چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹
کد خبر: 286025

بیشتر نگرانی مادرها پیش از تولد کودک، به تهیه وسایل ضروری، شیک و در بهترین حالت به یادگیری چگونگی رفتار با کودک و اصول تربیتی وی متمرکز است اما از موضوع «ایمنی کودک در خانه» تا حد زیادی غافل می‌شوند.

سلامت نیوز:بیشتر نگرانی مادرها پیش از تولد کودک، به تهیه وسایل ضروری، شیک و در بهترین حالت به یادگیری چگونگی رفتار با کودک و اصول تربیتی وی متمرکز است اما از موضوع «ایمنی کودک در خانه» تا حد زیادی غافل می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،کودکان به‌دلیل کنجکاوی زیاد معمولاً در خانه پر تحرک اند. کنجکاوی آن ها باعث می‌شود تا به گوشه و کنار خانه سرک بکشند و به هرچیزی دست بزنند و چه بسا این کنجکاوی گاهی کار دست والدین می‌دهد. برای پیشگیری از خطرات احتمالی، راه حل‌های ساده و کم‌هزینه‌ای وجود دارد که خیال‌تان را از ایمن‌بودن قسمت‌های پرخطر خانه راحت می‌کند. 

آشپزخانه

بدون شک این قسمت از خانه به‌دلیل وجود چاقوها، مواد شوینده شیمیایی، داروها، اجاق گرم و کتری یکی از بخش‌های پرخطر است. هنگام پخت غذا کودک را از آشپزخانه دور کنید یا او را در صندلی غذا، زمین‌بازی یا هرجایی که می تواند ثابت باشد قرار دهید. ظرف‌های شکستنی روی کابینت‌ها و میز وسط آشپزخانه دور از دسترس او باشد.

مواد شیمیایی را در محفظه‌های قفل‌شده یا دور از دسترس اش نگه‌دارید. بچه‌ها علاقه زیادی به کشیدن رومیزی دارند که باعث ریختن وسایل روی آن‌ها می‌شود بنابراین از رومیزی‌های بلند استفاده نکنید.   راه پله‌هااز آن جاکه این بخش از خانه با هدف ایمن بودن برای کودک ساخته نشده یکی از مکان های تهدید‌کننده برای کودکان است. توصیه می‌شود برای پله‌ها از محافظ یا دراستفاده شود  تا از دسترس بچه‌ها خارج باشد. فاصله بین نرده‌ها نباید از 8 سانتی‌متر بیشتر باشد تا کودک به‌راحتی از آن رد نشود.

روی پله‌ها

را با فرش یا هر کفپوش نرم دیگری بپوشانید و از قرار دادن هر وسیله تزیینی روی آن خودداری کنید. 

 اتاق خواب و نشیمن

مبلمان و میز تلویزیون اشیای پرخطر این بخش از خانه است. از ثابت و محکم بودن و جابه‌جا نکردن آن ها توسط کودک اطمینان حاصل کنید. در صورت امکان قفسه‌های کتاب و کمد را به دیوار پیچ و تلویزیون را به دیوار نصب کنید. گوشه‌های تیز وسایل اتاق‌خواب و نشیمن را با تکه‌ای ابر ایمن کنید.

مبل و صندلی را دور از پنجره و پله‌ها قرار دهید. وسایل تزیینی و شکننده را از دسترس او دور کنید و پریزهای برق را بپوشانید. موقع خواب بهتر است کودک در تخت خود بخوابد تا از افتادن بالش بزرگ، ملافه یا پتو روی او جلوگیری شود.

کیسه‌های پلاستیکی در نزدیکی محل استراحت و بازی او نباشد. شب‌ها چراغی را حتما برای دست‌شویی رفتن او روشن بگذارید. کودک زیر یک‌سال به‌محض این که غلتیدن را یاد گرفت، احتمال سقوط وی از جاهای بلند مثل تخت، مبل، میز تعویض بیشتر می‌شود. توصیه می‌شود حتی برای لحظه‌ای در حد بررسی یک پیام تلفن همراه او را رها نکنید.

حمام

بهتر است کودک به هیچ عنوان در حمام تنها نماند.مواد پاک‌کننده، تیغ و وسایل تیز را که معمولا در حمام وجود دارد از دسترس او دور نگه دارید. کودکان تمایل زیادی به آب‌بازی دارند بنابراین آب داخل وان یا لگن حمام کودک بعد از هر بار استفاده خالی شود و از بسته بودن در حمام در طول روز مطمئن شوید. از کفپوش هایی مخصوص کف حمام و وان استفاده کنید تا سطح حمام لغزنده نباشد. 

چند توصیه دیگر کودک

با بردن هر جسمی به داخل دهان سعی دارد محیط اطراف را بشناسد.بنابراین هرگز اشیا و خوراکی‌های ریز مثل انواع اسباب‌بازی‌ها، لوازم تزیینی و ابزار کار را حتی برای لحظه‌ای کوتاه در برابر او قرار ندهید.  دانستن کمک‌های اولیه و شارژ جعبه ملزومات اورژانسی برای زمانی که فرزند شما به هر دلیلی در خانه دچار یکی از انواع آسیب‌ها شده  دست‌کم تا انتقال او به اورژانس ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha