معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا نحوه تشخیص پیامک‌های حمایتی واقعی از پیامک‌های جعلی موسوم به فیشینگ را تشریح کرد.

سلامت نیوز: معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا نحوه تشخیص پیامک‌های حمایتی واقعی از پیامک‌های جعلی موسوم به فیشینگ را تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز، سرهنگ رامین پاشایی در گفت‌و گو با مهر با اشاره به اجرای طرح مصرف بهینه بنزین در کشور و اعلام رسمی دولت مبنی بر حمایت معیشتی به خانوارها اظهار کرد: افراد سودجو و کلاهبردار فضای رسانه‌ای و خبری کشور را همیشه مانیتور کرده و براساس آن نقشه‌های مجرمانه‌ خود را طراحی می‌کنند.

وی ادامه داد: در این مورد کلاهبرداری نیز افراد سودجو پلتفرم‌های‌ مجرمانه خود را به وسیله پیامک‌های انبوهی تحت عنوان دریافت سبد معیشتی_حمایتی دولت، دریافت کمک هزینه بنزین به خانواده‌های کم درآمد و یا اختصاص سهمیه بنزین به تاکسی‌های درون شهری، اینترنتی و ناوگانهای حمل و نقل عمومی ارسال می‌کنند و با هدایت مردم به صفحه‌های جعلی یا همان فیشینگ از حساب افراد کلاهبرداری می‌کنند.

پیامک‌های حمایتی واقعی همیشه به صورت «ماسک» هستند

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا در رابطه با کلاهبرداری‌های پیامکی تصریح کرد: هموطنان همیشه باید آگاه باشند و بدانند این نوع پیامک‌ها ممکن
است از هر اپراتوری ارسال شوند که البته هم شیوه‌ای کلاهبرداری محسوب می‌شود.  اصولا خدمات دولتی و اپراتوری به صورت ماسک یا با نام سازمان مربوطه ارسال  می‌شوند؛ یعنی شما هیچ شماره تلفنی مشاهده نمی‌کنید و در بالای صفحه پیامک اسم نهاد ارسال کننده پیامک دیده می‌شود.

وی تاکید کرد: سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی برای ثبت نام در پیشخوان‌های خود هیچوقت مبالغ پولی نظیر ۲ یا ۵ هزار تومان از افراد دریافت نمی‌کنند. همچنین قسمت اعظم اطلاعات خانواده‌ها و دهک‌های درآمدی کشور در اختیار سازمان‌های مربوطه قرار دارد و اگر نیاز به ثبت نام باشد به صورت رسمی از رسانه ملی یا خبرگزاری‌ها اطلاع رسانی می‌شود.

سرهنگ پاشایی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه راه های تشخیص پیامک حمایتی واقعی و جعلی به چه صورت است، گفت: پیامک‌هایی که از سمت نهادها و ارگان‌های دولتی به افراد ارسال می‌شوند در قالب ماسک است یعنی برای مثال اگر پیامکی از کمیته امداد ارسال شده باشد با نام کمیته امداد دریافت می‌شود. هیچوقت شماره تلفنی بالای پیامک مشاهده نمی‌شود و رویت شماره تلفن ترفندی برای کلاهبرداری است.

پیامک‌هایی که از سمت نهادها و ارگان‌های دولتی به افراد ارسال می‌شوند در قالب ماسک است یعنی مثال اگر پیامکی از کمیته امداد ارسال شده باشد با نام کمیته امداد دریافت می‌شود، هیچوقت شماره تلفنی بالای پیامک مشاهده نمی‌شود

وی همچنین با تاکید بر اینکه عمدتا شماره پیامکهای رسمی سازمان‌ها از طریق رسانه ملی و خبرگزاری‌ها اعلام می‌شود؛ عنوان کرد: سازمانهای رسمی و  دولتی سایت و یا خبرگزاری مربوط به خود را دارند و مردم می‌توانند با مراجعه به آنها اخبار موثق را دریافت کنند چرا که در فضای مجازی و یا فیک نیوزها 
اخبار کذبی منتشر می‌شود.

معاون اجتماعی پلیس فتا ناجا تصریح کرد: اگر بدون اطلاع از کلاهبرداری، ثبت نام کامل و یا حتی ناقصی در این صفحات موسوم به فیشینگ‌ها داشتند، فورا به خودپرداز مراجعه و رمز دوم خود را تغییر دهند چرا که با تغییر رمز دوم دسترسی به اطلاعات کارت غیر ممکن می‌شود.

وی درباره این دست از کلاهبرداری‌ها افزود: سپس اگر ساکن تهران هستند به دادسرای جرائم رایانه‌ای ناحیه۳۱ تهران مراجعه در غیر این صورت هموطنان ما در هر یک از استانها می‌توانند با مراجعه به دادسرای عمومی یا نزدیکترین مرجع قضایی طرح شکایت کنند.

ثبت شکایت برای پول از دست رفته از طریق فیشینگ فایده‌ای دارد؟

سرهنگ پاشایی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه قدر احتمال بازگشت پول از دست رفته از طریق فیشینگها است؛ اذعان داشت: طبق آماری که در دست داریم قریب به ۷۰ تا ۷۵ درصد از جرائم سایبری کشف می‌شود. 

معاون اجتماعی فتا ناجا گفت: موضوع این است که روند رسیدگی به جرائم سایبری با توجه به نوع وقوع جرائم پیچیده‌تر و زمانبر است اما هنگامی که شما روند قضایی را طی میکنید قطعا فرد و شبکه‌هایی که جرم را انجام داده تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

وی در پایان تاکید کرد: ثبت شکایت برای پول از دست رفته از طریق فیشینگ گاهی اوقات می تواند یک باند کلاهبرداری اینترنتی را لو بدهد و کمک بزرگی به دیگر هموطنان باشد، پس با این ذهنیت که شاید پول ما هیچ وقت به دستمان نرسد از ثبت شکایت خودداری نکنید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha