مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، گفت: جمعیت ۸۰ میلیونی کشور، گروه هدف برنامه ملی خود مراقبتی هستند.

بهترین سن آموزش‌های خود مراقبتی پیش از دبستان تا دبیرستان است

سلامت نیوز:مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، گفت: جمعیت ۸۰ میلیونی کشور، گروه هدف برنامه ملی خود مراقبتی هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، شهرام رفیعی فر، درباره اهمیت آموزش خود مراقبتی جامعه افزود: وزارت بهداشت در زمینه خود مراقبتی  در چهار محور آموزشی فعالیت می‌کند. یکی از این موارد، خود مراقبتی برای سبک زندگی سالم است. یعنی در زمینه تغذیه سالم، تحرک فیزیکی، سلامت روان، حوادث، بهداشت فردی، پیشگیری از بلایا و آسیب‌ها، عدم مصرف دخانیات، قلیان، الکل و مواد مخدر و بهداشت بارداری آموزش‌های پایه به افراد ارائه می‌شود.


وی بیان کرد:‌ برخی افراد خود مراقبتی را از خود و خانواده و جامعه انجام می‌دهند و خود مراقبتی برخی هم بر عهده دیگران است. به طور مثال خود مراقبتی نوزاد یا افراد سالمند بر عهده خانواده آنهاست. با این حال کل جمعیت کشور نیازمند توانمند شدن برای فرا گرفتن خود مراقبتی هستند.


رفیعی فر ادامه داد: بهترین سن و هزینه اثربخش‌ترین زمان برای ارائه آموزش‌های خود مراقبتی، از پیش دبستانی تا پایان دبیرستان است که شامل برنامه تدریجی، تکاملی و فزاینده و متناسب با رشد و تکامل دانش آموزان و گروه‌های سنی و جنسی می‌شود.


مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت گفت: از طرفی در نظام بهداشتی و درمانی کشور و به خصوص در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت، توسط تیم سلامت شامل پزشک خانواده، ماما، دندان پزشک و مراقبین سلامت، به یک خانم در هر خانواده که معمولا زنان خانواده با ۸ کلاس سواد هستند، آموزش‌هایی ارائه شده و این فرد سفیر سلامت خانواده می‌شود و آموزش‌های خود مراقبتی را یاد می‌گیرد. از این افراد به عنوان سفیر سلامت خانواده دعوت و در سیستم ثبت می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha