بیش از یک ماه از وقوع زمینه لرزه 5.9 ریشتری آذربایجان شرقی سپری میشود و همچنان برخی منابع خبری و شبکه‌های مجازی، تصاویری را از اسکان زلزله زدگان در چادر منتشر می‌کنند، روستای «ورنکش» از توابع شهرستان میانه، روستایی است که بیشترین خسارت را متحمل شده و پنج فوتی داشت.

از شایعه تا واقعیت چادرهای روستای زلزله‌زده ورنکش

سلامت نیوز: بیش از یک ماه از وقوع زمینه لرزه 5.9 ریشتری آذربایجان شرقی سپری میشود و همچنان برخی منابع خبری و شبکه‌های مجازی، تصاویری را از اسکان زلزله زدگان در چادر منتشر می‌کنند، روستای «ورنکش» از توابع شهرستان میانه، روستایی است که بیشترین خسارت را متحمل شده و پنج فوتی داشت.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،برای بررسی صحت اسکان تعدادی از زلزله زدگان در چادرهای هلال احمر و آخرین وضعیت امدادرسانی در روستای ورنکش راهی این منطقه میشویم.
مشاهدات عینی خبرنگار ایسنا نشان می‌دهد که یک ماه پس از وقوع زمین لرزه و با سر و سامان گرفتن نسبی منطقه، تمامی نیروهای امدادی منطقه را ترک کرده‌اند و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایران، تنها ارگان ساکن در ورنکش است.


کانکس‌های اهدایی شهرداری تبریز به زلزله زدگان در همان ورودی ورنکش به چشم می‌خورد و کمی جلوتر، بنرهایی با جملات امیدبخش از طرف برخی ادارات بر روی دیوار این روستا خودنمایی میکنند. به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی و مدیرکل بیناد مسکن انقلاب اسلامی این استان، اسکان موقت در این روستا به اتمام رسیده است.


اتاقک‌های پیش ساخته 12 متری و کانکس‌های اهدایی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و تعدادی از خیران و ارگان‌ها به زلزله زدگان این روستا تعلق گرفته است و به دلیل سردی هوا، تعداد کمی از اهالی، بیرون هستند، اما تعداد چادرها هم کم نبوده و دو خانوار هنوز هم در چادر ساکن هستند.
برای جویا شدن علت و سر زدن به  چادرها باید از میان انبوهی از گل و لای و برف عبور کنم، یکی از چادرها در کنار دو اتاقک پیش ساخته برپا شده و خانمی دارو به دست در حال ورود به چادر است، از او اجازه گرفته و برای مصاحبه وارد چادر میشوم.


چادر وضعیت مرتبی نداشته و برای گرم کردن آن از کرسی و هیتر برقی استفاده میشود. خانم زینب رحیمی با گلایه از شدت سرما و نبود لوازم گرمایشی مناسب، میگوید: اتاقک 12 متری را گرفته‌ایم، اما جا برای وسیله‌هایمان نبود و از چادر به این منظور استفاده میکنیم.
وی ادامه می‌دهد: پسرهایم که ساکن تهران هستند هم به کمک ما آمده‌اند و اتاقک‌های پیش ساخته برای ما کوچک هستند و به همین دلیل در چادر کرسی درست کرده و هم از اتاقک و هم از چادر استفاده می‌کنیم.
وی با بیان اینکه خودرو همسرم در حادثه زلزله زیر آوار ماند، میافزاید: شرکت‌ها برای تعمیر خودرویمان که عصای دستمان بود، هشت میلیوت تومان هزینه می‌خواهند که ما نداریم و از خیران و مردم مهربان ایران برای کمک به زلزله زدگان کمک می‌خواهم.
رحیمی در ادامه با انتقاد از عدم تخصیص وام به این خانواده بیان می‌کند: تنها چند روز اول بسته‌های خوراکی و غذای گرم به ما دادند و بعد از آن کمکی از خیران ندیده‌ایم.
به نظر میرسد یکی از مشکلات عمده زلزله زدگان، عدم وجود کارشناس به منظور توضیح تسهیلات در نظر گرفته شده برای اسکان موقت، واحدهای دامی و اسکان دایم است، چرا که بسیاری از کسانی که کانکس و یا اتاقک پیش ساخته برای اسکان موقت دریافت کرده‌اند، خواهان دریافت وام 10 میلیونی بلاعوض نیز هستند که به عنوان دیگر گزینه اسکان موقت در نظر گرفته شده است.


در ادامه مشاهدات عینی خبرنگار ما، بسیاری از چادرها در عین برپایی، خالی بودند و کسی اطراف آن نبود تا پاسخگوی خبرنگاران باشد و اهالی مدعی بودند که به جز یک خانوار که در چادر برپا شده و در پشت مسجد روستا ساکن هستند، هیچ خانوار دیگری در چادر سکان نیست. همچنین اهالی معتقد بودند که تنها خانوار ساکن در چادر به تمایل خودشان در چادر زندگی می‌کنند.
خانم دیگری که کانکس او پشت خانه در حال ساخت «اصغر عابدی»، پدر «زهرا عابدی»، معروف‌ترین جان باخته زمین لرزه قرار دارد، از نبود سرویس بهداشتی و حمام گلایه کرده و می‌گوید: چند هفته است که بچه‌هایم را حمام نکرده‌ام، تا کی می‌توانم درب این همسایه و آن فامیل را برای استحمام بزنم؟ ما حتی سرویس بهداشتی هم نداریم و خواهش می‌کنم مسئولان به این مشکل ما رسیدگی کنند.



در این میان گل و لای ناشی از بارش برف در ورنکش، امکان تردد برای خبرنگاران، کارشناسان بنیاد مسکن و اهالی روستا را با سختی مواجه کرده است و خانم مسنی که خانهاش به دلیل استفاده از وام نوسازی اعطایی بنیاد مسکن، نوسازی شده و هیچ آسیبی در زمین لرزه ندیده است، برای گذر به سمت دیگر در گل و لای و برف گرفتار شده است که به کمک یکی از روستائیان به طرف دیگر روستا رد میشود.
هر یک از اهالی روستا با مشاهده اکیپ خبری یا کارشناسان و مهندسان بنیاد مسکن، تقاضا میکنند تا زمین، شن ریزی شود و زلزله زدگان از شر گل و لای و گرد و خاک خلاص شوند که لازم به ذکر است، این اقدام جزو وظایف بیناد مسکن نبوده و حضور تمام مدت این ارگان در روستا تا حدودی سبب بالا رفتن انتظارات از بیناد مسکن شده است.


پی ریزی و بتن ریزی تعدادی از واحدهای مسکونی با وجود سرمای هوا و شرایط آب و هوایی نامساعد انجام شده و انجام اقدامات برای اسکان دائم زلزله زدگان ادامه دارد. کارگران، تعدادی از خسارت دیدگان و مهندسان و کارشناسان بنیاد مسکن در سرمای زیر صفر ورنکش، آتش روشن کرده و مشغول پی کنی و ساخت خانه‌های تخریب شده هستند که خانه پدر «زهرا عابدی» یکی از خانه‌های در دست ساخت است.
در ادامه راه، خانمی که به گفته خودش، پس از چند هفته زندگی در چادر، دو روز است که در کانکس، ساکن شده، از نبود وسیله گرمایشی مناسب برای گرم کردن و پخت و پز گلایه کرده و برای تعویض چراغی که خراب بوده و نشتی دارد، راهی میشود.
او اظهار می‌کند: تمامی کمک‌های مردمی و اهدایی در میدان امام حسین (ع) روستا توزیع میشود و تا رسیدن بسته‌ها و کمک‌ها به بالا دست، چیزی برای ما باقی نمی‌ماند.


نبود حمایت روانی و عدم اعزام روانشناس و روانپزشک از سوی نهادهای متولی نیز از دیگر گلایه‌ها و شکایاتی است که مردم زلزله زده ورنکش بیان کرده و تقاضای اعزام تعدادی روانشناس به این روستا را دارند.
تعدادی از روستائیان هم از نبود زیرساخت‌های مناسب برای سیم کشی و استفاده از برق در این روستا گلایه دارند، لازم به ذکر است، به گفته تعدادی از اهالی، نبود این زیرساخت چندین بار موجب انشعاب غیرمجاز از جریان برق و ایجاد آتش سوزی در محل‌های اسکان موقت شده است.
یکی از بزرگترین مشکلات روستائیان زلزله زده نبود جایی مناسب برای دام‌هایشان است، اغلب دام ها در چادرها هستند و سرمای منطقه سلامتی دام ها را به شدت تهدید می‌کند.


مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی نیز در ادامه این بازدید در گفت‌وگو با خبرنگاران می‌گوید: با وضعیت آب و هوایی موجود، پیوند بین اسکان دائم و اسکان موقت را برقرار کرده‌ایم و اگر شرایط آب و هوایی اجازه دهد، روند اسکان دائم سریع‌تر می‌شود.
حافظ باباپور با بیان اینکه زلزله ماه گذشته موجب تخریب ۱۰۰ درصدی ۳۰۰۰ خانه در روستاهای شهرستان‌های میانه و سراب شد، اظهار می‌کند: ۱۵۰۰ واحد مسکونی نیاز به تعمیر داشته و نزدیک به ۲۰۰۰ واحد دامی نیز بر اثر وقوع این زمین لرزه آسیب دیده‌اند.
 وی در ادامه با اشاره به راه‌های کمک به زلزله زدگان برای اسکان موقت توسط بنیاد مسکن می‌گوید: نزدیک به ۳۰۰ نفر از ما درخواست اتاقک‌های ۱۲ متری و کانکس کرده بودند که خوشبختانه همگی را کامل کرده و به مردم تحویل داده‌ایم.


وی بیان می‌کند: نزدیک به ۲۷۰۰ نفر نیز اجاره‌ بهای بلاعوض ۱۰ میلیون تومانی درخواست داده بودند که مرحله اول آن پرداخت شده است.
باباپور با بیان اینکه پرداخت مرحله دوم وام بلاعوض به عنوان اجاره بها برای تامین اسکان موقت زلزله زدگان، مشروط بر تحویل چادر و اعلام محل سکونت است، می‌افزاید: مرحله دوم این وام بلاعوض به حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر پرداخت شده و مابقی نیز با اجرای شرط مذکور پرداخت می‌شود.
وی با اشاره به آخرین وضعیت روند آواربرداری در مناطق زلزله زده توسط اداره کل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی اظهار می‌کند: از ۳۰۰۰ واحد مسکونی، آوار نزدیک به ۱۶۰۰ واحد تاکنون برداشته شده است، اما با توجه به عبور از مرحله اسکان موقت، عجله‌ای برای آواربرداری نداریم.


وی با بیان این که اسکان دائم در روستاها شروع شده است، می‌گوید: ۱۲۰ نفر پی کاری  واحدهای مسکونی‌شان را انجام داده و در نزدیک به ۲۰ واحد مسکونی، فونداسیون ریخته شده و در نزدیک به ۱۰ واحد مسکونی نیز اسکلت نصب شده است.
باباپور در ادامه با اشاره به تعداد نفرات معرفی شده به بانک خاطرنشان می‌کند: از مجموع ۳۰۰۰ واحد احداثی، ۲۶۰۰ واحد به بانک‌ها معرفی شده‌اند که جا دارد در این راستا از همکاری سیستم بانک‌ها نیز قدردانی کنیم که در محل حضور پیدا کرده و متقاضیان بدون نیاز به مراجعه حضوری به بانک‌ها اقدام به درخواست وام می‌کنند.
این گزارش فقط از روستای ورنکش تهیه شده و شرح حال سایر مناطق زلزله زده نیست.



  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha