پنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲
کد خبر: 286096

مدت زمان زیادی است كه در اغلب شبكه‌های مجازی بی‌هویت منتسب به طب سنتی ادعا می‌شود كه بیماران مبتلا به ام‌اس تحت درمان حكیم می‌توانند با تهیه معجونی درمانگر از عطاری وی در مدت زمان كوتاهی بهبود یابند.

سلامت نیوز: مدت زمان زیادی است كه در اغلب شبكه‌های مجازی بی‌هویت منتسب به طب سنتی ادعا می‌شود كه بیماران مبتلا به ام‌اس تحت درمان حكیم می‌توانند با تهیه معجونی درمانگر از عطاری وی در مدت زمان كوتاهی بهبود یابند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،این در حالی است كه در طب رایج محققان معتبرترین كشورهای جهان و بزرگ‌ترین مراكز تحقیقاتی آمریكا و كانادا و ... هنوز در پی دارویی برای درمان ام اس هستند. حال سوال اینجاست آیا این یك معجزه است یا یك فریب تحت عناوین و پوشش‌های مختلف طب سنتی، اسلامی و ایرانی؟در این خصوص با دكتر محمد باقر ملجایی متخصص تغذیه و محقق و پژوهشگر جوان ام‌اس آمریكا گفت‌وگویی مفید و مختصر در رد این شایعه انجام دادیم.

این متخصص در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید بیماری Multiple Sclerosis كه به اختصار ام‌اس گفته می‌شود، بیماری التهابی سیستم عصبی است كه طی آن سیستم ایمنی به اشتباه پوشش سلول‌های عصبی را تخریب كرده و علائم حسی حركتی ظاهر می‌شود. این بیماری پیشرونده بوده و تشخیص به‌موقع و درمان مناسب نقش اساسی در كنترل بیماری دارد.

تبلیغات متعددی كه تحت عناوین مختلف از طرف عطاری‌ها، سایت‌ها و كانال‌های وابسته فقط با هدف سودجویی و سوءاستفاده از اعتماد و باور مردم در مورد درمان بیماری‌هایی همچون ام اس، سرطان، آلزایمر، پاركینسون و... با استفاده از داروهای گیاهی مطرح است كذب محض بوده و عوارض متعددی به‌دنبال دارد.

گرچه این معجون‌ها می‌تواند ضعف عصبی ناشی از بیماری را كاهش دهد و با مخفی كردن علائم ام‌اس، بیمار را فریب داده و نیاز او را به دارو كم كند، اما نكته قابل توجه این‌كه این معجون‌ها درمان‌كننده یا متوقف‌كننده بیماری نیستند و تخریب عصبی و پیشروی بیماری همچنان ادامه دارد.

همچنین برخی مطالعات حاكی از این است كه داروهای گیاهی می‌تواند به عنوان آلرژن یا محرك سیستم ایمنی برعكس عمل كرده و پس از گذشت مدت زمانی روند بیماری و ناتوانی ناشی از آن را تسریع بخشد.خبر امید بخش این‌كه محققان دانشگاه اتاوای كانادا به نتایج مهمی در  درمان بیماری ام‌اس با استفاده از سلول‌های بنیادی عصبی رسیده‌اند كه مسیر تازه‌ای را در بهبود این بیماران با تكیه برعلم روز دنیا و مطالعات علمی نشان می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha