یك هفته پس از آنكه باران، سیل شد و رودخانه‌ها طغیان كردند و مناطق مختلفی از سیستان‌وبلوچستان زیر آب رفت، گمانه‌زنی‌ها، بررسی‌ها و تخمین‌ها در مورد شدت خساراتی كه به زندگی ساكنان مناطق سیل‌زده وارد آمده، آغاز شده است؛ واحدهای مسكونی تخریب شده، مدرسه‌های غیرقابل استفاده و دام‌های تلف ‌شده.

مدرسه‌های بلااستفاده، دام‌های تلف ‌شده

سلامت نیوز:یك هفته پس از آنكه باران، سیل شد و رودخانه‌ها طغیان كردند و مناطق مختلفی از سیستان‌وبلوچستان زیر آب رفت، گمانه‌زنی‌ها، بررسی‌ها و تخمین‌ها در مورد شدت خساراتی كه به زندگی ساكنان مناطق سیل‌زده وارد آمده، آغاز شده است؛ واحدهای مسكونی تخریب شده، مدرسه‌های غیرقابل استفاده و دام‌های تلف ‌شده.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،سیلی كه از قبل پیش‌بینی شده بود باز هم توانست مسوولان را غافلگیر كند، سیلی كه از توان مدیریت بحران بیشتر بود. این اعترافی است كه از زبان محمدفرید لطیفی، معاون سازمان مدیریت بحران در گفت‌وگوی ویژه خبری تلویزیون بیان شد: ‌«وقوع سیل پیش‌بینی شده بود، اما میزان بارش‌ها باوجود مزیت‌هایی كه داشت از میزان پیش‌بینی، بیشتر بود و حجم سیلاب موجب شد آب وارد مناطق مسكونی شود.

ستادهای بحران برای مقابله با خسارات سیل تشكیل و تجهیزات ارسال شد، اما حجم سیلاب از توان‌مان بیشتر بود.» «طبق بازدیدهای میدانی به عمل آمده در حال حاضر تعداد ۳۲ واحد آموزشی در استان سیستان‌وبلوچستان غیرقابل استفاده هستند.

همچنین تعداد سرویس بهداشتی، سپتیك تاسیسات لوله‌كشی و برق تعداد ۳۱۲ واحد آموزشی تخریب شدند.» حمیدرضا رخشانی، مدیركل آموزش و پرورش استان سیستان‌وبلوچستان به ایلنا گفته است كه برخی از مدارسی كه دچار آب‌گرفتگی شده‌اند همچنان بلاتكلیف مانده‌اند و دانش‌آموزان آنها زیر چادر درس می‌خوانند.

تخریب عایق سقف ۵۶ واحد آموزشی، خسارت ۳۴۴ واحد آموزشی به شكل كلی و جزیی، تخریب ۱۳۹۰ دستگاه میز و نیمكت، تخریب ۲۳۸۰ صندلی دسته‌دار را هم باید به فهرست این خسارت‌ها افزود. به گفته او 95 دستگاه كانكس در عوض كلاس‌هایی كه قابل استفاده نیستند ارسال شده تا همراه با بخشی از لوازم‌التحریر موردنیاز به دست دانش‌آموزان دشتیاری، كنارك، بنت، زرآباد و فنوج برسد.

اما با گذشت بیش از یك هفته از آغاز بارندگی و سیل همچنان ارتباط با نیك‌شهر قطع است، راه‌های ارتباطی همچنان مسدود مانده‌اند و همین امر سبب می‌شود تا امدادرسانی به دانش‌آموزان هم امكان‌پذیر نباشد: ‌«جاده‌ها و زیرساخت‌های آنها خراب شده است، از این رو امكان تردد وجود ندارد. حتی در برخی مناطق با ماشین‌های سنگین هم نمی‌توان از جاده‌ها عبور كرد. رفتن به برخی مناطق واقعا دشوار است، هیچ‌یك از همكاران ما به خاطر شرایط پیش آمده نتوانستند از جاده‌ها عبور كنند.»


گستردگی سیلی كه سیستان‌وبلوچستان، كرمان و هرمزگان را دربر گرفت سبب شد تا تعداد واحدهای مسكونی تخریبی هم به حدود 14 هزار واحد برسد. علیرضا تابش، رییس بنیاد مسكن در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری اعلام كرد: ‌«براساس برآوردها تاكنون حدود ۱۴ هزار واحد مسكونی روستایی در سیستان‌وبلوچستان، كرمان و هرمزگان تخریب شده است.

۲ هزار واحد مسكونی شهری نیز به علت سیل تخریب شده و هزار واحد نیز به تعمیر نیاز دارد.» او در صحبت‌هایش به مشكل دسترسی به برخی نقاط استان سیستان‌وبلوچستان هم اشاره كرد و گفت: «البته برخی روستاها به دلیل در دسترس نبودن میزان خسارت به آنها، مشخص نیست. برای ۱۹هزار واحد نیز تسهیلات معیشتی و برای۱۶ هزار واحد نیز تسهیلات گذر از اسكان موقت به اسكان دایم درنظر گرفته‌ایم. ۱۰ هزار واحد دامی نیز درنظر گرفته‌ایم كه جمع‌بندی این خسارات یكشنبه تحویل دولت داده می‌شود.»


دام‌های تلف ‌شده جمع‌آوری شدند
علاوه بر خانه و كاشانه و مدرسه، بخش مهمی از زندگی ساكنان مناطق روستایی هم با آب رفت؛ دام‌ها؛ دام‌هایی كه بیش از 7 هزار راس از آنها تلف شدند. عباسعلی ارجمندی، مدیركل دفتر مدیریت ستاد بحران استانداری سیستان‌وبلوچستان به ایرنا گفته است: «۶ هزار و ۴۰۰ راس دام سبك و ۹۳۰ راس دام سنگین مردم جنوب این استان بر اثر سیلاب اخیر تلف شدند.»

خساراتی كه مرگ این دام‌ها به زندگی و معیشت مردم می‌زند یك بحث است و ماندن لاشه‌های برجای مانده از سیل هم بحثی دیگر. از برخی روستاها و مناطق سیستان و بلوچستان خبر رسید كه با گذشت چند روز از سیل گسترده، همچنان لاشه این دام‌ها در برخی مناطق روی زمین مانده‌اند و كم‌كم ممكن است عاملی برای تهدید سلامت سیل‌زدگان شوند. با این حال مسوولان دانشگاهی و بهداشتی در استان می‌گویند كه مشكل ظرف روزهای پنجشنبه و جمعه رفع شده است.


عبدالمحسن پروین، مدیرگروه بیماری‌های واگیردار دانشگاه ایرانشهر توضیح می‌دهد: «زمانی كه سیل آمد، بسیاری از دام‌ها را به‌خصوص در منطقه كنارك از بین برد. لاشه‌ها پخش شده بودند و یك‌سری مشكلات برای بیمه داشتیم. دامپزشكی باید می‌آمد و بررسی می‌كرد تا برای پرداخت غرامت وارد عمل شوند. این مشكل را گزارش كردیم و بعد از هماهنگی با دامپزشكی كل كشور قضیه حل شد. امروز (جمعه) همكاران ما با دهیاری‌ها در تماس هستند و تا شب ان‌شاءالله این مشكل كاملا برطرف می‌شود.»

اغلب دام‌های تلف شده از میان دام‌های سبك مانند بز بوده‌اند و خسارت عمده در محدوده كنارك به‌بار آمده است. محمدعلی وطن‌پرست، سرپرست شبكه بهداشت كنارك هم به  می‌گوید كه در روزهای پنجشنبه و جمعه جمع‌آوری لاشه‌ها انجام شده و دیگر مشكلی بابت خطرات احتمالی ماندن آنها در مناطق مسكونی وجود ندارد‌؛ «در كنارك تعداد لاشه‌ها بالغ بر 300 راس برآورد شده است اما از آنجایی كه رودخانه‌ها همچنان پرآب هستند، احتمال دارد كه در روزهای آتی كه آب فروكش كند، لاشه‌های بیشتری پیدا شوند كه عملیات دفن آنها پس از آن انجام خواهد شد.»

وطن‌پرست می‌گوید: تاكنون علایمی از بیماری‌های واگیردار در منطقه گزارش نشده كه آنها را نگران كند و آنچه به نظر او در حال حاضر به عنوان اولویت باید مورد توجه قرار بگیرد بهداشت آب است: «باتوجه به اینكه تعدادی از تاسیسات آب‌رسانی آسیب دیده‌اند مساله اصلی ما بحث بهداشت آب است، سازمان آب و فاضلاب هم مشغول كار است تا همه تاسیسات وارد مدار شوند و ان‌شاءالله مشكلی ایجاد نمی‌شود.» حدود هزار روستا در استان‌های كرمان، هرمزگان و سیستان‌وبلوچستان دچار سیلاب و مشكل دسترسی شدند.

معاون سازمان مدیریت بحران كه در بخش خبری شبكه دو سیما گفت حجم سیل از توان آنها بیشتر بوده است، گفته كه مشكل دسترسی همچنان در مورد 150 روستا وجود دارد: ‌«به علت كمبود منابع مالی، اقدامات آبخیزداری و لایروبی رودخانه‌ها در سال‌های اخیر كمتر انجام شده است و حجم سیلاب بیش از حجم رودخانه‌ها بود. البته برخی ساخت‌وسازها در حریم رودخانه‌ها نیز حركت سیلاب را محدود كرد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha