پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۸
کد خبر: 287882

«کانه تاناکا» ژاپنی، 117 ساله شد و شمع جشن تولدش را در حضور نماینده‌ای از گینس فوت کرد تا گواهی «پیرترین فرد جهان» را دریافت کند. او در این مراسم که با حضور تعدادی از اعضای خانواده و دوستانش برگزار شد، در پاسخ به سوال یکی از حضار درباره راز داشتن عمر زیاد از نظر او به سه نکته اشاره کرد

نسخه‌ای برای داشتن عمری طولانی

سلامت نیوز:

توصیه‌های پیرترین فرد جهان برای داشتن عمر زیاد در جشن تولد 117 سالگی‌اش بهانه‌ای شد تا از رازهای رسیدن به سن بالا بگوییم
«کانه تاناکا» ژاپنی، 117 ساله شد و شمع جشن تولدش را در حضور نماینده‌ای از گینس فوت کرد تا گواهی «پیرترین فرد جهان» را دریافت کند. او در این مراسم که با حضور تعدادی از اعضای خانواده و دوستانش برگزار شد، در پاسخ به سوال یکی از حضار درباره راز داشتن عمر زیاد از نظر او به سه نکته اشاره کرد: «غذای خوشمزه بخورید، مطالعه کنید و اتللو بازی کنید». در حاشیه این جشن، یکی از اعضای خانواده‌اش درباره کانه و شیوه زندگی‌اش گفت: «او هر روز صبح ساعت 6 بیدار می‌شود، عاشق ریاضی و تفریح در طبیعت است. سال 1922 ازدواج کرده و 63 ساله بوده که شوهرش فوت کرده است. این پیرزن ژاپنی، چهار فرزند، پنج نوه و هشت  نتیجه دارد». به همین بهانه و در پرونده امروز زندگی‌سلام، بعد از مروری بر توصیه‌های پیرترین افراد جهان برای داشتن عمر زیاد، به نتایج جدیدترین تحقیقات پزشکان و روان‌شناس‌ها در این زمینه اشاره خواهیم کرد.

 

 

تماشای گلف، مهربانی و خوردن غذاهای دلچسب! 
پیرترین انسان‌های جهان از دلایل این‌که عمر زیادی داشته اند، پرده برداشته‌اند
این‌که «چطور عمر زیادی داشته باشیم؟»، یکی از کلیشه‌ای‌ترین سوال‌هایی است که انسان‌ها با آن روبه‌رو شده‌ و به پاسخی قطعی درباره آن دست نیافته‌اند. یک منبع جالب برای دستیابی به پاسخ این سوال، افرادی هستند که  رکورد دار طول عمر در قرون 19، 20 و 21 محسوب می‌شوند. در ادامه، مروری بر پاسخ این افراد که همه‌شان بیشتر از 110 سال عمر و همه فوت کرده اند تا رکورد به زن 117 ساله ژاپنی برسد ، به این سوال که «راز طول عمر شما در چیست؟»، خواهیم داشت. توضیح : رکورد همه این افراد در گینس ثبت نشده است.
 
جدی گرفتن شکیبایی
نام و ملیت: سودیمجو، اندونزیایی
سن: 145 سال
هرچند رکورد او رسمی نیست اما ادعای 145 سالگی داشت. این مرد اندونزیایی از همه 10 خواهر و برادر خود بیشتر عمر کرده و حتی شاهد مرگ چهار همسرش بوده است. یکی از نوه‌های پسری‌اش چند سال قبل از فوت پدربزرگ درباره او گفته است: «پدر بزرگم از 122 سالگی خود را برای مرگ آماده کرده اما همچنان زنده است.» در ضمن و زمانی که از او در خصوص راز طول عمرش پرسش شد، وی گفت: «راز طول عمر، فقط شکیبایی است و بس.» نکته‌ای که خیلی‌ها آن را جدی نمی‌گیرند!
 
زیاد خوردن روغن زیتون
نام و ملیت: جانت کالمنت، فرانسوی
سن: 122 سال
او  یک زن فرانسوی بود که استفاده از مقدار زیادی روغن زیتون در رژیم غذایی‌اش را در طول عمر خود موثر می‌دانست و گفته بود:«هیچ چیز به جز روغن زیتون، دلیل درستی برای 122 ساله شدن من نیست». نکته جالب درباره او این بود که ون‌گوگ(ونسان ون‌گوگ: نقاش معروف هلندی) را دیده بود و او را این‌گونه تشریح می‌کرد: «مردی کثیف، بدلباس و غیرقابل پذیرش.»
 
 
عاشق چیپس سیب‌زمینی خانگی!
نام و ملیت: سارا نوس، آمریکایی
سن: 119 سال
سارا در آمریکا می‌زیست و اگرچه خودش هرگز حرفی از اسرار طول عمرش نزد اما به گفته اطرافیانش، کارهای مورد علاقه و عادات او شامل سوزن‌دوزی، تماشای گلف در تلویزیون، جویدن شکلات شیری، علاقه زیاد به چیپس سیب‌زمینی خانگی بوده است.
 
خوردن غذاهای دلچسب
 
نام و ملیت: میساوو اوکاوا، ژاپنی
سن: 118 سال
پیرترین ژاپنی تاریخ و یکی از 10 انسان رکورددار عمر در جهان، راز عمر خود را در این جمله جالب گفته است: «خوردن چیزهای دلچسب و خوشمزه، برای من کلیدی به سوی طول عمر بود». در میان فهرست غذاهای مورد علاقه او نودل، تاس‌کباب گوشت گاو و سوشی ماهی خالدار دیده می‌شود که توسط یکی از فرزندانش گفته شده است.
 
پرهیز از خوردن غذاهای پر ادویه
نام و ملیت: سوامی سیوانادا، هندی
سن: 123 سال
سال 2010 ماموران فرودگاه دبی، هنگام کنترل گذرنامه مسافران پرواز کلکته به لندن متوجه حضور پیرمردی شدند که احتمالا مسن‌ترین مرد دنیا بود. طبق اطلاعات مندرج در گذرنامه آقای «سوامی سیوانادا»، متولد سال 1896 میلادی و یعنی این مرد هندی 123 ساله بود. «سیوانادا» راز عمر طولانی خود را به یکی از کارکنان فرودگاه، این چنین بیان کرد: «ورزش یوگا، تغذیه سالم و پرهیز از خوردن غذاهای پر ادویه.»
 
تمرین شنا و ژیمناستیک
نام: الکساندر ایمیچ، ایتالیایی
سن: 113
یکی از پیرترین مردهای جهان گفته که فکر نمی‌کرده است روزی به این تنهایی زندگی کند و از نزدیکانش کسی جز برادرزاده 
84 ساله‌اش را در کنارش نداشته باشد و به همین علت، این روزها بیشتر زمانش را با رایانه می‌گذراند. الکساندر می‌گوید: «راز طول عمر من در ژن‌های مناسب و سبک زندگی خوب است. من هرگز الکل مصرف نکرده‌ام، سال‌هاست که سیگار را کنار گذاشته ام و در جوانی، تمرین شنا و ژیمناستیک می‌کردم.»
 
 
 
 
سخت‌کوشی و دوست داشتن همگان
نام و ملیت: گرتروت ویور، آمریکایی
سن: 116 سال
از نظر او داشتن بینش مثبت و آدمی احساسی بودن، بیش از تغذیه در طول عمرش اثر خواهد داشت و خودش اهمیت خاصی برای عادات غذایی قائل نبوده است. این زن آمریکایی رمزهایش را این‌گونه تشریح کرده است: «اعتماد به خدا، سخت‌کوشی و دوست‌داشتن همگان.» درباره آخرین بخش این جمله‌اش هم این‌گونه توضیح داده است: «مهربانی! این‌که با مردم خوب باشی و با دیگران همان‌گونه رفتار کنی که دوست داری با تو رفتار کنند.»

 

 

تقویت 4 نوع انعطاف‌پذیری برای افزایش 10 ساله عمر!
«جین مک»، یکی از بهترین برنامه نویس‌های بازی‌های رایانه‌ای در یکی از تدتاک‌هایش به نکاتی جالب برای داشتن عمر زیاد بر اساس نتایج یک سری تحقیقات بین المللی اشاره می‌کند که در ادامه، قسمت‌هایی از آن را خواهید خواند: «افرادی که به طور دایم، چهار نوع انعطاف‌پذیری را در خودشان تقویت می‌کنند که عبارت اند از روحی، جسمی، احساسی و اجتماعی، نسبت به بقیه انسان‌ها 10 سال بیشتر عمر می‌کنند بنابراین باید این حقیقت را پذیرفت که اگر شما به طور منظم به میزان سه به یک دست یابید یعنی اگر به طریقی بتوانید برای تجربه هر حس منفی، سه حس مثبت را در طول یک ساعت، یک روز یا یک هفته تجربه کنید(روحی)، اگر هیچ‌وقت برای بیش از یک ساعت به طور ساکن ننشینید(جسمی)، اگر هر روز با فردی که دوستش دارید(همسر، والدین و ... ) تماس گرفته و ابراز علاقه کنید(احساسی) و اگر حواس‌تان به تعیین اهداف کوچکی برای تقویت اراده‌تان در زمینه انجام فعالیت‌های روزمره باشد(اجتماعی)، شما 10 سال بیشتر از دیگران عمر خواهید کرد.»
 
رازهای روانی برای داشتن عمر طولانی
نرگس عزیزی | کارشناس ارشد مشاوره
اجماع‌نظر کاملی درباره تاثیر عوامل روان‌شناختی در افزایش طول عمر افراد بین متخصصان وجود دارد. در این مطالب نگاهی به برخی پژوهش‌ها در این حوزه انداخته‌ایم.
  خوش‌بینی و امید به آینده
اگر بخواهیم تعریفی بسیار ساده از مفهوم خوش‌بینی در روان‌شناسی داشته باشیم می‌توانیم آن را به داشتن امید به تغییر در خود و محیط افراد تعبیر کنیم. در یکی از آخرین مطالعات در این زمینه که نتایج آن تابستان امسال منتشر شده است، محققان دانشگاه پزشکی بوستون دریافتند که احتمال زنده ماندن افراد خوش‌بین تا سنین بالای 85 سال بیش از افرادی است که با بدبینی به حوادث زندگی نگاه می‌کنند.
  نیکوکاری و کمک به دیگران
مطالعه محققان در دانشگاه بازل سال 2016 نشان می‌دهد که افراد نیکوکار طول عمر بیشتری دارند. اما چرا این‌گونه است؟ این محققان در پژوهش خود از احتمال تاثیر دو عامل در این زمینه سخن گفته‌اند. اول این‌که افراد نیکوکار معمولا روابط اجتماعی خوبی با دیگران دارند و همین باعث می‌شود خودشان نیز حمایت عاطفی بیشتری از محیط اطراف دریافت کنند. موضوع دوم اما به تاثیر کمک کردن بر روحیه خود فرد است. مطالعات متعددی نشان می‌دهد که با کمک به دیگران، احساس شادی بیشتری می کنیم و اضطراب‌مان کاهش می یابد. کاهش اضطراب و افزایش شادمانی از عوامل موثر در افزایش طول عمر هستند.
 داشتن همسری شاد
در مطالعه جدیدی که نتایج آن بهار امسال منتشر شده، مشخص شده است افزون بر افزایش طول عمر ازدواج، همسر شاد می‌تواند باعث افزایش طول عمر خود شما نیز شود. این مطالعه که نتایج آن در نشریه Psychological Science منتشر شده است، نشان می‌دهد جدای از وضعیت اجتماعی و اقتصادی افراد، همین که آن‌ها از نعمت داشتن همسری شاد برخوردار باشند، طولانی‌تر عمر خواهند کرد.
  روابط دوستانه عمیق
بنابر مطالعه‌ای که در استرالیا انجام شده است ،بیش از این که تعداد افرادی که با آن‌ها رابطه داریم اهمیت داشته باشد، کیفیت رابطه با اطرافیان‌مان در این زمینه اهمیت دارد. در این مطالعه افرادی که دوستانی معدود اما صمیمی داشتند، طول عمر بیشتری نسبت به افرادی داشتند که با افراد متعددی در ارتباط بودند اما خبری از صمیمیت در این روابط نبود.
 

منبع: ScienceDaily

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha