از سال 1945، 16 اکتبر مصادف با 24 مهر از طرف سازمان کشاورزی و خواربار سازمان ملل متحد ( فائو) به عنوان روز جهانی « غذا» معرفی شد تا دسترسی نابرابر غذا در سراسر دنیا بیش از پیش مورد توجه دولت ها، سازمان های خصوصی و همه مردم باشد.

تغذیه سالم برای جهانی بدون گرسنگی

سلامت نیوز:  از سال 1945، 16 اکتبر مصادف با 24 مهر از طرف سازمان کشاورزی و خواربار سازمان ملل متحد ( فائو) به عنوان روز جهانی « غذا» معرفی شد تا دسترسی نابرابر غذا در سراسر دنیا بیش از پیش مورد توجه دولت ها، سازمان های خصوصی و همه مردم باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،در حقیقت آمار تکان دهنده سازمان بهداشت جهانی از رنج گرسنگی و سوء تغذیه افراد به خصوص کودکان در جوامع فقیر و درگیر جنگ لزوم اقدام اساسی در این باره را می طلبد. نظر به اهمیت این موضوع، هر سال شعاری هم از طرف فائو انتخاب می شود تا اقدامات بر مبنای آن برنامه ریزی شود . در سال جاری میلادی هم  “ تغذیه سالم برای جهانی بدون گرسنگی” انتخاب شده است. 

 اگر اسراف نشود، همه مردم دنیا سیر می شوند!

795 میلیون نفردر دنیا از گرسنگی رنج می برند  تضادی شوکه کننده! جنگ و نبود حمایت از توسعه کشاورزی مهم ترین عوامل گرسنگی در دنیا به حساب می آیند که حیات افراد را به خطر می اندازند.

از بین رفتن خوراکی ها در همه جوامع دیده می شود اما سطح آن متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال بیشترین اسراف غذا ( 53درصد) در کشورهای اروپایی مربوط به مصرف کنندگان و در منازل و رستوران هاست اما در کشورهای در حال توسعه، نبود برنامه ریزی برای نگهداری و بسته بندی مهم ترین چالش است و بخش قابل توجهی از محصولات کشاورزی طی مراحل اول تولید از بین می رود. 

همه کشورها درگیر « سوء تغذیه»

 از هر سه نفر، یکی از تغذیه صحیح برخوردار نیست که پیامد آن در کودکان، اختلال در رشد و در بزرگ سالان اضافه وزن است. برآوردها نشان می دهد نزدیک به نیمی از آمار فوت کودکان کمتر از پنج سال در دنیا ناشی از « سوء تغذیه» است. همچنین کم خونی دختران نوجوان و زنان نیز یکی دیگر از پیامدهای این مسئله است که زمینه ساز مشکلات متعدد مادران و کودکان آینده در طولانی مدت خواهد بود. 

کمبود ویتامین ها و مواد معدنی از طریق تغذیه یکی از موانع عملکرد مطلوب سیستم ایمنی و رشد مطلوب است اما بیش از یک سوم کودکان در سنین پیش از دبستان در دنیا دچار کمبود ویتامین A هستند. سوء تغذیه مادران که متاسفانه در کشورهای توسعه نیافته شایع است، عوارضی مانند رشد ناکافی جنین و افزایش خطرات بارداری را در پی دارد. به طور کلی سوء تغذیه مادران و کودکان عامل مرگ و میر حدود 10 درصدآمار فوت در جهان است. 

 دورریزهای غذایی را کم کنیم

متخصصان اعلام کرده‌اند هر فرد در ماه حدود 20 پوند ماده غذایی را دور می‌ریزد که این مشکل بزرگی است. زمانی که متوجه می‌شویم 40 درصد از غذای تولید شده در ایالات متحده آمریکا از زباله‌دانی سر در می‌آورد، آن را نوعی بی‌مسئولیتی می دانیم. پیش از آن که ماده غذایی که در یخچال نگه داشته‌اید خراب شود، آن را به فریزر منتقل کنید یا اگر امکان دارد خشک کنید.

میوه‌ها و سبزیجات را داخل یک پاکت نایلونی قرار دهید و سپس به فریزر منتقل کنید.پژوهش‌ها نشان می‌دهد 44 درصد از این غذاهای دور ریخته شده از خانه و 33 درصد از صنایع غذایی یعنی رستوران‌ها به وجود آمده است. 

چند راهکار ساده 

برنامه و نقشه غذایی هفتگی تهیه کنید. تهیه فهرست غذایی هفتگی بسیار مفید است و فقط مانع اسراف نمی‌شود بلکه فواید دیگری هم دارد. کود گیاهی بسازید.برخی از کشورها برنامه‌های تولید کودهای گیاهی از دور ریزهای خانگی دارند؛ حتی اگر چنین برنامه‌ای در کشورتان ندارید، آن را در خانه خودتان اجرا کنید و به این شکل در کاهش گازهای گلخانه‌ای کمک کننده باشید.               

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha