چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰
کد خبر: 286072

روزهای ابتدایی هفته، به دنبال شدت بارندگی‌ها و طغیان رودخانه‌های محلی، برخی از محورها و معابر در جنوب سیستان و بلوچستان مسدود و دچار سیلاب و آب‌گرفتگی شد. طبق پیش‌بینی‌های هواشناسی، موج جدید بارندگی‌ها نیز از امروز وارد این استان شده و تا پنج‌شنبه ادامه خواهد داشت.

هشدار سیل مجدد در ‌ سیستان و بلوچستان

سلامت نیوز: روزهای ابتدایی هفته، به دنبال شدت بارندگی‌ها و طغیان رودخانه‌های محلی، برخی از محورها و معابر در جنوب سیستان و بلوچستان مسدود و دچار سیلاب و آب‌گرفتگی شد. طبق پیش‌بینی‌های هواشناسی، موج جدید بارندگی‌ها نیز از امروز وارد این استان شده و تا پنج‌شنبه ادامه خواهد داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان با اعلام این‌که اکنون تمامی محورهای استان باز است به همشهری می‌گوید: محورهای مواصلاتی فنوج- کتیج- رمشک، مسیر فنوج- اسپکه، ایرانشهر- جلگه و جلگه- چاه‌اسحاق در جنوب استان در پی بارندگی شدید و طغیان رودخانه‌های فصلی چند روز گذشته مسدود شد که با همکاری تیم‌های راهداری و امدادی اکنون بازگشایی شده و تردد در این مسیرها در جریان است.

  عبدالرحمن شهنوازی با بیان این‌که بیشترین بارندگی با بیش‌از ۳۰ میلی‌متر در شهرستان‌های جنوبی استان گزارش شده است، اظهار می‌کند: با توجه به اعلام اداره‌ کل هواشناسی استان، در زمینه ورود سامانه بارشی از امروز به این استان، هشدارهای لازم به فرمانداری‌ها ارسال شده و ستادهای مدیریت بحران جنوب استان در آماده‌باش هستند.

شهنوازی با اشاره به این‌که همچنان احتمال مسدود شدن محورهای مواصلاتی جنوب استان در پی ورود سامانه بارشی جدید وجود دارد، می گوید: توصیه می‌شود مردم جنوب استان از تردد و توقف کنار مسیل‌ها، رودخانه‌های فصلی و رفتن به ارتفاعات خودداری کنند. وی ادامه می دهد: در این راستا با توجه به این‌که سواحل غربی استان و مناطق غربی دریای عمان تا روز پنج‌شنبه بر اثر رگبار و رعد و برق شدید متلاطم پیش‌بینی شده، مقرر است شناورهای صیادی از ترددهای دریایی خودداری کنند.


پسربچه ۵‌ساله در رودخانه زرآباد غرق شد

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان می گوید: طغیان یکی از رودخانه‌های محلی شهرستان کنارک جان کودک 5ساله‌ای را گرفت. حسن مصفا اظهار می کند: این کودک بر اثر  بی‌احتیاطی والدین در حاشیه یکی از رودخانه‌های محلی بخش زرآباد کنارک گم شد که موضوع به نیروهای هلال احمر اطلاع داده شد.

نیروهای هلال احمر نیز بلافاصله در محل حادثه حاضر شدند و جسد این کودک با کمک بومیان منطقه پیدا شد. وی درباره اسکان اضطراری آسیب‌دیدگان سیلاب اخیر می افزاید: همزمان با بارندگی‌های رگباری در چند روز اخیر 4 روستای شهرستان‌های یادشده درگیر سیلاب بودند که با تلاش نیروهای هلال احمر ساکنان این مناطق اسکان اضطراری داده شدند.

همچنین ۴۸ آسیب‌دیده سیلاب شهرستان‌های سرباز، سراوان، کنارک و نیکشهر از ۱۷ آذر تاکنون توسط نیروهای هلال احمر اسکان داده شدند. مصفا توزیع ۱۲ چادر،۳۳ تخته پتو و ۱۰ تخته موکت را از جمله اقلام توزیع‌شده بین ‌سیل‌زدگان جنوب این استان عنوان می‌کند و می گوید: با توجه به تداوم بارندگی، نیروهای هلال احمر در آماده‌باش هستند تا در کمترین زمان ممکن خدمات امدادی مورد نیاز را به هموطنان ارائه دهند.


فعالیت سامانه بارشی قوی‌تر در استان

در همین زمینه مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان، با اشاره به ادامه فعالیت سامانه بارشی در این استان، می گوید: از امروز سامانه بارشی قوی‌تری وارد استان شده که فعالیت آن از سامانه کنونی گسترده تر و بیشتر است. محسن حیدری می افزاید: روز گذشته از حدود ۶۰ ایستگاه هواشناسی و باران‌سنجی استان بارندگی گزارش شده و بیشینه بارش‌ها تا این لحظه با میزان ۴۲ میلی‌متر در شهر زرآباد باریده است.

این سامانه تا کنون در ۱۵ شهرستان استان شامل زاهدان، میرجاوه، سراوان، سرباز، مهرستان، چابهار، کنارک، نیکشهر، قصرقند، فنوج، ایرانشهر، دلگان، بمپور، بزمان و خاش فعالیت داشته است.

 عضو ستاد مدیریت بحران هواشناسی سیستان و بلوچستان با بیان این‌که سامانه بارشی استان فعالیتی فراگیر داشته است، ادامه می دهد: سامانه بارشی جدید تا پنج‌شنبه فعال است و نسبت به سامانه فعلی قوی‌تر خواهد بود. رگبار باران، رعد و برق، با احتمال تگرگ، وزش باد شدید و گرد و خاک از ویژگی‌های مورد انتظار سامانه‌های بارشی محسوب می‌شود که ممکن است در برخی مناطق منجر به سیلابی شدن معابر و طغیان رودخانه‌های محلی شود.

وی در بخش دیگری به تشریح وضعیت جوی نواحی جنوبی و ساحلی استان پرداخته و می افزاید: امروز شرایط برای رگبار و رعد و برق و تند‌باد روی دریا و برخی نقاط ساحلی فراهم است. دریا امروز به ویژه در نواحی غربی مواج پیش‌بینی می‌شود.بنابراین توصیه می‌شود فعالان دریایی همه جوانب احتیاط را رعایت کنند.

آمادگی ستاد بحران چابهار برای مقابله با خسارات بارندگی 

 فرماندار ویژه چابهار از آمادگی کامل ستاد بحران این شهرستان برای مقابله با خسارات احتمالی ناشی از فعالیت سامانه بارشی که از صبح امروز در جنوب استان فعال شده خبر می‌دهد.

رحمدل بامری می‌گوید: با توجه به اعلام هواشناسی و هشدار ستاد بحران استان در مورد ورود و فعالیت سامانه بارشی به استان که در پی آن از امروز بارندگی، رعد و برق، وزش باد، جریان سیلاب و احتمالاً خسارت و مسدود شدن مسیرها ناشی از این موضوع در راه است، جلسه ستاد بحران چابهار در این زمینه تشکیل و تصمیمات لازم اتخاذ شد.

فرماندار ویژه چابهار ادامه می‌دهد: در این راستا تاکنون به همه دستگاه‌های اجرایی شهرستان، شهرداری‌ها، راه و شهرسازی، بخشداران، دهیاران و شوراها هشدار داده شده و همه پیش‌بینی‌های لازم صورت‌گرفته تا خسارات احتمالی به حداقل برسد. وی با بیان این‌که بیشتر مشکلات احتمالی مربوط به مجموعه دریایی و دریابانی و همین‌طور حوزه شیلات است، اظهار می‌کند: بیشتر مشکلاتمان در حوزه دریایی است و از طرف دیگر قایق‌ها، شناورها و افراد در حوزه دریا با توجه به تلاطم دریا، بارندگی، رعد و برق و طوفان باید از عبور و مرور دریایی اجتناب کنند.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha