مردم تا کی باید منتظر باشند که اعضای کمیته اضطرار آلودگی دور هم جمع بشوند و راهکارهای تکراری ، ناکارآمد و غیر کارشناسی بدهند؟! راهکارهایی که ضمانت اجرایی هم ندارند.

راهکارهای تکراری و ناکارآمد برای معضل همیشگی؛آلودگی هوا

سلامت نیوز-*زهرا خوشحالی:به تازگی نیست.مدتهاست که با شروع پاییز آلودگی هوا رو به افزایش میرود  و بازار هشدارهایی مبنی بر عدم استفاده از خودروی شخصی، هشدارهایی برای تردد افراد حساس و ... و داغ میشود.

به گزارش سلامت نیوز بر اساس آمار شرکت کنترل کیفیت هوا، در سال گذشته 27 روز و در سال جاری تاکنون 33 روز را در هوایی آلوده نفس کشیده‌ایم.

به گفته ی رئیس مرکز کنترل کیفیت هوای تهران درباره وضعیت روزهای سال گذشته در سال 97، 13 روز پاک، 195 روز سالم، 27 روز ناسالم برای گروه‌های حساس داشته‌ایم. همچنین هیچ ‌روزی ناسالمی نداشتیم.

در سال 98، 25 روز پاک، 177 روز سالم، 32 روز ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز ناسالم داشتیم. در مجموع امسال به علت افزایش آلاینده ازن در تابستان، تعداد روزهای آلوده نسبت سال گذشته افزایش داشته است.

دیروز پس از گذشت مدت قابل توجهی که  مردم تهران در هوای آلوده تنفس کردند بالاخره صدایی از یک مسئول درآمد و  استاندار تهران اعلام کرد مهدهای کودک و مقاطع دبستان امروز به دلیل آلودگی هوا تعطیل هستند.

راهکاری که به نظر میرسد تنها راهکار مسئولین در زمان بحران آلودگی هواست و سالهاست اجرای آن نه نتیجه ای داده و نه از آلودگی هوا کم کرده است.

کمیته اضطرار آلودگی هوا هم که اینقدر دیر تشکیل جلسه میدهد که تقریبا نیمی از زمان آلودگی هوا گذشته به گفته رئیس مرکز اورژانس بیش از 2هزار نفر روانه بیمارستان شده اند و و راهکارهای آن هم غیر کارشناسی و ناکارآمد است.

هرچند پیش‌بینی آلودگی هوا به عوامل مختلفی مانند وضعیت جوی و ترافیکی دارد که به‌صورت بلندمدت امکانپذیر نیست اما به هر حال راهکارهایی وجود دارد که حتما در دیگر کشورها  آزمون خود را پس داده اند.

آیا هیچ کشوری با این مسئله مواجه نبوده که بتوان از آن الگو گرفت و با این معضل مقابله کرد؟

مردم تا کی باید منتظر باشند که اعضای کمیته اضطرار  آلودگی دور هم جمع بشوند و راهکارهای تکراری ، ناکارآمد و غیر کارشناسی بدهند؟! راهکارهایی که ضمانت اجرایی هم ندارند.

مثل پلیس که به گفته پیرحسین لو معاون مرکز ترافیک تهران دستورات دولت برای آلودگی هوا مثل عدم تردد کامیون ها در شهر را اجرا نمی کند .

شرکت کنترل کیفیت هوای تهران که موظف است بصورت روزانه شاخص های آلودگی هوا در مناطق تهران را رصد کرده و در سایت قرار دهد چند روزیست که برای بعضی مناطق تهران به دلایل نامشخص این شاخص ها به روز نمیکند.

بنظر میرسد مردم باید به دعای باران را متوسل شوند چرا که به ارائه راهکار و اجرای برنامه ای برای کاهش آلودگی هوای تهران و دیگر شهرها دیگر امیدی نیست.

 *دکترای مدیریت رسانه و سردبیر سلامت نیوز 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha