یکشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰

دیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش گفت: افرادی که دانش‌آموزان را مورد تنبیه بدنی قرار می‌دهند، در هر جایگاهی که باشند اعم از مدیر مدرسه، معاون، معلم و یا دانش‌آموزانِ دیگر حتما مجازات خواهند شد.

سلامت نیوز:مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش گفت: افرادی که دانش‌آموزان را مورد تنبیه بدنی قرار می‌دهند، در هر جایگاهی که باشند اعم از مدیر مدرسه، معاون، معلم و یا دانش‌آموزانِ دیگر حتما مجازات خواهند شد.

«زهرا مظفر» مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با ایلنا، درباره تنبیه‌بدنی در مدارس گفت: تنبیه بدنی و روانی کودکان تحت هیچ شرایطی  نه تنها پذیرفته نیست، بلکه بعنوان عملی است که در قوانین و مقررات داخلی و بین المللی تخلف و جرم محسوب می‌شود و از این رو به شدت مورد نکوهش قرار خواهد گرفت. تنبه بدنی همچنین از سوی مراجع نظارتی و هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری و مراجع قضایی قابل پیگرد است.

مدیر کل ارزیابی و عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به مجازات افرادی که دانش‌آموزان را مورد تنبیه قرار می‌دهند، توضیح داد: مرتکب این عمل در هر جایگاهی که باشد اعم از مدیر مدرسه، معاون، معلم و یا دانش‌آموزانِ دیگر حتما مورد مؤاخذه و مجازات قرارخواهد گرفت.

مظفر تنبیه دانش آموزان (نه تنبیه بدنی) را در شرایطی لازم دانست که دانش آموز در انجام وظایف خود کوتاهی کرده باشد و در این زمینه توضیح داد: ‌ در نظام آموزش وپرورش ایران در مواردی که قصور و سهل انگاری از سوی دانش‌آموز نسبت به انجام وظایف خود صورت بگیرد، تخلف محسوب می‌شود و تنبیه را تحت شرایطی مجاز شمرده است، اما این نوع تنبیه به هیچ عنوان بدنی یا روانی نیست.

وی اضافه کرد: در آیین نامه اجرایی مدارس، بخشی تحت عنوان تنبیه ذکر شده که اولیای مدرسه قبل از انجام آن می‌بایست از موضوع و موقیعت محصل آگاهی یابند و در جستجوی انگیزه وعلت تخلف برآیند. همچنین تنبیه باید توجه دانش آموز را به اشتباه خود جلب و زمینه مناسب برای ایجاد رفتار مطلوب در وی را فراهم کند.

مظفر در خصوص روش‌های مختلف تنبیه که در مدارس می‌تواند به جای تنبیه‌ بدنی مورد استفاده قرار بگیرد، گفت: تذکر و اخطار شفاهی به طور خصوصی، تذکر و اخطار شفاهی در حضور دانش‌آموزان کلاس مربوطه، تغییر کلاس، اخطار کتبی واطلاع به ولی دانش‌آموز، اخراج موقت از مدرسه با اطلاع قبلی ولی دانش آموز حداکثر برای مدت ۳روز، انتقال به مدرسه دیگر از جمله تنبیه‌هایی است که می‌تواند جایگزین تنبیه بدنی شود.لازم به ذکر است اعمال هر گونه تنبیه دیگر از قبیل اهانت، تنبیه بدنی و تعیین تکالیف درسی ممنوع است.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش درباره شکایت‌هایی که والدین در سال جاری در این زمینه داشته‌اند، گفت: گزارش‌های رسیده از اقصی نقاط کشور حاکی از این امر است که در سال تحصیلی جدید نسبت به مدت مشابه در سال قبل آمار شکایات ناشی از تنبیه بدنی کاهش یافته است.

مظفر در خصوص برخورد قانونی با هر شخصی که در این زمینه مرتکب تخلف شود، اظهار داشت: با مرتکبان تنبیه بدنی در هر مقامی که بوده‌اند به صورت قانونی برخورد شده و به هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری جهت رسیدگی به موضوع معرفی شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha