یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴
کد خبر: 285809

زمستان، گرچه در كشور ما مدتی است كم‌لطف شده و نمی‌بارد؛‌ اما وی‍ژگی این فصل، برف و سرماست. پاییز امسال،‌ زمستان زودهنگام را به همراه داشت.

آداب برخورد با پوست در فصل‌های سرد

سلامت نیوز:زمستان، گرچه در كشور ما مدتی است كم‌لطف شده و نمی‌بارد؛‌ اما وی‍ژگی این فصل، برف و سرماست. پاییز امسال،‌ زمستان زودهنگام را به همراه داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،بد هم نیست؛ چراكه بارش‌ها هرچه بیشتر و زودتر باشند،‌ نگرانی از قطعی آب و گرما در فصل تابستان كمتر است. در فصل‌های سرد سال، باید برف و باران ببارد و گونه‌ها سرخ شوند و صدای قرچ‌قرچ برف،‌ سكوت كوچه را بشكند تا بفهمی سرما آمده و به تن كوچه و خیابان نشسته است. این قدم‌زدن‌ها گرچه می‌تواند بهترین اتفاق فصل زمستان باشد، اما اگر از پوست و دستگاه تنفسی مراقبت نكنیم،‌ آسیب وارد شده به آنها، حتما دردسرساز خواهد شد.

برای همین با دكتر صبا نخعی، متخصص پوست و مو درباره مراقبت‌های فصل سرما صحبت كرده‌ایم كه می‌خوانید.یكی از نخستین اثرهای زمستان روی پوست است. خشكی پوست به‌دلیل سوز این فصل و كمبود رطوبت هواست.

دكتر نخعی در این‌باره می‌گوید: «خشكی و سرمای هوا می‌تواند روی تنفس و میزان رطوبت موجود در دستگاه تنفسی نیز تاثیر منفی بگذارد.برای جلوگیری از بروز این آسیب‌ها باید به مواردی دقت كنیم تا پوست و دستگاه تنفسی در زمان خشكی و سرمای هوا،‌ آسیب نبینند.»

 حمام بخار بسازید

كاسه آب و چند عدد پوست نارنج یا پرتقال داخل آن كه پای ثابت علاءالدین خانه‌های قدیمی بودند،‌ اساس ساختار دستگاه‌های بخورهای امروزی است.

دكتر نخعی می‌گوید: «در فصل‌های سرد سال از بخور استفاده كنید.این‌كار برای تامین رطوبت همیشگی فضای خانه توصیه می‌شود. داخل بخور گیاه دارویی مانند قطره یا برگ اكالیپتوس بریزید. وجود این گیاه دارویی باعث از بین بردن عوامل آلاینده احتمالی در منزل شده و از سوی دیگر به بهبود تنفس كمك می‌كند. مهم‌تر این‌كه رطوبت هوا باعث جلوگیری از خشكی پوست می‌شود.»

دكتر نخعی ادامه می‌دهد: «در كنار استفاده از بخور باید حرارت را كم كنید. یكی از دلایل خشكی پوست،‌ كمبود رطوب هوای منزل یا محل كار یا حتی خودروی شخصی است. بنابراین حرارت مكانی كه در آن اقامت دارید،‌ نباید بیش از 20 تا 25 درجه سانتی‌گراد باشد.

تامین رطوبت مناسب می‌تواند علاوه بر نگه داشتن دما در حد مناسب،‌ رطوبت پوست و دستگاه تنفسی را هم تامین كند. هرچه میزان حرارت مناسب‌تر باشد،‌ امكان خشكی هوا كمتر است.»

 آب‌بازی را كم كنید

یكی از راهكارهای كسب آرامش،‌ دوش گرفتن است، اما در فصل‌های سرد سال باید آدابی را در این باره رعایت كرد.دكتر نخعی در این باره می‌گوید: «تعداد دفعات دوش گرفتن و زمان هر بار دوش گرفتن را كم كنید» دكتر نخعی ادامه می‌دهد: «هوا سرد است، اما این مجوزی برای افزایش دمای آب حمام،‌ تا رسیدن به نقطه جوش نیست. هرچه حرارت آبی كه با آن دوش می‌گیرید بیشتر باشد،‌ به همان نسبت رطوبت پوست بیشتر از دست می‌رود.»

این متخصص پوست اضافه می‌كند: «این تصور كاملا اشتباه است كه دمای بالای آب و بخار ناشی از آن می‌تواند به لطافت پوست كمك كند. بهترین دما برای دوش گرفتن در فصل‌های سرد سال،‌ آب ولرم است. این مساله در زمان شست‌وشوی دست و صورت هم صادق است. هرچه آب گرم‌تر باشد،‌ خطر خشكی پوست بیشتر است.»

او می‌گوید: «اگر از دستگاه‌های خشك‌كننده دست استفاده می‌كنید،‌ تا زمانی دست‌ها را زیر دستگاه بگیرید كه كمی رطوبت روی آن باقی مانده باشد.»

 مایع به جای جامد

شاید تصور نكنید؛ اما صابون معمولی برای پوست مناسب نیست. دكتر نخعی در توضیح می‌گوید: «صابون خوب نیست. برخلاف تصور عمومی، استفاده از صابون جامد برای شست‌وشوی بدن و دست و صورت خوب نیست. به این دلیل كه از نظر ساختاری ممكن است تركیب‌های آن با بدن ناسازگار باشد. از سوی دیگر، در هر بار شستن، كمی از چربی طبیعی پوست از بین می‌رود.»

او ادامه می‌دهد: «برای شست‌وشوی بدن از صابون مایع مناسب و سازگار با پوست بدن استفاده كنید. برای شستن دست نیز از صابون مایع حاوی مرطوب‌كننده یا ژل‌های شست‌وشوی دست استفاده كنید.» دكتر نخعی اضافه می‌كند:

«از صابون‌های غیرعطری استفاده نكنید. برای شستن صورت هم از ژل‌های شست‌وشودهنده صورت كمك بگیرید. این ژل‌ها با پوست صورت سازگار هستند.»

 آفتاب از برف می‌تابد

می‌دانیم كه در فصل تابستان باید از ضدآفتاب استفاده كنیم. اما این قانون در فصل زمستان هم حاكم است.دكتر نخعی در این باره می‌گوید: «انعكاس نور آفتاب از روی سطح سفید و صیقلی برف، باعث آسیب به پوست و چشم می‌شود.

بنابراین در زمستان هم پیش از خروج از منزل، كرم ضد‌آفتاب بزنید. برف گاهی تا 80 درصد از نور خورشید را بازتاب می‌دهد.»او ادامه می‌دهد: «عینك آفتابی را هم فراموش نكنید. علاوه بر این‌كه اگر اسكی می‌روید،‌ حتما باید كرم ضدآفتاب را تجدید كنید.»

 خشک نباشید!

پس از حمام كردن یا شست‌وشوی دست و صورت باید چربی و رطوبت از‌دست رفته بدن جایگزین شود. دكتر نخعی در این باره می‌گوید: «پس از حمام كردن،‌ حتما از لوسیون بدن استفاده كرده و پوست بدن را مرطوب كنید. رطوبت از دست رفته بدن باید تامین شود.

درباره دست و صورت هم همین مساله صادق است.» او ادامه می‌دهد: «علاوه بر مرطوب‌كننده از چرب‌كننده هم استفاده كنید. برای انتخاب كرم مناسب،‌ به جنس پوست توجه كنید. اگر پوست شما چربی طبیعی زیادی دارد،‌ بهتر است انواعی را انتخاب كنید كه میزان چربی آن كمتر بوده و میزان رطوبت آن در حد مناسب باشد، بنابراین پیش از خریدن كرم،‌ به كیفیت پوست كمك كنید.» دكتر نخعی درباره نظافت پوست بدن می‌گوید:

«در این فصل هم باید طبق عادت نظافت را انجام داد، اما پس از آن و بعد از دوش‌گرفتن،‌ حتما باید پوست بدن را مرطوب و چرب كنید. به این دلیل كه پس از نظافت،‌ پوست بدن حساس شده و نیاز به دریافت رطوبت و چربی مناسب است.»

این متخصص پوست و مو می‌گوید: «در فصل‌های سرد سال به این دلیل كه رطوبت و چربی پوست به شكل طبیعی و بر اثر سرمای هوا از بین می‌روند،‌ بنابراین باید بیش از هر زمان دیگری به وضعیت پوست رسیدگی كرده و مانع از خشكی آن شد. بهتر است در این فصل یك كرم مرطوب‌كننده و چرب‌كننده همراه داشته باشید و بعد از شستن دست و صورت از این كرم‌ها استفاده كنید.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha