یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۴
کد خبر: 286225

رئیس جمهور هفته گذشته و در زمان تحویل بودجه سال 99 گفت:‌ «دولت در حوزه محیط‌زیست قدم‌های خوبی برداشته و آن را ادامه خواهد داد.» ‌این اظهارنظر با واکنش‌های متفاوت و انتقادهایی مواجه شد و عملکردهای نامطلوب دولت در چند سال اخیر را مورد توجه قرار داد.

پیش‌فروش آلاینده‌ها

سلامت نیوز: رئیس جمهور هفته گذشته و در زمان تحویل بودجه سال 99 گفت:‌ «دولت در حوزه محیط‌زیست قدم‌های خوبی برداشته و آن را ادامه خواهد داد.» ‌این اظهارنظر با واکنش‌های متفاوت و انتقادهایی مواجه شد و عملکردهای نامطلوب دولت در چند سال اخیر را مورد توجه قرار داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،درست یک هفته بعد از این اظهارات، وزارت صمت و بزرگ‌ترین گروه خودروسازی کشور با آغاز پیش فروش خودروهای یورو 4برای سال آینده، قانون هوای پاک را نادیده گرفته و تخلف قانونی انجام دادند.

براساس قانون، خودروهای بنزینی تولید داخل از ابتدای سال 99باید دارای استاندارد یورو 5باشند اما وزارت صمت و صنعت خودروسازی که به‌عنوان یکی از متهمان اصلی آلودگی هوای کشور شناخته می‌شود، به‌رغم به تعویق انداختن یکساله برای ارتقای استاندارد خودروها، همچنان به این قانون برای سال آینده بی‌توجه است.  


براساس قانون هوای پاک در سال 96، خودروسازان موظف شدند از ابتدای سال 98خودروهای بنزین‌سوز خود را با استاندارد یورو 5 به بازار عرضه کنند. خودروسازها اما بهانه تحریم‌ها، به‌مدت یک سال فرصت خواستند و قرار شد خودروهای یورو 5از ابتدای سال 99وارد بازار شوند. سازمان حفاظت‌محیط‌زیست حدود یک ‌ماه قبل و در تاریخ 12آبان نیز طی نامه‌ای به وزارت صمت، به ماده 4 قانون هوای پاک اشاره و به ممنوعیت پیش فروش محصولات یورو 4را برای سال آینده تاکید کرد.

در این نامه همچنین تأکید شده که خودروسازان باید قبل از هرگونه اقدام به فروش یا پیش‌فروش نسبت به اخذ مجوز آلایندگی برای محصولات خود اقدام کنند. به جز این، نامه دیگری نیز در همین خصوص، خطاب به وزیر صمت ارسال شد. با این حال گروه صنعتی ایران خودرو چهارشنبه گذشته 20آذر‌ماه، خبر پیش‌فروش 4محصول این شرکت را در وبسایت رسمی خود قرار داد؛ محصولاتی که به گفته دبیر کمیته فنی صدور گواهینامه‌های زیست‌محیطی سازمان حفاظت محیط‌زیست، همگی استاندارد یورو 4داشته و فاقد استاندارد یورو 5 هستند. 


با وجود اینکه سازمان محیط‌زیست نامه‌ای فوری برای لغو این پیش فروش به ایران خودرو ارسال و تأکید کرده که درصورت انجام پیش‌فروش، موضوع را به‌صورت قانونی پیگیری خواهد کرد، تمامی خودروهای این آگهی روز گذشته پیش فروش شدند. 

بهزاد اشجعی، دبیر کمیته فنی صدور گواهینامه‌های زیست‌محیطی به همشهری می‌گوید: ‌«در نامه ارسالی به وزیر صمت اعلام شد خودروسازانی که محصول یورو‌4دارند باید برنامه ارتقا‌یشان به یورو 5 را به سازمان محیط‌زیست ارائه داده و حداکثر تا پایان امسال برای اخذ مجوز یورو 5 اقدام کنند در غیراین صورت از ابتدای سال آینده، ‌مجوزی به آنها داده نخواهد شد.»

 با وجود ارسال 2نامه به وزارت صمت و بعد از گذشت یک‌ماه از آن، این وزارتخانه هیچ پاسخی به سازمان حفاظت محیط‌زیست ارسال نکرده است. گروه صنعتی ایران خودرو نیز پیش‌فروش4 محصول یورو 4خود را ساعت 11دیروز آغاز کرد و تنها ابتدای صبح شنبه، فرصت برای ارسال نامه به این تولید‌کننده وجود داشت. 


آنگونه که اشجعی می‌گوید، سازمان محیط‌زیست نه‌تنها نامه‌ای برای لغو فوری پیش فروش ساعت 11صبح به ایران خودرو ارسال کرد بلکه با دفتر مدیرعامل این شرکت نیز تماس گرفته و به‌صورت تلفنی ممنوعیت قانونی را اعلام کرده است. اما در نهایت، ایران خودرو هیچ تغییری در برنامه پیش‌فروش خود اعمال نکرد. دبیر کمیته فنی صدور گواهینامه‌های زیست‌محیطی سازمان محیط‌زیست می‌افزاید:‌

آنگونه که دفتر مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرد، ‌نامه صبح شنبه به دستشان رسیده و از آن خبر داشتند. پیشنهاد ایران خودرو این بود که در شرایط پیش فروش، عبارت یورو 4را حذف کرده و به جای آن عبارت «مطابق با حد استاندارد ملی» ‌را قرار  دهیم اما ما این پیشنهاد را کافی ندانستیم چراکه خودروهایشان هنوز استاندارد یورو‌‌5 دریافت نکرده و همچنان دارای یورو 4است.» 

 
گروه صنعتی ایران‌خودرو، تخلف انجام داده است و سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز تصمیم دارد این موضوع را به‌صورت قانونی پیگیری کند. بهزاد اشجعی، دبیر کمیته فنی صدور گواهینامه‌های زیست‌محیطی در سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید: هم در نامه‌هایی که آبان ماه به وزارت صمت و وزیر این وزارتخانه ارسال شد و هم در نامه‌ای که صبح دیروز با امضای محمدمهدی میرزایی قمی، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم به ایران خودرو ارسال شده است، بر پیگیری قانونی موضوع پیش‌فروش خودروهای یورو 4برای سال آینده صراحتا تأکید شد. اشجعی تأکید کرد: ‌به جز ایران‌خودرو هر خودروساز دیگری هم که چنین اقدامی انجام دهد، همین روال را طی کرده و به‌صورت قانونی موضوع را پیگیری خواهیم کرد.


جزئیات تولید و فروش خودروهای یورو4 در 2غول آلاینده هوا
اطلاعات دریافتی گروه زیست‌بوم از گروه اقتصادی روزنامه همشهری مشخص کرد که در 8‌ماه نخست امسال، ‌ایران‌خودرو 211هزار و 817دستگاه خودرو که در بهترین حالت استاندارد یورو4 داشته‌اند تولید کرده است.

ایران‌خودرو همچنین 224هزار و 797دستگاه خودرو فروخته است که ارزش مالی آن بیش از 11هزار و 200میلیارد تومان بود. براساس این اطلاعات گروه خودروسازی سایپا نیز در 8‌ماه نخست سال، 234هزار و 339دستگاه خودرو تولید کرده که 268هزار و 685خودرو به ارزش مالی بیش از 9هزار و 100میلیارد تومان به بازار عرضه کرده است.

محصولات تولیدی این گروه نیز در بهترین حالت دارای استاندارد یورو4 است. سازمان حفاظت محیط‌زیست در حالی به پیش‌فروش خودروهای فاقد استاندارد محیط‌زیستی یورو5 برای سال99 اعتراض و بزرگ‌ترین شرکت خودروساز کشور را تهدید به شکایت کرده است که 4خودروی پیش‌فروش این شرکت برای سال99 شامل سمند، پژو پارس، 207 و دنا، فاقد استاندارد یورو5 برای سال99 هستند.

پیش‌تر وحید مرندی مقدم، معاون نظارت بر اجرای استانداردهای سازمان ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد: از 3سال پیش استاندارد مصرف سوخت و آلایندگی یورو5 برای خودروهای وارداتی کشور نیز اجباری شد و اکنون بسیاری از خودروهای وارداتی موجود در بازار دارای استاندارد یورو5 و یورو6 هستند.

اما سوختی که در ایران توزیع می‌شود و در خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد، در بهترین حالت (بنزین سوپر) دارای استاندارد یورو4 هم نیست. او با اشاره به غیراستاندارد بودن سوخت مصرفی نیز اعلام کرد: عدد اکتان سوخت مورد نیاز بسیاری از خودروهای وارداتی 98 است. درحالی‌که عدد اکتان بنزین سوپر عرضه شده 93 است.

اگر در این خودروها به فرض موجود بودن از بنزین سوپر استفاده شود نیز این نوع سوخت با تنظیمات کارخانه‌ خودروهای مذکور مطابقت ندارد. چون حتی بنزین سوپر نیز از نظر عدد اکتان فاصله 5پله‌ای با سوخت استاندارد و مورد نیاز این خودروها دارد. حالا سازمان حفاظت محیط‌زیست پس از آنکه همچون دیگر رسانه‌ها به‌طور گسترده به موضوع آلودگی هوا ورود کرد و حتی دستگاه قضایی نیز چندی پیش از ورود سازمان بازرسی کل کشور برای برخورد با مقصران آلودگی هوا خبر داد، برنامه اقدام در ماجرای آلودگی هوا را به اجرا گذاشته و در نخستین مورد به شکایت از خودروسازهای بی‌قانون پرداخته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha