مصوب شده است را یکی یکی به بهانه‌های مختلف حذف می‌کنند.

به خطر انداختن جان مردم از سوی خودروسازان به بهانه تحریم‌ها/ تولید فیلتر دوده سخت‌تر از ساخت موشک نیست

سلامت نیوز: معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: صاحبان صنایع خودروسازی و موتورسیکلت‌سازان مواردی را که در قانون هوای پاک مصوب شده است را یکی یکی به بهانه‌های مختلف حذف می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، مسعود تجریشی (معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست) درباره درخواست خودروسازان از معاون اول رییس‌جمهور مبنی بر لغو "الزام نصب فیلتر جذب دوده" به بهانه تحریم‌ها، گفت: متاسفانه صنعت خودروسازی کشور به جای اینکه به سراغ دانشگا‌ه‌ها و مراکز تحقیقاتی رفته و از جمعیت زیاد فارغ‌التحصیلان و با انگیزه استفاده کند، برای هر کاری راحت‌ترین کار، یعنی حذف قانون را انتخاب می‌کند.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد، تحریم‌ها را بهانه‌ای برای حذف قانون بدانیم در بسیاری از بخش‌های کشور مشکل ایجاد می‌شود، در حالی که در شرایط تحریمی عده‌ای کمک می‌کنند تا کشور اداره شود. آیا معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری اعلام کرده است که نمی‌تواند فیلتر جذب دوده را در داخل کشور تولید کند؟ آیا دانشگاه‌های کشور که دستاوردهای علمی بسیاری دارند، توان حل چنین مسئله‌ای را ندارند. آیا تولید فیلتر دوده پیچیده‌تر و مشکل‌تر از موشک‌هایی است که در داخل کشور تولید می‌شود که خودروسازان می‌خواهند نصب فیلتر دوده به بهانه تحریم لغو شود.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: من واقعا گاهی اوقات می‌مانم که چرا برخی مسئولان همیشه راحت‌ترین کارها را انتخاب می‌کنند و اقداماتی را انجام می‌دهند که با سلامت مردم درگیر است. براساس سازمان محیط‌زیست ما باید به قانون عمل کنیم و برای سلامت مردم رعایت تمام این الزامات و قوانین ضروری است.

تجریشی ادامه داد: ما روشی را که صاحبان صنایع خودروسازی و موتورسیکلت‌سازان پیش‌ گرفته‌اند را نمی‌پسندیم، این افراد مواردی را که در قانون هوای پاک مصوب شده است را یکی یکی به بهانه‌های مختلف حذف می‌کنند. تمام این مسائلی که از سوی کارخانه‌های خودروسازی و موتورسیکلت‌سازی مطرح می‌شود، بهانه است. ما و وزارت بهداشت به عنوان مسئولان حفظ سلامت مردم با این بهانه‌ها مقابله و مخالفت می‌کنیم. نمی‌شود که هر روز یک عده بگویند به بهانه تحریم نمی‌توانند به تعهدات‌شان عمل کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان تولید فیلتر دوده در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: حتی اگر در حال حاضر فیلتر دوده در کشور تولید نمی‌شود باید به این نکته توجه کنیم که ما روزی امکان تولید موشک را هم در کشور نداشتیم، اما امروز داریم. فیلتر دوده هم یک نیاز است و بازار آن در کشور وجود دارد و همچنین یک تقاضای ملی برای آن است بنابراین باید به سراغش برویم و به آن دست پیدا کنیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: برخی فقط خودشان را می‌بینند و مردم را نادیده می‌گیرند و خطوط قرمزی را که با سلامت مردم در ارتباط است رعایت نمی‌کنند. پیشنهاد من این است که به جای حذف قانون به سراغ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دانشگاه‌ها رفته و از آنها کمک بخواهند.

تجریشی درباره نصب فیلتر دوده بر روی کامیون‌های وارداتی گفت: واردکنندگان کامیون گفتند از فیلتر دوده استفاده نمی‌کنند، چراکه سوخت ما مشکل دارد. وزارت نفت نیز یکسال با زحمت فراوان سوخت استاندارد را تامین کرد و در حال حاضر سوخت استاندارد را با تانکر توزیع می‌کند، درحالی که می‌تواند ادعا کند که این اقدام برای آنها هزینه زیادی دارد، اما با توجه به اینکه توزیع سوخت استاندارد با تانکر هزینه زیادی هم برای آنها دارد، اما به دلیل اینکه سلامت مردم در میان است این کار را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه رعایت قانون و حفظ سلامت مردم سختی هم دارد، تصریح کرد: وقتی این سختی‌ها به وزارت صنعت می‌رسد با حذف قانون و یا تاخیر در اجرای آن می‌خواهند این سختی‌ها را تحمل نکنند که ما این روش را نمی‌پسندیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: آنطور که گفته می‌شود 7 میلیارد دلار خسارت آلودگی هوا است و 2.6 میلیارد دلار خسارت آلودگی هوا فقط در تهران است و یکی از مهمترین آلاینده‌هایی که در کلانشهری مانند تهران داریم، ذرات معلقی است که قطعا با حذف فیلتر دوده در هوا افزایش پیدا می‌کند. به گفته نماینده شهرداری بعد از نصب فیلتر دوده‌ها بر روی اتوبوس‌ها عدد ذرات معلق در هوا نزدیک به صفر بوده است.

تجریشی خاطرنشان کرد: انواع بیماری‌ها بر اثر این ذرات معلق ایجاد می‌شود و این‌ها موضوعات ثابت شده است و مستندات آنها در وزارت بهداشت و WHO موجود است و نیازی نیست که من مردم را با این‌ها بترسانم، اما متاسفانه باز هم برخی این موارد را نمی‌پذیرند. خودروسازان نمی‌توانند خودرو بدون ترمز تولید کنند، فیلتر دوده هم مانند یکی از قطعات ماشین است که اگر نباشد سلامت مردم را به خطر می‌اندازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha