یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 285812

این ضایعه معمولا براثر پوشیدن كفش تنگ و نوك باریك یا كفش‌هایی كه كف آن تخت است و قوس‌های كف پا را خوب در بر نمی‌گیرد، ایجاد می‌شود.

راهکارهای درمانی انحراف انگشت شست پا

سلامت نیوز:این ضایعه معمولا براثر پوشیدن كفش تنگ و نوك باریك یا كفش‌هایی كه كف آن تخت است و قوس‌های كف پا را خوب در بر نمی‌گیرد، ایجاد می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،كف پای صاف، كوتاهی تاندون آشیل و نرمی مفاصل نیز از علل زمینه‌ای این اختلال هستند .در این ضایعه شست پا به خارج انحراف پیدا می‌كند و ناحیه پایینی و داخلی مفصل شست پا متورم می‌شود، این پدیده را بونیون هم می‌نامند .

بسیاری از بیماران خصوصا خانم‌ها از ظاهر پا در این ضایعه شكایت دارند. برخی دیگر نیز درد و ناراحتی را هنگام خم شدن پنجه و انگشت شست خصوصا هنگام تحمل وزن و راه رفتن گزارش می‌كنند .انحراف یا قوز شست پا پدیده شایعی است كه می‌تواند از سنین پیش از ده سالگی آغاز شود و بیشتر در زنان اتفاق می‌افتد.

قوز شست پا را هالوكس والگوس می‌نامند. هالوكس به معنای شست بوده و والگوس به معنای انحراف به سمت خارج است.برای درمان این ضایعه از یك سری اسپلینت‌هایی كه شست پا درحالت صاف قرارمی گیرد و نیز ازكفش‌های نوك پهن و كفی‌های طبی كه زیر پنجه پا یك سری برجستگی‌ها دارد استفاده می‌كنند.اسپلینت‌هایی كه برای اصلاح این اختلال استفاده می‌شود در دو نوع به بیماران توصیه می‌شود:

اسپلینت شب كه برای هنگام خواب و استراحت تجویز شده و اسپلینت‌های لاانگشتی كه داخل كفش و در هنگام فعالیت مورد استفاده قرار می‌گیرند.در بیمارانی كه از درد شدید این ناحیه رنج می‌برند استفاده از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی یكی از راهكارهای مؤثر در كاهش علائم آنهاست .یكی از درمان‌های مؤثر در این اختلال فیزیوتراپی است.

در این درمان ضمن به‌كارگیری ابزارهای كاهش‌دهنده درد و التهاب همچون لیزر، اولتراسوند، سرمادرمانی و تحریكات الكتریكی، تكنیك‌های استرچینگ (كششی) عضلات كف پا و اطراف انگشت شست، متحرك‌سازی مفصل شست و سایر مفاصل در پا و آزادسازی بافت‌های نرم در این موضع توسط فیزیوتراپیست مورد استفاده قرار می‌گیرد .

استفاده از سوزن خشك كه گاهی اوقات بنا به صلاحدید فیزیوتراپیست با تحریك الكتریكی همراه می‌شود نیز یكی از تكنیك‌های جدید در ایجاد توازن میان عضلات و كاهش درد و التهاب و اصلاح این بدشكلی مفصل شست پا است. همچنین در بخش فیزیوتراپی یك سری تمرین‌های تقویت عضلات بیرونی مفصل شست با استفاده از ابزار‌هایی ساده و تمرینات كششی برای انجام در منزل به این بیماران آموزش داده می‌شود .

در موارد حاد این ضایعه كه زاویه انحراف شست افزایش یافته و با روش‌های فیزیوتراپی قابل كنترل نباشد و درد و التهاب شدید عملكرد روزانه فرد را مختل كند از روش‌های جراحی برای اصلاح و صاف‌كردن پا استفاده شود . طولانی شدن این ضایعه و اختلال در عملكرد طبیعی پا یا استخوان‌های كف پا نه‌تنها می‌تواند موجب ایجاد آسیب در مچ پا، زانو و ستون فقرات كمری شود، بلكه نواحی بالاتر مانند گردن، پشت و شانه را نیز درگیر می‌كند.

افرادی كه قوز شست پای خود را با استفاده از اسپلینت‌ها، فیزیوتراپی یا جراحی اصلاح می‌كنند، باید مواردی را برای عدم بازگشت این ضایعه رعایت كنند. ادامه تمرینات آموزش داده شده در فیزیوتراپی و عدم استفاده از كفش‌های نوك باریك، پاشنه بلند یا با كفی صاف، نكاتی هستند كه می‌تواند مانع از عود مجدد و بازگشت قوز شست پا شود. یكی از تمرین‌های مؤثر در اصلاح قوز شست پا كشش تاندون آشیل با استفاده از یك پله كوچك یا سطح شیبدار است كه می‌تواند به صورت ده كشش ده ثانیه‌ای دو تا سه بار در روز انجام شود .

فیزیوتراپیست از بیمار می‌خواهد با پنجه لبه پله بایستد در حالی كه با دستش نرده كنار را بگیرد و پاشنه‌ها را به پایین ببرد تا پشت ساق كشیده شود و سپس به وضعیت اول برگردد.

كشش عضلات داخلی شست پا كه با استفاده از یك باند كشی باریك در سه ست ده ثانیه‌ای، دو تا سه بار در روز به فرد آموزش داده می‌شود در این تمرین فرد باند كشی را دور شست‌های خود می‌اندازد و با دور‌كردن پاها از هم در عضلات داخلی شست كشش ایجاد می‌كند. ‌

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha