سلامت نیوز :  2بیمارستان اصلی مصراته لیبی برای خدمات رسانی به مجروحان تلاش می‌كنند ولی فرار پزشكان متخصص و پرستاران از شهر شرایط را وخیم‌تر كرده است زیرا داوطلبان جمعیت هلال احمر و تیم پزشكی در لیبی در خطر هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ؛ درگیری در مصراته و سایر شهرهای لیبی باعث نرسیدن كمك‌های پزشكی به غیرنظامیان و بروز تلفات در میان پرسنل پزشكی شده است.

مطابق گزارش جمعیت هلال احمر لیبی طی 4 روز اخیر، 3 آمبولانس‌ این جمعیت در 3 حادثه‌ جداگانه مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌اند كه این امر موجب مرگ یك پرستار و مجروح شدن یك بیمار و 3 داوطلب شده است علاوه بر این ‌اتهاماتی مبنی بر سوءاستفاده از نشان صلیب سرخ و هلال احمر برای حمایت از عملیات نظامی و سوءاستفاده از آمبولانس برای حمل اسلحه و حاملان سلاح متوجه كمیته‌ بین المللی صلیب سرخ شده است.

جورجیوس جورجانتس، معاون عملیاتی كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ در شمال و غرب آفریقا در این رابطه اظهار داشت: طرفین درگیری باید از آسیب رساندن به مردم، تیم پزشكی، وسایل نقلیه و تسهیلات پزشكی اجتناب كنند اعضای پرسنل پزشكی و آمبولانس‌ها باید بتوانند به مجروحان برسند و بار دیگر درخواست خود را از مقامات و حاملان سلاح در خصوص احترام به خدمات درمانی و نشان هلال احمر و صلیب سرخ یادآور می‌شویم.

بر اساس این گزارش، گابریل سالازار، پزشك كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ افزود: درمان بیماران بدحال دشوار و در حال حاضر درمان بیماران سرطانی و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن غیر ممكن است هفته‌ گذشته نیز تیم كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ از بیمارستان الحكمه و بیمارستان جمعیت هلال احمر لیبی دیدن كرد و كیت‌های جراحی و لوازم زخم‌بندی به آنها ارائه داد این تیم تعداد 108 غیرنظامی را از مصراته به بنغازی منتقل كرد و تعداد 35 نفر از این بیماران بستری شدند كه 25 نفر از آنها مجروح بودند.

* غیرنظامیان در مصراته در معرض خطر مهمات منفجرنشده هستند

هربی المازی، مسئول عملیات كاهش خطرات مهمات منفجر نشده در لیبی نیز می‌گوید: خیابان‌های مصراته به دلیل درگیری به شدت آسیب دیده‌اند میزان خرابی‌ها بالا است و مقادیر زیادی مهمات منفجر نشده در اطراف پراكنده است طی ارزیابی سه روزه‌ ما از مصراته می‌توانیم بگوییم آلودگی تسلیحاتی غیرنظامیان را در معرض خطر قابل توجهی قرار داده است.

وی ادامه داد: پاكسازی این قطعات جنگی یك نیاز فوری است و ما امیدواریم از هفته‌ آینده این كار را شروع كنیم شیوه‌ ما آموزش داوطلبان محلی و ارائه‌ تجهیزات لازم به آنها است تا بتوانند اكثر مناطق آلوده را پاكسازی و محیط امنی برای تردد غیرنظامیان فراهم كنند.

در همین حال تیم پاكسازی كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ در اجدابیا به فعالیت خود ادامه می‌دهد و با داوطلبان جمعیت هلال احمر لیبی همكاری نزدیك دارد تاكنون تعداد 300 قطعه‌ منفجر نشده از خیابان‌ها و خانه‌ها پاكسازی شده‌اند در نتیجه تعداد كثیری از خانواده‌ها با وجود شرایط بد امنیتی توانسته‌اند سالم به خانه‌هایشان بازگردند.

دسترسی به آب همچنان در مصراته دشوار است مردم همچنان به كارخانه‌ تولید آب شیرین و چاه‌های محلی متكی هستند كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ طی ماه‌های آتی همچنان بر وضعیت آبرسانی نظارت خواهد كرد.

بر اساس این گزارش، ذخیره سوختی هم‌اكنون وجود دارد اما طی 2 یا 3 ماه آینده این وضعیت ممكن است تغییر كند كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ تجهیزات الكتریكی به شركت برق لیبی در شهر ارائه داده است تا آنها بتوانند تعمیرات لازم را انجام دهند.

كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ طی بازدید دو روزه‌ خود از مصراته برای حدود 300 تبعه‌ خارجی كه در اردوگاه زندگی می‌كنند غذا و اقلام ضروری رساند این اردوگاه توسط جمعیت هلال احمر لیبی اداره می‌شود.

نمایندگان این كمیته همچنین تعداد 185 زندانی را در دو بازداشتگاه تحت كنترل مقامات نیروهای مسلح گروه مخالف بازدید و ثبت‌نام كردند و بیش از 170 پیام "صحت و سلامت " جمع‌آوری و به خانواده‌های زندانیان كه نگران دریافت خبر در مورد عزیزانشان بودند تحویل داده شد.

*حمایت از جمعیت هلال احمر لیبی

از آغاز درگیری، داوطلبان جمعیت هلال احمر لیبی كه خود را وقف این امر كرده‌اند برای كمك‌رسانی به غیرنظامیان سخت كوشیده‌اند كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر لیبی به‌ عنوان اعضای نهضت صلیب سرخ و هلال احمر با هم همكاری نزدیك دارند به آوارگان داخلی كمك‌رسانی و بین اعضای خانواده‌های از هم جدا افتاده تماس برقرار می‌كنند غیرنظامیان (به ویژه كودكان) را از خطرات مهمات منفجر نشده مطلع می‌سازند و در مورد مناطقی كه باید فورأ پاكسازی شوند تیم پاكسازی كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ را آگاه می‌كنند.

حمایت كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ از جمعیت هلال احمر لیبی همچنین شامل دوره‌ آموزشی می‌شود كه در زمینه‌ آشنایی با خطرات مین به 16 داوطلب از شعب مختلف شرق لیبی ارائه داده است.

این داوطلبان نیز در مناطق خود به آموزش همكاران و غیرنظامیان خواهند پرداخت تعداد 1800 نفر تاكنون در جلسات آشنایی با خطرات مین شركت كرده‌اند كه 200 تن از آنها كودك بوده‌اند.

كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ همچنین تلفن‌های ماهواره‌ای در اختیار جمعیت هلال احمر لیبی قرار داده است تا خانواده‌ها بتوانند با هم تماس برقرار كنند و تاكنون تعداد 4500 تماس تلفنی در لیبی و خارج از آن برقرار شده است.

كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ تعداد 15 وسیله‌ نقلیه را به شعب مختلف جمعیت هلال احمر لیبی اهدا كرده است تا داوطلبان بتوانند برنامه‌های مشترك با كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ را انجام دهند و توانایی عملیاتی جمعیت هلال احمر لیبی را به طور كلی افزایش دهند.

*كمك‌رسانی در مرزها

كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ، جمعیت هلال احمر تونس و فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های هلال احمر و صلیب سرخ در جنوب شرق تونس همچنان به كمك‌رسانی به غیرنظامیانی كه از لیبی آمده‌اند می‌پردازند مطابق گزارش كمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، تعداد 4600 تبعه‌ خارجی گرفتار همچنان در اردوگاه‌های چوچا در مجاورت مرز راس اجدیر به سر می‌برند از سوی دیگر تعداد پناهندگان در اردوگاه رمادا نزدیك مرز ذهیبه به 1600 نفر كاهش یافته است زیرا بسیاری از پناهندگان با خانواده‌هایی زندگی می‌كنند كه پذیرای آنها شده‌اند.

كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ از اواخر فوریه برقراری 56 هزار تماس تلفنی را میسر كرده است تا افرادی كه به تونس گریخته‌اند بتوانند با خانواده‌هایشان تماس برقرار كنند این سازمان در چند روز اخیر نزدیك به 5 هزار پتو و 2 هزار 750 كیت لوازم بهداشتی را به جمعیت هلال احمر تونس در صفاقس اهدا كرده است تا این جمعیت ملی بتواند اقلام مذكور را بین پناهندگان لیبیایی در اردوگاه‌های مرزی توزیع كند.

كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر مصر هفته‌ گذشته در مرز سلوم در این كشور روزانه به طور متوسط برای یك هزار 100 نفر صبحانه فراهم كردند در همین مدت 300 تماس تلفنی بین افراد گرفتار در مرز و خانواده‌هایشان برقرار شد كمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ همچنین به افرادی كه ملیت مصری یا لیبیایی ندارند كمك می‌كند كه بتوانند مدارك لازم برای بازگشت به كشورشان را تهیه كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha