دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲
کد خبر: 283350

رضا اردكانیان، وزیر نیرو به دعوت اعضای شورای شهر در صحن شورا حاضر شد تا ضمن اشاره به وضعیت موضوعات شهری در حوزه آب و فاضلاب در مورد نحوه تعامل این وزارتخانه با مدیران شهری سخن بگوید.

خشكی درختان چیتگر و فاضلاب در صدر مشكلات

سلامت نیوز:رضا اردكانیان، وزیر نیرو به دعوت اعضای شورای شهر در صحن شورا حاضر شد تا ضمن اشاره به وضعیت موضوعات شهری در حوزه آب و فاضلاب در مورد نحوه تعامل این وزارتخانه با مدیران شهری سخن بگوید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،او با اشاره به فصل بارش كه از مهر ماه آغاز می‌شود، گفت: پیش‌بینی هواشناسی این است كه در بازه زمانی 3 ماهه تا آذر ماه در كل كشور شرایط بارش نرمال و در نقاطی نیز اندكی بیش از نرمال باشد. او با اشاره به اینكه كشور ما یك دوره خشكسالی ۱۰ ساله را پشت سر گذاشته است، گفت:

بارش‌های پس از خشكسالی جبران رطوبت از دست رفته خاك را می‌كند و ما باید بتوانیم از این فرصت بارش‌ها استفاده كنیم. سیلاب‌های احتمالی، موضوع بعدی صحبت‌های وزیر نیرو در جلسه دیروز شورا بود. او با ذكر اینكه امسال شاهد بروز سیلاب‌های شدیدی كه باعث خسارت‌های زیادی در كشور شده، بودیم، گفت: به جز این خسارت‌ها این سیلاب‌ها بركاتی را به ارمغان آورد از جمله امكان افزایش تولید انرژی از سدها.

مثلا 3 ركورد در بخش برق به ثبت رسانده‌ایم كه ركورد نخست افزایش تولید در این حوزه و افزایش 3 هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌هاست و ركورد دوم كاهش مصرف در زمان پیك است و بالاخره سومین ركورد به صادرات انرژی از جمله صادرات به كشور عراق برمی‌گردد. او با اشاره به اینكه به دلیل دو مشكل كلیدی بسیاری از چالش‌ها حل نمی‌شود، توضیح داد:

سیستم متمركز اداره امور كشور و بخشی‌نگری، ریشه بسیاری از مشكلاتی است كه به سختی برطرف می‌شود. برای آنكه كار را آسان‌تر كنیم با بخشی‌نگری تنها می‌خواهیم مشكلات حوزه خود را حل كنیم اما هدف ما در حوزه آب و برق یكی است و باید روش‌هایی را انتخاب كنیم كه به هدف اصلی برسیم.

ما در این زمینه حاضریم هر گونه اختیار و مسوولیتی كه لازم است را به مدیریت شهری بدهیم زیرا هدف ما تامین آب بهتر، برق مطمئن‌تر و پیاده‌روهایی است كه با موانع گوناگون به شهروندان آسیب نرساند. اردكانیان با اشاره به سوابقش در وزارت كشور گفت:

معتقدم كه باید كار بزرگی از تهران شروع شود و با الگو‌برداری، سایر شهرها نیز به سمت یك وضعیت مطلوب و تاب‌آور بروند. او در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه تا زمانی كه خطوط و مرزها ما را از یكی شدن و یكی دیدن خدمات شهری دور كند، مشكلات حل نمی‌شود، گفت: من با صمیمانه‌ترین حالت اینجا هستم و آمادگی داریم كه در حوزه آب و برق یك برنامه مشترك تدوین كنیم.
 
حذف قبوض كاغذی
علاوه بر این اردكانیان در پایان جلسه روز یكشنبه شورای اسلامی شهر تهران نیز در جمع خبرنگاران حاضر شد تا پاسخگوی سوالات آنها باشد. او با ذكر اینكه امیدواریم در آینده نزدیك با امضای تفاهمنامه‌های بیشتر از میان وزارت نیرو و شورا و شهرداری بتوانیم اقدامات خوبی برای تهران انجام دهیم در پاسخ به سوالی درباره حذف قبوض كاغذی برق و افزایش قیمت برق گفت:

بی‌تردید حذف قبوض كاغذی در حال انجام است و ادامه دارد و با توجه به مصوبه سال ۱۳۹۸ تعرفه‌های انرژی ۷ درصد افزایش پیدا كرده كه ارتباطی با حذف قبوض برق ندارد. او در همین زمینه ادامه داد: افراد پرمصرفی كه الگوی مصرف را رعایت نمی‌كنند ۱۶ درصد بیشتر از این ۷ درصد باید پرداخت كنند.

اما حذف قبوض كاغذی و افزایش قیمت برق به یكدیگر ارتباط ندارند و اگر شهروندان سوءتفاهمی در این زمینه دارند، می‌توانند با شماره ۱۲۱ تماس حاصل كنند. فرونشست‌های زمین سوال بعدی خبرنگاران در شورا از آقای وزیر بود؛ سوالی كه او در پاسخ به آن گفت:

در جلسه یكشنبه گزارشی در این رابطه ارایه دادیم و این آمادگی وجود دارد كه در ارتباط با فرونشست‌های زمین در تهران با مدیریت شهری اقدامات علمی و فنی مشتركی انجام دهیم. وزیر نیرو در پاسخ به سوالی درباره فقدان روشنایی مناسب در برخی معابر تهران همچون بازار و پس از تاریك شدن هوا گفت: شهرداری‌های مناطق، معابری كه فاقد روشنایی مناسب هستند را می‌توانند اطلاع دهند تا نسبت به تامین روشنایی آنها اقدام شود.
 
فرونشست به ما ارتباطی ندارد!
حضور اردكانیان و سخنانی كه بیان كرد با طرح سوالاتی از سوی اعضای حاضر در صحن همراه بود. به عنوان مثال حسن خلیل‌آبادی پس از استماع گزارش وزیر نیرو با بیان اینكه كشاورزان ری از رودخانه‌های كن، جاجرود و... حقابه رسمی و ثبت شده داشتند، گفت: اما از زمانی كه سد امیركبیر ساخته شد این حقابه قطع شد و حالا روان‌آب‌های سطحی نصیب آنها می‌شود. كشاورزان فشافویه نیز در خصوص دریافت آب بلاتكلیف هستند.

او با بیان اینكه فاضلاب خانگی شبكه تهران به تصفیه‌خانه جنوب تهران هدایت می‌شود كه متاسفانه این مساله مشكلات عدیده‌ای را ایجاد كرده است، گفت: علاوه بر آنكه میزان فاضلاب وارده به این تصفیه‌خانه بیش از حد مجاز است و مشكلات زیادی را برای اهالی و كشاورزان ایجاد كرده، می‌بینیم كه بیشتر روستاها و شهرهای جنوب تهران هنوز به این تصفیه‌خانه وصل نشده‌اند.

همچنین در ادامه بهاره آروین، عضو هیات‌رییسه شورا نیز با بیان اینكه تكمیل شبكه فاضلاب تسریع‌كننده فرونشست تهران است و این در حالی است كه شهرداری تهران نیز هنوز استفاده از پساب را جایگزین آبیاری با چاه نكرده است، گفت:

منفعت سازمانی باعث می‌شود كه هر سازمانی فقط پیگیر موضوعات مربوط به خودش باشد و به همین دلیل است كه می‌بینیم وقتی آب كافی برای آبیاری بوستان یاس و چیتگر نیست به جای آنكه شهرداری تهران به فكر راه‌حل اساسی باشد، شهرداران منطقه پای میز مذاكره با شركت آب و فاضلاب می‌نشینند. او با بیان اینكه مساله فرونشست تهران و تامین آب فضای سبز باید در سطح كل شهرداری و وزارت نیرو بررسی شود، گفت: به نظر می‌رسد باید كارگروهی بین شهرداری و وزارت نیرو تشكیل شود و با اولویت‌بندی مسائل و غلبه بر بخشی‌نگری مشكلات را حل كنیم و شاید الان شهرداری از یك مساله‌ای همچون فرونشست احساس خطر نكند اما بعدا حل این مشكلات به یك ضرورت تبدیل می‌شود.


صدراعظم نوری نیز از دیگر اعضایی بود كه دیروز در حضور وزیر نیرو از قطع آب چیتگر گلایه كرد و گفت: از دهه ۴۰ برای پارك چیتگر حقابه منظور شده بود اما به دلیل حساب و كتاب و بدهی‌ها شاهد بودیم كه آب در دو فصل آبگیری روی پارك چیتگر بسته شد و طی سنوات گذشته بیش از ۹۰ هكتار از پارك تخریب شد بنابراین دیگر انتظار نداریم كه در این دوره مدیریت نیز مشكلات همچنان پا بر جا باشد.


همچنین نوری اشاره‌ای هم به موضوع لزوم جابه‌جایی تیرهای برق فرسوده كرد و گفت: بحث برداشتن یا جابه‌جایی تیرهای برق در بافت فرسوده به كندی صورت می‌گیرد كه باید برای آن راه‌حلی اندیشید. بعد از اظهارات اعضای شورا نوبت به اردكانیان بود كه پاسخگوی سوالات و دیدگاه‌های آنها باشد. او در پاسخ به سوالات اعضای شورای شهر در مورد شبكه فضلاب تهران با بیان اینكه ۷۵ درصد شبكه فاضلاب شهر تهران اجرایی شده و ظرف 5 سال آینده این شبكه كامل می‌شود، گفت:

اعضای شورای شهر از حقابه پارك چیتگر سخن گفتند اما باید این را بدانید كه بخشی از پارك چیتگر با آب تصفیه شده شهری آبیاری می‌شود كه این موضوع قابل قبول نیست. او در مورد ایجاد دو تصفیه‌خانه در مناطق ۴ و ۲۲ گفت: مدل این دو تصفیه‌خانه به زودی نهایی می‌شود و پس از آن موضوع زمینی كه تصفیه‌خانه در آن ایجاد می‌شود را با مدیریت شهری بحث خواهیم كرد.

اردكانیان همچنین درباره كم‌آبی شهرستان ری با بیان اینكه یك پروژه ساماندهی آب‌های سطحی برای شهر ری در نظر داریم، گفت: به زودی و در پی اجرای این پروژه، مشكل آب ری حل می‌شود.

هر چند كه مسوولان شهر ری تقاضای اختصاص سه‌یازدهم آب را دارند كه این موضوع زیاد است و بیش از آن چیزی است كه ما تصور می‌كنیم در ری نیاز باشد. وزیر نیرو در مورد وضعیت دكل‌های برق نیز با بیان اینكه در موضوع دكل‌های برق همكاری خوبی با شهرداری تهران داریم، گفت:

به زودی دكل‌های بیشتری از سطح زمین در تهران جمع‌آوری خواهد شد. او با بیان اینكه از سال ۹۵ سالانه 6 هزار و 500 كیلومتر فشار ضعیف از سطح زمین جمع‌آوری و به زیرزمین انتقال داده شده‌، گفت: در 5 سال آینده كل شبكه زیرزمینی خواهد شد.


فرونشست‌های زمین در تهران یكی دیگر از سرفصل‌های صحبت‌های آقای وزیر بود. اردكانیان با اشاره به اینكه رسیدگی به مشكل فرونشست تهران در شرح وظایف هیچ دستگاهی نوشته نشده است، گفت: بیایید كارگروهی بین وزارت نیرو و شهرداری ایجاد كنیم كه سرآغازی برای پرداختن به چنین موضوعی باشد اما لازم است كه شورای شهر وارد شود. باید كاری كنیم كه بعدا نگوییم در فلان تاریخ یك مصوبه داشتیم كه موضوعش فرونشست بود چراكه اصلا این فرونشست‌ها به ما ربطی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha