کلیه ها کار سختی را انجام می دهند. فیلتر و دفع مواد زاید در جریان خون، تعادل مایعات کلی بدن و همچنین هورمونهایی که باعث ایجاد گلبول های قرمز خون می شوند، سلامت استخوان ها و تنظیم فشار خون.

۷ مواد غذایی که به کلیه ها آسیب می رسانند

سلامت نیوز: کلیه ها کار سختی را انجام می دهند. فیلتر و دفع مواد زاید در جریان خون، تعادل مایعات کلی بدن و همچنین هورمونهایی که باعث ایجاد گلبول های قرمز خون می شوند، سلامت استخوان ها و تنظیم فشار خون.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا، ما کلیه های خود را از طریق رژیم غذایی، داروها و سموم محیطی زیاد، آگاهانه یا ناآگاهانه در معرض خطر قرار می دهیم. باید بدانیم چه مقدار از مواد غذایی حتی غذاهای به ظاهر سالم می تواند به کلیه ها آسیب برساند.

۱- آجیل

اگر مستعد ابتلا به سنگ کلیه هستید، آجیل میان وعده مناسبی نیست. آنها حاوی دسته ای از مواد معدنی به نام اگزالات هستند که در رایج ترین نوع سنگ کلیه یافت می شوند.

۲- آووکادو

آووکادو با دوز بالای پتاسیم همراه است، که مایعات، تعادل الکترولیت و سطح pH را کنترل می کند. کلیه ها برای انجام درست کارشان به تعادل مناسب پتاسیم و سدیم تکیه می کنند.

هایپرکالمی نام بیش از حد پتاسیم در خون است و این در افراد مبتلا به بیماری پیشرفته کلیوی اتفاق می افتد. اغلب باعث حالت تهوع، ضعف، بی حسی و کندی ضربان قلب می شود.

۳- کافئین

مطالعات نشان می دهد که مصرف طولانی مدت کافئین می تواند بیماری مزمن کلیه را بدتر کند و ممکن است خطر سنگ کلیه را افزایش دهد.

۴- محصولات لبنی

محصولات لبنی از جمله شیر، پنیر و ماست سرشار از کلسیم هستند و باعث افزایش سطح کلسیم در ادرار می شوند که با خطر بیشتر سنگ کلیه مرتبط است.

۵- نمک

سدیم بیش از حد باعث می شود که کلیه ها آب را به منظور رقیق کردن نمک موجود در جریان خون خود نگه دارند و این فشار سنگینی بر آنها وارد می کند.

۶- گوشت

گوشت حاوی مقدار قابل توجهی پروتئین است. اکنون پروتئین برای فرآیندهای رشد و سلامت ماهیچه های ما بسیار مهم است، اما متابولیزه کردن آن یکی از سخت ترین کارهایی است که کلیه های ما انجام می دهند.

رژیم غذایی سرشار از پروتئین های حیوانی همچنین خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهد. به همین دلایل، رژیم غذایی با پروتئین بالا برای افراد مبتلا به بیماری کلیوی توصیه نمی شود.

۷- شیرین کننده های مصنوعی

شیرین کننده های مصنوعی، باعث کاهش عملکرد کلیه خواهد شد.

منبع: /www.livescience.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha