چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷
کد خبر: 284467

آلودگی شدید هوا در تهران باعث شده تا سازمان هواشناسی با صدور اخطاریه‌ای نسبت به كاهش كیفیت هوای تهران و كرج تا حد هشدار برای تمام گروه‌ها هشدار دهد.

نخستین تنگی نفس پاییزی تهران در سال 98

سلامت نیوز:آلودگی شدید هوا در تهران باعث شده تا سازمان هواشناسی با صدور اخطاریه‌ای نسبت به كاهش كیفیت هوای تهران و كرج تا حد هشدار برای تمام گروه‌ها هشدار دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،در اخطاریه سازمان هواشناسی آمده است: با افزایش غلظت آلاینده‌های جوی در تهران و كرج پیش‌بینی می‌شود از (۲۰ آبان ماه) تا ظهر پنجشنبه (۲۳ آبان ماه) شاهد كاهش كیفیت هوا تا حد هشدار برای تمام گروه‌ها باشیم. برهمین مبنا در این اخطاریه به شهروندان به‌ویژه كودكان، افراد مسن و بیماران تنفسی و قلبی توصیه شده تا از تردد‌های غیر ضروری در سطح شهر و فضا‌های باز و به كارگیری تمهیدات لازم از سوی مسوولان شهری پرهیز كنند.

این آلایندگی همچنین باعث شد تا كمیته اضطراری آلودگی هوا دیروز عصر تشكیل جلسه بدهد و در خصوص تعطیلی مدارس تهران و ادارات دولتی یا تمهیدات دیگر، تصمیم‌گیری و دانش‌آموزان دبستانی را تعطیل كند. با این وجود صادق ضیاییان، مدیر كل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت كه حتی پنجشنبه نیز پایان روزهای آلوده تهران نخواهد بود.

وی در این زمینه به تحلیل‌های سازمان هواشناسی اشاره می‌كند و می‌گوید: اصولا با ناپایدار شدن شرایط جوی و وزش باد و افزایش بارش‌ها، از شدت آلاینده‌ها كم می‌شود. پیش‌بینی ما این است كه تا پنج شنبه صبح به دلیل پایداری جو، همچنان شاهد شرایط ناسالم در هوای تهران باشیم. اما بعد از آن احتمال آنكه تا پایان زمستان روزهای آلوده دیگری را هم داشته باشیم زیاد است.


ضیاییان اما معتقد است كه فقط این تهران نیست كه در‌گیر آلودگی‌هاست بلكه بسیاری از كلانشهرهای دیگر هم با این مساله دست به گریبان هستند. وی با استناد به گزارش‌های این سازمان در كل كشور می‌گوید: در طول روزهای گذشته در خیلی از شهرها از جمله اصفهان، اراك، قزوین، البرز، تبریز و... هم جو پایداری را داشته‌ایم ولی بیشترین آلودگی را پایتخت داشته است.

با این وجود انتظار داریم كه از بعد‌ازظهر پنجشنبه از شدت آلایندگی هوا در تهران كاسته شود .اما در این میان برخی اظهار نظرهای مسوولان شنیدنی است. مانند اظهار نظر شهردار تهران كه دیروز و در روز سه‌شنبه‌های بدون خودرو در جمع خبرنگاران در مورد طرح‌های موقتی آلودگی هوا خاطرنشان كرد: امروز شاخص آلودگی هوا روی عدد ۱۲۰ قرار دارد و در آستانه هشدار هستیم.

البته این فقط به تهران محدود نمی‌شود و در شهرهای اطراف هم وضعیت حادتر است و پدیده وارونگی هوا را شاهد هستیم كه البته با این پدیده در پاییز و زمستان سال‌های گذشته نیز روبه‌رو بوده‌ایم و اگر باد بوزد اوضاع خوب می‌شود و تا به امروز ۹ روز است كه هوا ساكن است. وی در حالی كه تلاش می‌كرد تا بار حقوقی آلودگی هوا را از روی دوش شهرداری بردارد خاطرنشان كرد:

در این بخش فقط شهرداری تصمیم‌گیرنده نیست و شورایی در استانداری فعال است كه همه نقطه‌نظرات در آنجا مطرح می‌شود. تصمیمات در این شورا بر اساس خرد جمعی گرفته می‌شود كه البته ما تا مرز تعطیلی هنوز فرصت داریم. امیدواریم به این مرحله نرسیم و شهروندان باید بدانند كه چنانچه شاخص‌ها از حد مجاز گذشت تردد یك خودرو تك سرنشین هم سم است.
 
آلودگی جنجالی
سال گذشته تهران بعد از چند سال تعطیلی خاصی به سبب آلودگی هوا نداشت. همان موقع شهرداری اعلام كرد كه دلیل این كاهش روزهای آلوده، اقدامات شهرداری مانند اجرای طرح جدید ترافیك بوده است. امسال هم با وجود آنكه دوباره وضعیت آلودگی به سال‌های قبلی ناهنجار تهران برمی‌گشته است، دوباره شهرداری در مقام دفاع از اقدامات خود برآمده و محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیك تهران با اشاره به پویایی طرح ترافیك جدید و افزایش قدرت مانور برای اعمال تصمیم با ابزارهای جدید، می‌گوید:

از دوشنبه با اجرای مصوبات كمیته اضطرار آلودگی هوا مبنی بر نیم بها شدن قیمت بلیت حمل ونقل عمومی، اعمال سخت‌گیری بیشتر به خودروهای شخصی با افزایش عوارض ورود به طرح ترافیك و محدوده كنترل آلودگی هوا به میزان پنجاه درصد و ممنوعیت تردد شبانه كامیون‌ها انتظار می‌رود كه شرایط آلودگی بهبود پیدا كند و ان‌شاءالله به مرز هشدار و تعطیلی مدارس و ادارات نرسیم.


با این وجود هنوز برخی از اعضای شورای شهر مانند حجت نظری و محمد علیخانی همچنان معتقدند كه طرح‌های شهرداری تاثیری در كاهش آلودگی هوا نداشته است. «محمد علیخانی» رییس كمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران با اشاره به ساختگی بودن آمارهای معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیك درخصوص طرح كاهش آلودگی هوا كه در صحن شورای شهر ارایه شد، اظهار داشت: این آمارها اكنون نمود پیدا كرده و از آلودگی هوا كم نشده است. ما معتقد بودیم این كاهش آلودگی هوا به دلیل شرایط جوی آن مقطع سال بود و نباید آن را به طرح كاهش آلودگی هوا نسبت می‌دادیم.
 
باز هم فیلتر دوده
موضوع آلودگی هوا كه مطرح می‌شود، بی‌شك اصلی‌ترین مرجع موثق، شركت كنترل كیفیت هوا است. محسن روشنی، مدیربخش پایش این شركت در  ابتدا به آمار روزهای سالم و ناسالم سال جاری اشاره می‌كند و می‌گوید: براساس داده‌های ما، تهران تا 21 آبان، 25 روز پاك، 77 روز سالم، 34 روز ناسالم برای گروه‌های حساس و تنها یك روز ناسالم برای همه گروه‌ها داشته است كه در نهایت نشان می‌دهد هوای تهران نسبت به سال گذشته آلوده‌تر بوده است .


اما منشاء این آلودگی بیشتر به كدام آلاینده‌ها مربوط می‌شود؟ روشنی با ذكر اینكه ازن و ذرات معلق كوچكتر از 5/2 میكرون اصلی‌ترین عوامل تشدید آلودگی در تهران هستند می‌گوید: تحلیل داده‌های ما نشان می‌دهد كه 25 روز از روزهای آلوده ما به واسطه آلاینده ازن و در روزهای گرم تابستان بوده است و بقیه روزهای آلوده و ناسالم نیز به ذرات معلق برمی‌گردد كه منبع اصلی آن منابع متحرك و خودروها هستند.


او از حساسیت جامعه در مواجهه با روزهای آلوده به عنوان یكی از وجوه مثبت این مساله یاد می‌كند و می‌گوید: اتفاقا خیلی خوب است كه شهروندان تا این حد به موضوع آلودگی حساس هستند چرا كه همین مساله می‌تواند مسوولان را به تلاش بیشتری ترغیب كند. به هر حال ما در شهری زندگی می‌كنیم كه پتانسیل بالایی برای انباشت آلاینده‌ها را دارد و تهویه خوبی نیز ندارد. در چنین شهری اگر باد نوزد و شرایط جوی پایدار بماند، غلظت آلاینده‌ها افزایش یافته و هوا آلوده می‌شود.


با این وجود هنوز سوالات فراوانی در این زمینه وجود دارد. سوالاتی مانند اینكه طرح‌هایی مانند تعطیلی مدارس یا اجرای طرح زوج و فرد جدید تا چه حد در كاهش آلودگی موثر بوده است؟ سوالی كه روشنی در پاسخ به آن می‌گوید: در مورد اول یعنی تعطیلی مدارس؛ دلیل آن فقط مسائل بهداشتی است.

یعنی كودكان و دانش‌آموزان جزء گروه‌های حساس جامعه محسوب می‌شوند و برای همین تلاش می‌شود با تعطیلی مدارس از خطرات احتمالی ناشی از آلودگی هوا برای آنها، كاسته شود.

وی در خصوص تاثیر اجرای طرح زوج و فرد بركاهش آلودگی نیز می‌گوید: به هر حال تعطیلی واحد‌های صنفی آلاینده یا اجرای طرح‌های محدود‌كننده ترافیكی در روزهای آلوده، می‌تواند تا حدودی از حجم آلودگی هوا كم كند گرچه این اقدامات موقتی است. یعنی تا وقتی‌كه این‌همه خودرو و موتوسیكلت در شهر تردد دارند نمی‌توان انتظار داشت كه تمام روزهای تهران، پاك باشد.


او در عین حال به نكته مهمی اشاره می‌كند كه شاید كمتر به آن توجه شده باشدومی گوید: براساس آمار موجود، از سال 81 تا امسال، حجم آلودگی هوا به طرز قابل توجهی كاهش پیدا كرده است. مثلا تنها در یك مورد تعداد روزهای آلوده ناشی از مونوكسید كربن در سال 81، 163 روز بوده كه امروز تعداد آن به صفر رسیده است! چرا؟ چون در طول این سال‌ها وانت‌ها و خودروهای سواری داخلی ملزم به استفاده از فیلتر شدند.

اگر همین رویه در مورد خودروهای دیزلی كه از فیلتر دوده استفاده می‌كنند، دنبال شود، یا فكری برای جمع‌آوری یا اصلاح ساختار موتورهای قدیمی و كاربراتوری شود، می‌توان به بهبود وضعیت كنونی امیدوار بود. وگرنه یك سال، مانند پارسال، به خاطر پربارش بودن، شاهد كاهش روزهای الوده خواهیم بود و یكسال به خاطر پایداری هوا و كاهش بارندگی شاهد افزایش هوا و تعطیلی مدارس و.... خواهیم بود !

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha