استان سیستان و بلوچستان چند روزی است که درگیر سیلاب شده. بارش‌های گسترده‌ای که در روزهای گذشته استان‌های جنوبی کشور را در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان درگیر خود کرده خسارت‌های بسیاری را به بار آورده و یادآور سیلاب فروردین امسال است.

رکوردشکنی بارش‌ها/اتصال دریا به دریا در نیمروز

سلامت نیوز:استان سیستان و بلوچستان چند روزی است که درگیر سیلاب شده. بارش‌های گسترده‌ای که در روزهای گذشته استان‌های جنوبی کشور را در حاشیه خلیج فارس و دریای عمان درگیر خود کرده خسارت‌های بسیاری را به بار آورده و یادآور سیلاب فروردین امسال است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،در حال حاضر نیروهای امدادی و جهادی در محل حاضر شده‌اند و با تمام توان در حال کمک‌رسانی به مردم مناطق سیل‌زده در جنوب کشور هستند.سرما و نبود سرپناه امن و کمبود مواد غذایی اصلی‌ترین مشکلاتی هستند که هم‌اکنون در استان‌های سیل‌زده جنوب کشور و به خصوص استان سیستان و بلوچستان وجود دارند. بر اساس اخبار منتشرشده از این استان، مردم مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان نیازمند آب آشامیدنی و مواد غذایی هستند.

آنطور که آقای عزیز سارانی، نماینده مردم سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها گفته است؛ روستاهای بسیاری در سیل محاصره‌ شده‌اند. از برخی روستاهای محاصره‌‌شده در سیل به دلیل قطع ارتباط زمینی هیچ ‌اطلاعاتی در دست نیست، وضعیت در این استان به‌ واسطه وقوع سیل بسیار وخیم است و ۷۲ ساعت است که مردم درگیر سیل هستند و ارتباط آن‌ها با بیرون قطع شده است.

عصر روز گذشته نیز معاون ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: چهار مسیر مسدودشده ناشی از سیلاب در جنوب این استان با تلاش راهداران بازگشایی شده است.

آقای روح‌الله سرگزی اظهار کرد: براساس هشدارهای سازمان هواشناسی مبنی بر بارندگی شدید همراه با بارش برف در نقاط کوهستانی در سیستان و بلوچستان شاهد نزول قابل توجه این رحمت الهی در استان بودیم که علاوه بر خوشحالی مردم سبب مسدود‌شدن ۳۰ مسیر ارتباطی اصلی و فرعی شد. وی افزود: هم‌اینک ۲۶ مسیر در جنوب سیستان و بلوچستان بر اثر طغیان رودخانه‌های محلی مسدود است.


رکوردشکنی بارش‌ها

بارش‌های شدیدی که در روزهای گذشته موجب بروز سیلاب در استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان شده‌اند، ریشه در مساله تغییرات اقلیمی دارند. آنطور که رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور گفته، بارش‌ها از ابتدای سال آبی جاری در استان‌های جنوبی نسبت به میانگین بلندمدت افزایش داشته است. برای مثال در استان هرمزگان بارش‌ها نسبت به میانگین بلندمدت ۳۳۵/۲ درصد بیشتر شده است.

آقای احد وظیفه ضمن اشاره به اینکه از ابتدای سال آبی جاری تاکنون در استان سیستان و بلوچستان ۱۱۸/۴ میلیمتر بارش داشتیم، اظهار کرد: این میزان در سال آبی گذشته ۴/۷ میلی‌متر گزارش شده است. وی با بیان اینکه میانگین بارش بلندمدت استان سیستان و بلوچستان ۳۲/۷ میلی‌متر است، تصریح کرد: بارش امسال نسبت به میانگین بلندمدت ۲۶۱/۸ درصد افزایش داشته است.

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور در ادامه درباره میزان بارش‌ها در استان هرمزگان توضیح داد: این استان از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۲۵۴/۴ میلی‌متر بارش داشته است که این میزان نسبت به سال گذشته با 5/649 درصد افزایش داشته است.


حضور در سه استان سیل‌زده

آقای مرتضی سلیمی، رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر به‌عنوان یکی از مسوولان امدادی حاضر در منطقه سیل‌زده دیروز در گفت‌وگو با «صبح‌نو» گفت: در سیلاب استان سیستان و بلوچستان 134 شهرستان شامل ایرانشهر، چابهار، خاش، دلگان، زاهدان، سرباز، سراوان، سیب و سوارن، فنوج، کنارک، میرجاوه، نیکشهر و هیرمند درگیر حادثه شده‌اند اما شهرستان‌های بحرانی شامل کنارک، فنوج، دلگان، چابهار و سرباز هستند. به گفته وی تاکنون این سازمان به 98 شهر و روستا امدادرسانی کرده است که 3440 نفر از اهالی این مناطق را در بر می‌گیرد. همچنین 1510 نفر هم از خدمات اسکان اضطراری استفاده کرده‌اند.

متاسفانه یک نفر هم در شهرستان سرباز فوت کرده است. به گفته سلیمی، سازمان امداد و نجات هلال احمر با 176 تیم عملیاتی که 879 نفر را شامل می‌شود در مناطق سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان حاضر شده و در حال خدمت‌رسانی به مردم است.

رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر در ادامه  از درگیر‌بودن استان‌های خراسان‌رضوی، کرمان و هرمزگان در سیلاب اخیر خبر داد و اظهار کرد: در هر یک از این استان‌ها نیز به ترتیب 11، 16 و 12 شهرستان درگیر مشکلات ناشی از سیلاب بوده‌اند. وی در گفت‌و‌گو با فارس هم از ایجاد سه اردوگاه در شهرستان‌های فنوج، کنارک و قصر قند خبر داد و افزود:

در شهرستان قصر قند به جهت عدم‌استقبال مردم از اردوگاه، اردوگاه جمع‌آوری شده و به صورت اسکان تک‌خانواری و در مناطق امن نظیر مدارس و مساجد اقدام شده است.سازمان‌های مختلفی برای کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده در منطقه حاضر شده‌اند. دیروز خبر رسید که نخستین محموله امدادی ستاد اجرایی فرمان امام در هفت نقطه استان سیستان و بلوچستان توزیع شده است. این محموله شامل مواد غذایی، دارویی و اقلام ضروری شامل پتو و چادر بوده و محموله دوم هم به زودی توزیع خواهد شد.

گفتنی است با دستور رییس ستاد اجرایی فرمان امام قرارگاه جهادی و امدادی ستاد اجرایی درسیستان وبلوچستان آبان‌ماه امسال افتتاح شد که قابلیت پشتیبانی امدادی، غذایی و دارویی از ۱۵هزار نفر در یک هفته را هنگام وقوع شرایط بحرانی مانند سیل اخیر داراست.همچنین شب گذشته سرپرست معاونت محرومیت‌زدایی آستان قدس‌رضوی از آغاز ارائه خدمات این آستان به مردم سیل‌زده سیستان و بلوچستان خبر داد.

آقای حامد صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه تیم‌های پزشکی، خدمت‌رسانی و خادم‌یاران رضوی مشغول خدمت‌رسانی به مردم سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان هستند، اظهار کرد: تولیت آستان قدس رضوی از ساعات اولیه وقوع سیل پیگیر موضوع سیل این استان بوده و بر اساس دستورات و تأکیدات ایشان امکانات آستان قدس برای خدمت به مردم سیل‌زده استان سیستان و بلوچستان بسیج شده است.

وی گفت: در جلسه‌ای که عصر دیروز با نمایندگان ارگان‌های مختلف برگزار شد، نواحی پرخطر و دارای اولویت کمک‌رسانی و همچنین نیازهای اولیه مردم منطقه شناسایی شد.معاون محرومیت‌زدایی آستان قدس رضوی تصریح کرد: البسه گرم، پتو و وسایل گرمایشی نیاز اولیه مردم مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان است که مقرر شد معاونت محرومیت‌زدایی آستان قدس رضوی با اختصاص مبلغ 20 میلیارد ریال این اقلام را تهیه و در اختیار مردم آسیب‌دیده قرار دهد.


ایجاد سه اردوگاه اسکان اضطراری

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور هم دیروز از ایجاد سه اردوگاه اسکان اضطراری در مناطق سیل‌زده خبر داد. آقای بختیاری درباره آخرین وضعیت سیل در استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: از روز یکشنبه بارش باران در این استان قطع شده و آب‌ها در حال فروکش‌کردن است. وی ادامه داد: سه اردوگاه اسکان اضطراری در سنوج، قصرقند، و کنارک ایجاد شده است و بیش از 285 خانوار در این اردوگاه‌ها اسکان اضطراری داده شده‌اند.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور گفت: ارتباط مخابراتی فقط در فنوج به‌علت صعب‌العبور‌بودن قطع و در سایر نقاط ارتباطات مخابراتی دایر است. به گفته وی، ‌یک فروند هواپیما شامل اقلام غذایی، و معیشتی دیروز صبح توسط ارتش به منطقه اعزام شده است و یک فروند دیگر نیز امروز به این منطقه اعزام خواهد شد.

همچنین گفته می‌شود که رییس سازمان مدیریت بحران کشور امروز به استان سیستان و بلوچستان سفر می‌کند و کار ارزیابی خسارت در بخش‌های مختلف آغاز و برای تامین اعتبار و جبران خسارات سریعا اقدام خواهد شد. سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور افزود: مبلغ 90 میلیارد ریال اعتبار به صورت تنخواه به استان‌های سیستان و بلوچستان و هرمزگان اختصاص خواهد یافت. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha