پنجشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳

در سال‌های اخیر شاهد افزایش فاصله سنی در ازدواج هستیم اتفاقی که به یقین می تواند تبعات منفی بسیاری را برای زوجین و یا حتی جامعه به همراه داشته باشد.

پیامدهای شکاف سِنی در ازدواج

سلامت نیوز: در سال‌های اخیر شاهد افزایش فاصله سنی در ازدواج هستیم اتفاقی که به یقین می تواند تبعات منفی بسیاری را برای زوجین و یا حتی جامعه به همراه داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،گفتنی است بنا به اظهارنظر روانشناسان داشتن فاصله سنی حداکثر ۹ سال برای ازدواج مناسب می باشد، اما این در حالی است که افزایش فاصله سنی بیش از اندازه خود می‌تواند اختلاف سلیقه و به‌دنبال آن تبعات اجتماعی گسترده‌ای را نیز به‌دنبال داشته باشد که این مهم به یقین در درازمدت می تواند سلامت جامعه و یا تحکیم بنیان خانواده را به خطر بیندازد.

بر اساس بررسی‌های به‌عمل‌آمده به راحتی می‌توان این ادعا را داشت که مشکلات اقتصادی یکی از اصلی ترین دلایل تن دادن به ازدواج با فاصله سنی بسیار بالا می باشد، چراکه طبق تحقیقات میدانی صورت گرفته بسیاری از افرادی که با فرد بزرگتر ازدواج کرده‌اند بیشتر به‌دلیل تمکن مالی او به این زندگی تن داده‌اند که این خود می تواند نشان از افزایش مشکلات اقتصادی در میان مردم جامعه داشته باشد. هرچند در این فرصت باید متذکر شد که بنا به اظهار نظر روانشناسان پررنگ‌بودن انگیزه مالی در مسأله ازدواج خود می تواند در درازمدت منجر به شکست شود.


شکست در ازدواج با فاصله سنی زیاد
یک روانشناس اجتماعی در ارتباط با بارزترین دلایل افزایش فاصله سنی میان زوجین می‌گوید: از نظر ما تفاوت سنی بین زوجین هرگز نمی‌تواند بیشتر از ده سال باشد بدین معنا که ازدواج های با اختلاف سنی بالای ده سال به احتمال خیلی زیاد محکوم به شکست خواهد بود.

علیرضا شریفی یزدی  و با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: اما باید به این نکته نیز توجه داشت که سن ازدواج به‌طور حتم با سن شناسنامه یکی نیست. وی ادامه داد: متاسفانه در بیشتر موارد این تفکر وجود دارد که سن ازدواج با سن شناسنامه یکی است، البته به هیچ‌عنوان این گونه نیست چرا که سن ازدواج عبارت است از؛ سن عاطفی، سن اقتصادی، سن عقلانی رشد بیولوژیک و سن و موقعیت اجتماعی فرد که معدل آن سن ازدواج افراد می شود.

شریفی یزدی می‌گوید: اینکه چرا در حال حاضر فاصله سنی مقداری افزایش یافته است عامل اصلی آن طولانی شدن دوران نوجوانی است. اما این در حالی است که در گذشته ما دوران نوجوانی نداشتیم بدین معنا که افراد از دوران کودکی به یکباره به دوران جوانی می رسیدند.وی در ادامه تصریح می‌کند:

بعد از گذشت زمان که دوران نوجوانی در دنیای مدرن در تعبیر اجتماعی و بیولوژیک شکل گرفت در ابتدا دو الی سه سال بود اما طی سه الی چهار دهه اخیر یعنی از بچه های دهه 60 و بعد از آن می‌بینیم که این دوران به طرز معناداری افزایش پیدا کرده است.

بدین معنا که در گذشته خانمی که 20 سال سن داشت و ازدواج نکرده بود همه با نگاه تعجب به آن می نگریستند اما این در حالی است که امروزه معدل ازدواج دختران به 27.5 سال و پسرها نیز بالای 30 سال می‌رسد که نتیجه این افزایش سن ازدواج این است که جوانان ما موقعیت و یا انگیزه ازدواج را ندارند البته این موارد در مردها بیشتر به چشم می خورد. شریفی یزدی می‌گوید:

باید در نظر داشت که در این میان با توجه به شرایط مذکور به‌دلیل اینکه خانم ها تمایل به ازدواج دارند از این رو به ازدواج با افرادی که سن بالاتری دارند تن می دهند.این روانشناس اجتماعی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه چرا افراد به فاصله سنی زیاد تن می دهند، می‌گوید:

بیشتر این نوع ازدواج ها به‌دلیل موقعیت تثبیت شده اجتماعی و اقتصادی افراد است، هرچند در مرحله اول این مهم شاید یک امتیاز به‌نظر برسد اما متاسفانه با گذشت زمان به اختلافات و مشکلات خانوادگی منتج می شود.

وی در خصوص بارزترین مشکلات این نوع ازدواج ها می‌گوید: وجود دو دنیای متفاوت را می‌توان یکی از شاخص ترین مشکلات افزایش فاصله سنی در ازدواج دانست بدین معنا که فردی که در دهه سوم زندگی خود سیر می‌کند با آدمی که در دهه چهارم و یا پنجم زندگی خود است نیازها ،خواست‌ها و سبک گذران اوقات فراغت و یا حتی دیدگاه‌ها و هدف گذاری آنها با هم متفاوت خواهد بود. شریفی یزدی ادامه می‌دهد :

به‌طور کلی باید در نظر داشت که این تفاوت‌ها تضاد ایجاد می‌کند و این تضاد و تناقض‌ها در روابط میان زوجین نمایان خواهد شد و باعث می شود که آن انسجام درون خانوادگی از بین برود و ناسازگاری در خانواده افزایش پیدا کند.وی ادامه داد : یکی دیگر از مشکلات اینگونه ازدواج‌ها را می‌توان نادیده گرفتن و یا عدم تامین نیازهای فیزیکی و عاطفی طرفین عنوان کرد. هرچند باید یادآور شد که این مشکلات برای افراد جوان بیشتر خواهد بود که این خود متاسفانه می تواند مقدمه خیانت را ایجاد کند..


مشکلات اقتصادی انگیزه اصلی تن دادن به فاصله سنی زیاد
این روانشناس اجتماعی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما مبنی بر اینکه افزایش مشکلات اقتصادی چه تاثیری در این روند داشته است می گوید: مهمترین عامل افزایش فاصله سنی میان زوجین مشکلات اقتصادی است بدین معنا که در بیشتر موارد و به غیراز افراد انگشت شمار که ازدواج آنها بیشتر به دلایل روانی به ازدواج با افراد سن بالا تن می‌دهند در غیراین صورت بیشتر افراد تنها به‌دلیل وجود مشکلات مالی این کار را انجام می دهند.


لیبل زنی پنهان آفت زندگی زوجین با فاصله سنی زیاد
شریفی یزدی لیبل زنی را عاملی برای افزایش مشکلات ازدواج با فاصله سنی زیاد دانست و خاطرنشان کرد: به‌طور حتم لیبل زنی پنهان خود می تواند عاملی تاثیرگذار برای افزایش مشکلات این نوع ازدواج ها باشد بدین معنا که شاید به‌صورت مستقیم تبعات منفی را به‌دنبال نداشته باشد اما به یقین آثار غیرمستقیم آن بر روی زوجین باقی خواهد ماند به‌گونه‌ای که به مرور زمان دیگر تمایل چندانی به حضور در کنار هم دیگر در انظار عمومی و یا دورهمی های خانوادگی و دوستانه ندارد که این مهم می تواند عامل دیگری برای کاهش صمیمیت میان زوجین و به تبع آن افزایش مشکلات در میان آنها شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha