چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵

این روزها ترس از ابتلا به ویروس عامل آنفلوآنزا به ترسی جدی تبدیل شده است كه البته اخبار شنیده شده از مرگ و میر برخی مبتلایان به این بیماری، به این ترس دامن زده است .

من آنفلوآنزا گرفته‌ام؟

سلامت نیوز:این روزها ترس از ابتلا به ویروس عامل آنفلوآنزا به ترسی جدی تبدیل شده است كه البته اخبار شنیده شده از مرگ و میر برخی مبتلایان به این بیماری، به این ترس دامن زده است .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،با این حال نكته مهم برای پیشگیری از آنفلوآنزا در چنین برهه‌ای، تقویت سیستم ایمنی افراد است كه از طریق استراحت و خواب كافی، مصرف نكردن فست‌فود، نكشیدن سیگار و دخانیات، مصرف میوه و سبزیجات تازه، پیشگیری از چاقی و كنترل استرس ممكن است . گفت‌وگوی ما را با دكتر فریبا شیروانی، فوق تخصص عفونی اطفال بخوانید تا شیوه‌های تقویت سیستم ایمنی حتی در صورت ابتلا به آنفلوآنزا را بشناسید.

توجه داشته باشید سرما خوردگی و آنفلوآنزا علائمی مشابه دارند. سرماخوردگی معمولا خفیف‌تر است در حالی كه آنفلوآنزا علائم شدیدتری دارد. در آنفلوآنزا تب و لرز شدید است و افزایش شدید و ناگهانی دمای بدن به بیش از 39 درجه می‌رسد و معمولا برخلاف سرماخوردگی، سردرد بیمار شدید است .

من آنفلوآنزا گرفته‌ام؟

خیلی‌ها با مشاهده نشانه‌های سرماخوردگی، تصور می‌كنند مبتلا به آنفلوآنزا شده‌اند. در حالی كه علائم این بیماری شدید ویروسی با سرماخوردگی متفاوت است .به گفته دكتر شیروانی، درد عضلانی در سرماخوردگی خفیف ولی در آنفلوآنزا شدید است . به علاوه گرفتگی و آبریزش بینی در سرماخوردگی بیشتر بروز می‌كند و با عطسه همراه است  ضعف و خستگی در آنفلوآنزا نیز نسبت به سرماخوردگی خیلی شدیدتر است و گلودرد هم در آنفلوآنزا گاهی بروز می‌كند. سرفه نیز در آنفلوآنزا شدید بوده و دائمی و آزار دهنده است وعلائم گوارشی هم گاهی به صورت اسهال و شكم‌درد دیده می‌شود .

 به طور كلی آنفلوآنزا معمولا به طور ناگهانی شروع شده بیمار احساس ضعف و خستگی می‌كند و تب دارد. علائـــم دیگر شامل سرفه‌های خشك، آبریزش بینی، لرز، درد عضلانی، سر درد شدید، درد چشم وگلو درد می‌شود. توجه داشته باشید مدت زمان بیشتری طول می‌كشد تا آنفلوآنزا كاملا خوب شود اما در سرما خوردگی این مدت كوتاه‌تر است. 

سینه پهلو نیز كه عفونت میكروبی در دستگاه تنفسی را شامل می‌شود به عنوان عارضه آنفلوآنزا دیده می‌شود و بعد از چند روز از شروع بیماری به صورت بروز علائم شدید تنفسی و تب بالا و سرفه‌های خلطی خود را نشان می‌دهد.

درمان دارویی 5 روزه

درمان آنفلوآنزا در همه افراد لازم نیست ولی دوره زمانی اثر دارو در 72ساعت از شروع بیماری است و در صورت بد حال بودن بیمار بهتر است درمان شروع شود .این متخصص بیماری‌های عفونی در این باره توضیح می‌دهد: مدت درمان با اسلتامیویر   (Oseltamivir) با نام تجاری تامیفلو (Tamiflu) که یك داروی ضد ویروسی است و از فعالیت انواع ویروس آنفلوآنزای A و B در بدن جلوگیری می‌كند، پنج روز است.

اگر بیمار از تب و سرفه و رینور(كاهش چشمگیر جریان خون در رگ‌های دست یا پا) و گلودرد و درد عضلانی، دو علامت را داشت این بیمار ممكن است آنفلوآنزا داشته باشد و اگر تغییر سطح هوشیاری، بی تابی مفرط، تشنج یا شل شدگی شدید باشد باید به صورت ایزوله بستری شود .

در 72 ساعت اول پی‌سی‌آر  (PCR شناسایی میكروارگانیسم‌های موثر در بیماری و درمان موثر آن است ) برای آنفلوآنزا ارسال می‌شود و ضد ویروس مثل اسلتامیویر قبل از گرفتن جواب پی‌سی‌آر  شروع می‌شود .

سبك زندگی در دوره درمان آنفلوآنزا

درطول ابتلا به آنفلوآنزا در صورت اثبات بیماری با بررسی ویروسی یا در صورت وجود تب، خستگی زیاد، سردرد و علائم تنفسی و گوارشی، استراحت در منزل توصیه می‌شود تا هم بهبود حاصل شود و هم احتمال ابتلا كه از یك روز قبل تا هفت روز بعد از شروع بیماری است، كاسته شود.

در دوره ابتلا به آنفلوآنزا باید فعالیت بیمار كمتر شود و خواب كافی در محل مناسب داشته باشد و تغذیه وی نیز كاملا متعادل و حاوی غذای تازه و سرشار از سبزیجات و لبنیات سالم باشد.

خودسرانه ویتامین مصرف نكنید

هنگام ابتلا به آنفلوآنزا نباید غذاهای سنگین مصرف كرد ولی مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه مهم است . نباید مایعات را در حجم زیاد مصرف كرد و توصیه می‌شود آب میوه و غذاهای تازه حاوی كالری كافی و ویتامین به فرد مبتلا داده شود .

دكتر شیروانی تاكید می‌كند: مصرف ویتامین C و ویتامین‌های دیگر در صورت احتمال وجود كمبود ویتامین در افراد مبتلا خوب است، ولی مصرف خودسرانه مكمل‌ها به جز زینك اصلا توصیه نمی‌شود . البته در كشورهای در حال توسعه به خصوص در كودكان ممكن است كمبود ویتامین‌A بخصوص در سنین كودكی دیده شود. در صورت ایجاد خروسك - یكی ازمواردی كه آنفلوآنزا ممكن است عامل آن باشد - استفاده از بخور سرد لازم است.

البته می‌توان از بخور در طول دو ساعت در شبانه روز یا كمی بیشتر بسته به علائم بیمار استفاده كرد.

درمان آنفلوآنزادر آسیب پذیرها 

در بیمار مبتلا به آنفلوآنزا، به ویژه سالمندان، اگر بیماری‌های قلبی و عروقی، متابولیك، تنفسی، دیابت و بیماری‌های كلیوی یا نقص ایمنی وجود داشته یا علائم ریوی شدید باشد یا فرد دچار علائم كاهش هوشیاری باشد، لازم است درمان شروع شده و بستری انجامشود . افراد سالمند در صورت ابتلا باید درمان ضد ویروسی بگیرند و این امر در مورد كودكان زیر دو سال هم صادق است .

بارداران نباید آنفلوآنزا بگیرند

از آنجا كه علائم بیماری آنفلوآنزا ممكن است در زنان باردار شدید باشد و منجر به سقط شود، لازم است زنان در بارداری در مقابل ابتلا به آنفلوآنزا هر چه سریع تر واكسینه شوند. اگر بیمار نتواند واكسن دریافت كند باید به طور جدی از افراد دچار علائم تنفسی دوری جوید. مراقبت تحت نظر پزشك معالج لازم است و در صورتی كه عفونت تنفسی باكتریایی اتفاق افتد، لازم است آنتی‌بیوتیك استفاده شود .

شما بیشتر در خطر آنفلوآنزا هستید

سیستم ایمنی افراد مختلف ساختارهای متفاوت داشته و هر میزبان در یك زمان خاص و در یك موقعیت ممكن است نسبت به میزبان دیگر پاسخ متفاوتی را در مواجهه با ویروس‌های جدید از خود نشان دهد .

دكتر شیروانی در این باره می‌گوید: وقتی چند ویروس باهم و یا باكتری و ویروس با هم به دستگاه تنفسی حمله كنند كه در این صورت احتمال تشدید علائم بیشتر می‌شود. با این حال در افراد مبتلا به آلرژی و سایر مشكلات مانند سینوزیت علائم ابتلا به بیماری‌های تنفسی و عوارض آنها بیشتر خواهد بود .

فرمول تقویت سیستم ایمنی

استراحت، خواب كافی، مصرف نكردن فست فود، نكشیدن سیگار و دخانیات، مصرف میوه و سبزیجات تازه، مواجهه كمتر با افرادبیمار، رشد سالم كودك و عدم چاقی و اختلال رشد، مصرف شیر مادر، مصرف نكردن تنقلات، تغذیه به موقع از وعده‌های غذایی، عدم خستگی و استرس شدید، پوشاندن بدن در مواجهه با سرما به تقویت سیستم ایمنی بدن افراد در برابر بیماری‌های شدید ویروسی از جمله آنفلوآنزا كمك می‌كند . 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha