یک هفته گذشت؛ اما هنوز هم با همان توان روزهای نخست درحال خدِمت‌اند. حرف‌شان این است: «تا رفع کامل نیازهای حیاتی در کنار مردم سیل‌زده می‌مانیم.»

تداوم امداد‌رسانی با ٧ بالگرد

سلامت نیوز: یک هفته گذشت؛ اما هنوز هم با همان توان روزهای نخست درحال خدِمت‌اند. حرف‌شان این است: «تا رفع کامل نیازهای حیاتی در کنار مردم سیل‌زده می‌مانیم.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ،این‌ جمله‌ای است که از زبان امدادگران حاضر در سیل جنوب کشور شنیده می‌شود؛ حرفی که حالا، رئیس سازمان امدادونجات نیز بار دیگر آن را مطرح کرد. مرتضی سلیمی  ضمن ارایه آمار و ارقام‌ از خدمات ارایه شده به پرسش‌های مطرح شده درخصوص نحوه امدادرسانی در سیل جنوب پاسخ داده است.


گفت‌وگو را با این پرسش آغاز کنیم که درحال‌حاضر مهم‌ترین اولویت سیل‌زدگان چیست؟در حال حاضر بحث تأمین مواد غذایی، مهم‌ترین اولویت در مناطق سیل‌زده به شمار می‌آید، تأمین اقلام زیستی همچون چراغ گرم هم در اولویت‌های بعدی قرار دارد. جمعیت هلال‌احمر برای رفع این اولویت تاکنون بیش از ١٦‌هزار بسته غذایی به مناطق حادثه‌دیده‌ ارسال کرده است.  

 در این زمینه کمک‌های مردمی‌ هم جمع‌‌آوری می‌شود؟

بله، مردم خیّر در صورت تمایل می‌توانند از طریق کد دستوری #٥٤*١١٢* برای کمک به حادثه‌دیدگان ناشی از سیل اقدام کنند. این افراد می‌توانند به صورت نقدی وجوه خیرخواهانه خود را به حساب٩٩٩٩ جمعیت هلال‌احمر  واریز کنند.

واریز به شماره کارت‌های ۶١٠۴٣٣٧٩٩٩٩٩٩٩٩۶ نزد بانک ملت و ۵٨٩۴۶٣١٨۵٠٢۵٩٧٣٠ نزد بانک رفاه کارگران نیز شیوه‌ دیگر برای اقدامات نوع‌دوستانه مردم است. در ضمن شعبه‌‌های جمعیت هلال‌احمر در سراسر کشور آماده دریافت اقلام غیرنقدی شامل:   انواع پتو، موکت، زیرانداز نو، مواد غذایی و بهداشتی است. 

 تا به حال چند استان متأثر از این حادثه بوده‌‌اند؟

٢٦ استان، یعنی به جز تهران، خراسان شمالی، گیلان، اردبیل و همدان تمام کشور با این حادثه درگیر شده‌اند.   تاکنون در چند منطقه امدادرسانی صورت گرفته؟ میدان عملیاتی ما تقریبا سراسر کشور است؛ وسعت حادثه بالاست و جمعیت هلال‌احمر در ١٥٣ شهر و روستا و ٥٢ محور کوهستانی در سیل اخیر امدادرسانی داشته‌ایم. در مورد جزئیات خدمات ارایه شده، توضیح می‌دهید؟این آمار درحال تغییر است.

درحال حاضر به بیش از ٢٩‌هزار نفرامدادرسانی شده و ٦٩ نفر به مناطق امن انتقال داده شده‌اند و ٩٠٣٠ اسکان اضطراری صورت گرفته است. 

 این حادثه فوتی هم داشته است؟

بله، متاسفانه سه نفر.در مه ولات خراسان رضوی یک نفر، در بشاگرد هرمزگان یک نفر و  سرباز سیستان‌وبلوچستان یک نفر جان خود را از دست داده‌اند.   در برخی از رسانه‌ها ازکمبود تجهیزات به‌عنوان مهم‌ترین مانع در روند امدادرسانی یاد می‌شود، دراین‌باره بیشتر توضیح می‌دهید؟این موضوع در روز نخست به دلیل پرواز نکردن بالگردها مطرح شد.

علت این موضوع شرایط جوی منطقه  بود که مانع پرواز بالگردها می‌شد. در حال حاضر عملیات امدادی با هفت بالگرد در مناطق حادثه‌دیده دنبال می‌شود.

چند نیروی آماده به کار در عملیات فعالیت دارند؟

٥٣٧ تیم که شامل بیش از ٢‌هزار و ٦٠٠ نیرو است.   در کنار نیروهای امدادرسان جمعیت، نیروی‌های مردمی و لشکری نیز برای خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان حضور داشتند، هماهنگی‌ها و فعالیت مشترک چگونه بوده است؟ در کارگروه مدیریت بحران نهادهای‌ بسیاری عضو هستند که هماهنگی بین این سازمان‌ها توان عملیاتی را بالا می‌برد.

در این عملیات ما در جمعیت هلال‌احمر هماهنگی خوبی با اورژانس، بسیج، سپاه، نیروی انتظامی، رسانه ملی و ارتش و دستگاه‌های دیگر داشتیم. ارتش از آغاز حادثه در عملیات‌های امدادی با ما همراه بود و دو فروند هواپیما را برای توزیع و ارسال اقلام در اختیار ما قرار داده است. سپاه پاسداران نیز در توزیع اقلام و برقراری نظم در منطقه با ما همکارهای منسجم دارد. به‌طورکلی  هم اکنون هماهنگی خوبی در مناطق برقرار است و به نظرم درحال حاضر به خوبی توانسته‌ایم اقلام امدادی را به صورت عادلانه توزیع کنیم. 

 آیا عدالت در توزیع خدمات در تمام مناطق سیل‌زده رعایت شده است؟

به هرحال برای توزیع عادلانه در یک حادثه عوامل بسیاری دخالت دارند. مردم، رسانه، حادثه‌دیدگان و دستگاه‌های همکار. ما روند توزیع اقلام را بلافاصله از روز اول آغاز کردیم. البته در حال حاضر هنوز شناسنامه امدادی میان آسیب‌دیدگان توزیع نشده است، اما اگر نیاز به خدمات ادامه داشته باشد، قطعا برای تسهیل و نظم بیشتر این شناسنامه‌ها توزیع خواهد شد. تدابیری هم  برای بسته اضطراری یک‌ماهه پیش‌بینی شده است که در اختیار خانواده‌های آسیب‌دیده قرار می‌گیرد.  

 تفاوتی در این سیل با سیل  فروردین ماه  مشاهده کرده‌اید؟

برای هر حادثه‌ای نمی‌توان نسخه مشابه حادثه دیگری پیچید، ولی تجربیاتی که از سیل ابتدای‌‌سال کسب کردیم، در مدیریت اقتضایی بحران به ما کمک کرد. این سیل سیال بود، اما سیل فروردین ماه ماندگاری داشت. در این سیل از روز دوم امکان ارایه خدمات امدادی به صورت منسجم فراهم شد. این موضوع باعث شد سرعت امدادرسانی بالا رود و امکان حضور نیروهای بیشتر را در مناطق حادثه‌دیده‌ داشته باشیم.

البته وسعت پراکندگی  در سطح جغرافیایی نسبت به سیل فروردین ماه بیشتر بود، وسعتی که باعث سیل و تخریب مزارع نیز شده است.   به نظر شما می‌توان دلیل کاهش خسارات و تلفات را نسبت به سیل فروردین ماه، همین سرعت بالای  امدادرسانی دانست.البته همان‌طور که گفتم مولفه‌های بسیاری را باید برای ارزیابی یک حادثه مدنظر قرار دارد، هر حادثه دارای شناسنامه و نسخه‌ای مشخص است.

اما این یک مسأله بدیهی است که همه  کارشناسان سوانح و حوادث بر آن تأکید دارند، سرعت در واکنش‌ اضطراری، عاملی موثر و حیاتی است، در مواجهه با حوادث و سوانح، زمان طلایی به‌سرعت می‌گذرد و آسیب‌ها بیشتر و بیشتر می‌شود.

حتی بهترین تیم‌ها با مجهز‌ترین و کارآزموده‌ترین نیروها اگر در فرصت طلایی اقدام در خور و شایسته‌ای به انجام نرسانند، پس از گذشتن زمان طلایی، آن هنگام که حادثه اثرات نامطلوبش را بر جای گذاشته باشد و جان‌ها از دست رفته باشد، انجام هر کاری بی‌حاصل خواهد بود. ما نباید زمان طلایی امدادونجات را  از دست بدهیم. به‌طور مثال عرض می‌کنم حضور به موقع ما در بخش کنارک و زرآباد باعث نجات ٤٨ نفر در این بخش شد.

این افراد به اطلاعیه‌ها توجه نکرده و در خانه‌های خود مانده بودند، اگر تأخیر در امدادرسانی انجام می‌شد حتما با خسارات جبران ناپذیری روبه‌رو می‌شدیم. حضور به موقع ما در منطقه آب‌گرفته مانع آسیب به این افراد شد.

ما بلافاصله پس از حادثه اقداماتی همچون اعلام وضع نارنجی (آماده باش) در استان‌های تحت‌تأثیر، آماده‌باش به همه شعب و پایگاه‌های امداد ونجات، آماده‌باش به مراکز امداد و نجات هوایی، مانیتورینگ و پایش استان‌ها توسط EOC سازمان امداد و نجات، تقویت و شارژ انبارهای امدادی مراکز استانی و شعب از تجهیزات و اقلام اسکان و تغذیه اضطراری، تبادل اطلاعات با سازمان هواشناسی به صورت هر ٦ ساعت یک‌بار و دریافت اخطاریه  و هشدارها؛ ارسال پیامک‌های اطلاع‌رسانی پیش‌بینی‌ها، هشدار و فرامین به مدیران استان،

پیش‌بینی برنامه و طرح عملیاتی برای پاسخگویی مطلوب‌تر در زمان حوادث احتمالی در استان‌ها، استقرار بالگردهای امدادی در نقاط حادثه‌خیز برای امدادرسانی، ارتباط مستمر با مرکز مدیریت راه‌های کشور، ارتباط مستمر به صورت ویدیو کنفرانسی با استان‌های آسیب دیده  را در دستور کار قرار دادیم.   عملیات امدادی تا چه زمانی ادامه دارد؟تا رفع کامل نیازهای حیاتی در کنار سیل‌زدگان هستیم و این خدمت ادامه دارد. کرامت انسانی در رأس همه شعارهایمان قرار دارد  و تا بازگشت به شرایط عادی در مناطق حادثه دیده حضور داریم.


خدمات امداد و نجات ارایه شده در سطح کشور
امدادرسانی: ٢٩١٤٣ نفررهاسازی خودرو از کولاک برف: ٤٣٥ دستگاهخودروی عملیاتی: ٤٣٣ دستگاهتخلیه آب از منازل مسکونی: ٢٤٠ واحدتیم: ٥٣٧ تیم(٢٦٠٠ نفر)بالگرد : ٧ فروند ( ٣ فروند هلال احمر و ٤ فروند بالگردهای نظامی)پرواز امدادی :٤١ سورتی به میزان ٣٤ ساعت و انتقال حدود ١٠ هزارکیلوگرم اقلام امدادی

میدان عملیاتی ما تقریبا سراسر کشور است، وسعت مناطق حادثه بالاست و در  ١٥٣شهر و روستا و ٥٢محور کوهستانی در سیل اخیر امدادرسانی داشته‌ایم
برای هر حادثه‌ای نمی‌توان نسخه مشابه حادثه دیگری پیچید، ولی تجربیاتی که از سیل ابتدای‌‌سال کسب کردیم، در مدیریت اقتضایی بحران به ما کمک کرد. خوشبختانه این سیل سیال بود، اما سیل فروردین ماه ماندگاری داشت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha