یکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵

سرماخوردگی همه جا هست، در قطار، در مغازه و زمین بازی. بنابر این شاید تنها راه برای اینکه در معرض ویروس قرار نگیرید این است که همیشه در خانه بمانید.

با سرماخوردگی سر کار نروید!

سلامت نیوز: سرماخوردگی همه جا هست، در قطار، در مغازه و زمین بازی. بنابر این شاید تنها راه برای اینکه در معرض ویروس قرار نگیرید این است که همیشه در خانه بمانید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بهداشت نیوز، ریچل ساف، مشاور ارشد در موسسه توسعه منابع انسانی بریتانیا، می‌گوید که “عامل سرماخوردگی ویروس است و واکنش افراد به ویروس‌ها متفاوت است؛ البته نمی‌توان فراموش کرد که بعضی مردم در اثر ابتلا به سرماخوردگی بسیار بدحال می‌شوند. ”

“اگر واقعا حالتان خوب نیست و به دلیل بیماری نمی‌توانید خوب کار کنید بهتر است مرخصی استعلاجی بگیرید. با این کار سرما خوردگی‌تان را در محیط کار پخش نمی‌کنید. “پروفسور مارتین مارشال، رئیس کالج سلطنتی پزشکان عمومی بریتانیا هم با این موضوع موافق است که “هر بیمار متفاوت است و تجربه هر کس از بیماری با دیگران فرق می‌کند. ”

سوال این است که آیا باید از سرماخوردن دوری کنیم؟ آیا ابتلا به سرماخوردگی باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود؟ پروفسور پیتر اوپنشا، رییس سابق انجمن ایمنی شناسی بریتانیا، که به مدت ۲۵ سال در این زمینه تحقیق کرده است، می‌گوید که سرماخوردگی در بلندمدت می‌تواند برای سلامت ما مفید باشد، ولی فقط بعضی اوقات.

به این ترتیب “سرماخوردگی خوب” و “سرماخوردگی بد” هم داریم.

به گفته پیتر اوپنشا “تلاش من در همه عمر این بود که بفهمم کدام ویروس‌ها خوب و کدام‌ها بد هستند. زیرا به نظر می‌رسد که بعضی از سرما خوردگی‌ها سیستم ایمنی بدن شما را در حالتی مانند یک دوره آموزشی قرار می‌دهند. ”

کسانی که اختلال سیستم ایمنی دارند چطور؟
پروفسور مارشال می‌گوید که مردم به ویژه کسانی که از بیماران دیگر پرستاری می‌کنند، باید درنظر بگیرند که آیا قرار است با گروه‌های آسیب پذیر مانند کودکان، زنان حامله و افراد مسن در تماس باشند؟

هِیلی جانسون، وکیل امور اداری و استخدامی هم به عوارض ناشی از سرماخوردگی برای بعضی بیماران اشاره می‌کند و می‌گوید که سرماخوردگی از جمله برای مبتلایان به فیبروز سیستیک یا کسانی که به‌تازگی شیمی‌درمانی انجام داده‌اند، می‌تواند بسیار جدی باشد.

تغییرات سال‌های اخیر
به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر روند مرخصی استعلاجی گرفتن توسط کارکنان عوض شده است. در بریتانیا، موسسه توسعه منابع انسانی می‌گوید که این نوع مرخصی‌ها در سال ۲۰۱۹ به طور میانگین به ۵.۹ (پنج و نه دهم) روز رسیده که در ۱۹ سال گذشته که کارشناسان منابع انسانی بررسی سالانه‌ای در این مورد انجام می‌داده‌اند، پایین‌ترین حد است.

پس به این دلیل است که ۸۳ درصد از آنها، کارکنانی را مشاهده کرده‌اند که با وجود بیماری به سر کار می‌روند و ۶۳ درصد آنان شاهد بوده‌اند که همکارانشان هنگامی که در مرخصی سالانه به سر می‌برند، برای سازمان هم کار می‌کنند.

به گفته خانم ساف، این‌ها همه مربوط به فرهنگ محیط کاری است. “ما می‌دانیم که بسیاری مردم نمی‌توانند فشار کاری‌شان را تحمل کنند … آن‌ها می‌دانند که اگر سرکار نروند، فشار کاری همکارانشان بیشتر می‌شود. ”

خانم جانسون می‌گوید که در سال‌های اخیر، نسبت به گذشته، کارفرمایان بیشتر به تعداد مرخصی‌های استعلاجی کارمندان توجه می‌کنند … علتش این است که بودجه‌ها خیلی محدود است و اغلب هر کارمند کار یک نفر و نصفی را انجام می‌دهد. بعضی مواقع هم کارکنان مجبورند با وجود مریضی سرکار بروند، چون می‌دانند اگر در محل کار نباشند، هنگام برگشت، کارشان چند برابر می‌شود.

سازمانی که برای آن کار می‌کنید چقدر در تصمیم شما برای مرخصی گرفتن تأثیر دارد؟
پل نولز، از “شرکت مشاوران مهندسی و اکوستیک” در بریتانیا می‌گوید که اگر یکی از همکارانشان سرما بخورد او را به منزل می‌فرستند. “ما فقط شش نفریم و اگر سه چهار نفرمان مریض شوند دیگر نمی‌توانیم مشتریان را راضی نگهداریم. ”

کارشناسان به کارکنان شرکت‌های کوچک توصیه می‌کنند که از صحبت کردن با رئیس خود ترس نداشته باشند. مثلا اگر کسی بیمار است، ولی هنوز می‌تواند کار‌هایی انجام دهد، شاید بشود کار از منزل برایش ترتیب داد.

آیا ممکن است اخراج شوم؟
خانم جانسون می‌گوید نیازی نیست کارمندان کاملا ناتوان باشند تا بتوانند مرخصی استعلاجی بگیرند. به گفته او پزشکان عمومی می‌توانند گواهی استراحت حتی برای بیماری‌های ویروسی ساده‌تر بنویسند.

او یک ارتباط منطقی و مبتنی بر اعتماد متقابل با کارفرما را توصیه می‌کند. این موضوع که بسیاری از کارفرمایان حرف کارمندانی را که می‌گویند واقعا بیمارند باور می‌کنند، نشان از وجود این حس اعتماد دارد.

آموخته‌های من چه بود؟
با بررسی همه موضوعاتی که در بالا اشاره کردم به این نتیجه رسیدم که اولا باید برای داشته‌هایم قدردان باشم و دوم اینکه بیشتر به فکر کسانی باشم که سیستم ایمنی شان به شدت مشکل دارد.

وقتی هم که بیماری عفونی دارم، ولی حالم خیلی هم بد نیست، با خود و اطرافیانم مهربانتر باشم و تا خوب شدن کامل از خانه کار کنم.

منبع:بهداشت نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha