محققان دانشگاه سارلند در آلمان مکانیزم‌هایی را شناسایی کردند که چربی خون از طریق آن‌ها می تواند به بروز التهاب و به مرور زمان آسیب زدن به اندام‌های بدن منجر می‌شود.

چربی خون بالا چه بلای بر سرمان می‌آورد؟

سلامت نیوز: محققان دانشگاه سارلند در آلمان مکانیزم‌هایی را شناسایی کردند که چربی خون از طریق آن‌ها می تواند به بروز التهاب و به مرور زمان آسیب زدن به اندام‌های بدن منجر می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برنا؛ یکی از مهمترین دلایل التهاب، عفونت است. زمانی که بدن احساس می‌کند میکروارگانیسم‌های خطرناکی مانند عوامل باکتریایی و ویروسی وارد بدن شده‌اند، یک واکنش التهابی نشان می‌دهد. این پاسخ ایمنی کاملا طبیعی است و به حفظ سلامت کمک می‌کند. اگر افزایش التهاب به دلایل دیگری به غیر از عفونت رخ دهد و این حالت غیر طبیعی مستمر باشد، منجر به آسیب‌های متفاوتی می‌شود.

مطالعات جدید نشان می‌دهد سطح بالای تری‌گلیسیرید که به آن چربی خون نیز گفته می‌شود، یکی از عوامل بروز التهاب ناسالم است.

محققان در ادامه مکانیسم‌هایی را که چربی خون بالا از طریق آنان می‌تواند منجر به التهاب شود کشف کردند. این تحقیقات در محیط آزمایشگاهی و سپس روی موش‌ها انجام شد و در پایان نتایج آن روی انسان‌ها نیز مورد بررسی و تجزیه قرار گرفت. در این تحقیقات یک مجموعه پروتئینی به نام NLRP3 مورد بررسی قرار گرفتند که در پاسخ سیستم ایمنی نقش دارند. در ادامه مشخص شد پروتئینی که توسط کبد آزاد می‌شود و آپولیپوپروتئین C3 نام دارد، پروتئین NLRP3 را فعال می‌کند. از طرفی میزان بالای آپولیپوپروتئین C۳ منجر به آسیب اعضای بدن می‌شود.

بررسی مدل‌های انسانی نشان می‌دهد میزان بالای این پروتئین در بروز بیماری‌های مزمن کلیه و مشکلات عروقی و حمله قلبی نقش دارد. از طرفی افزایش این پروتئین احتمال مرگ و میر به هر دلیلی را افزایش می‌دهد. محققان اکنون دلیل ارتباط چربی خون با افزایش ابتلا به بیماری‌های مختلف و آسیب به اندام‌های بدن را می‌دانند و بیش از پیش بر لزوم رژیم غذایی کم‌چرب در افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی، قلبی و دیابت تاکید دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha