دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۸
کد خبر: 284751

با تغییر سبک زندگی، افراد دیابتی می‌توانند از روند پیشرفت این بیماری جلوگیری کنند. این بیماران تا قبل از بروز علائم شدید، متوجه عوارض این بیماری نمی شوند. در صورتی که دیابت به خوبی کنترل نشده باشد،می‌تواند منجر به مشکلات عصبی، بینایی، کلیه‌ها، رگ‌های خونی و در نهایت قلب و مغز شود.

چگونه به راحتی دیابت را کنترل کنیم؟

سلامت نیوز: با تغییر سبک زندگی، افراد دیابتی می‌توانند از روند پیشرفت این بیماری جلوگیری کنند. این بیماران تا قبل از بروز علائم شدید، متوجه عوارض این بیماری نمی شوند. در صورتی که دیابت به خوبی کنترل نشده باشد،می‌تواند منجر به مشکلات عصبی، بینایی، کلیه‌ها، رگ‌های خونی و در نهایت قلب و مغز شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا؛ اگر بخواهید مطمئن شوید که به صورت متعادل از هریک از گروه های غذایی شامل کربوهیدرات ها(نان و غلات)، چربی ها، پروتئین ها(گوشت و مرغ و ماهی)، میوه ها و سبزیجات مصرف می کنید، باید هر چیزی را که می خورید در دفتر تغذیه خود ثبت کنید، یادداشت هرآنچه که درطول روز مصرف می کنید می تواند در تعیین رژیم غذایی، به شما کمک کند.

سعی کنید مواد غذایی جدیدی را به برنامه غذایی خود اضافه کرده و  دقت شود که از میوه ها و سبزیجات متنوعی استفاده کنید، میوه ها و سبزیجات سفید مثل سیر، پیاز و موسیر سرشار از ترکیبات ضد بیماری هستند. از انواع میوه ها و سبزیجات از قبیل توت ها، خربزه، میوه های هسته دار، سبزیجات برگ سبز، تره فرنگی و غیره مصرف شود.

پیاده روی و داشتن فعالیت بدنی در هر مکان و زمانی سودمند است،   ورزش حساسیت سلولهای بدن را به انسولین افزایش می دهد و سطح قند خون را کاهش می دهد. حتی اگر ورزش باعث کاهش وزن نشود، برای بدن مفید بوده و  در صورتی که زمان کمی برای ورزش کردن دارید، می توانید ۳۰ دقیقه ورزش در طول روز تقسیم کرده و مثلا، ۳ تا ۱۰ دقیقه را در نظر بگیرید. بیماران دیابتی باید ورزش را اولویت برنامه خود قرار دهند.

به منظور کنترل دیابت جهت آنکه بدانید کدامیک از غذاهایی که می خورید مقدار قند خون را تحت تأثیر قرار می دهد؛ به اندازه گیری قند خون در قبل و بعد از مصرف وعده های غذایی احتیاج دارید. پیشنهاد می شود که مقدار قند خون را قبل از غذا خوردن و ۲ ساعت بعد از آن اندازه گیری کنید.
بیشتر بخوانید:

    تشخیص و درمان صرع‌های مرزی می تواند پیچیده باشد/مشکلات گوارشی و قلبی گاه ریشه در صرع دارد
    هشدار؛ این نشانه ها می گویند اکسیژن خونتان کافی نیست

افراد مبتلا به دیابت باید متخصصان تغذیه مراجعه کنید  تا، برنامه غذایی با ترکیبات سالم و متنوعی را دریافت کرده و  این رژیم باید با در نظرگرفتن مقدار کالری مورد نیاز بیمار جهت تامین واحدهای غذایی، چربی، کربوهیدرات و غیره باشد.

بیماران دیابتی باید پزشک خود را ۲ تا ۴ بار در سال ملاقات کنند و در هر ویزیت باید فشارخون، وضعیت پاها و وزن بدن خود را کنترل نمایند و برنامه درمان را ادامه دهند. همچنین باید تست های آزمایشگاهی راحداقل ۲ بار در سال، انجام دهند.

 بیماران دیابتی باید همه وعده های غذایی به ویژه صبحانه را میل کرده و  و صبحانه آنها باید شامل پروتئین زیاد(تخم مرغ، پنیر کم نمک و کم چرب، ماست) و میوه باشد. مصرف غذاهای پروتئینی به بیماران دیابتی کمک می کند تا احساس سیری بیشتری کنند و همچنین باعث عضله سازی هم می شود.

املت همراه با غلات کامل مانند نان سبوس دار یا املت تهیه شده با سبزیجات می تواند صبحانه ی بسیار عالی برای مبتلایان به دیابت باشد.

این بیماران بهتر است به جای انتخاب غذاهای مضر مثل تنقلات، از میوه ها و سبزیجات تازه استفاده کنند. دیابتی ها باید حداقل ۲ فنجان سبزیجات غیر نشاسته ای مثل سبزیجات برگ سبز و ۱ فنجان میوه در روز مصرف کنند، سبزیجات غیر نشاسته ای مثل کرفس سیر کننده هستند و کربوهیدرات کمی دارند. میوه های رسیده قند بیشتری دارند اما آنها مغذی تر و دارای فیبر و پتاسیم بیشتری هستند که برای کنترل فشارخون مهم است و  همچنین محققان معتقدند که اگر افراد دیابتی به این موارد توجه کنند هرگز  احساس گرسنگی نخواهند کرد.

 در طول روز ۱۰ دقیقه تنفس عمیق داشته باشید و استرس می تواند قند خون را افزایش دهد و کنترل دیابت را مشکل تر کند. مدیریت استرس یک بخش ضروری در کنترل دیابت است و جهت کنترل دیابت نوع۲  انجام فعالیت هایی مانند تنفس عمیق یا یوگا توصیه می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha