حوزه‌های مختلف تجهیزات پزشکی، اقتضائات خاص خود را دارد و راه‌اندازی شرکت‌های توزیع کننده تجهیزات پزشکی باید مبتنی بر ماهیت گروه‌های کالایی باشد.

آیا توزیع تجهیزات پزشکی نظام‌مند می‌شود؟

سلامت نیوز:حوزه‌های مختلف تجهیزات پزشکی، اقتضائات خاص خود را دارد و راه‌اندازی شرکت‌های توزیع کننده تجهیزات پزشکی باید مبتنی بر ماهیت گروه‌های کالایی باشد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، در شرایطی که اغلب فعالان حوزه تجهیزات پزشکی، در ماه‌های گذشته مستمرا بر ضرورت اصلاح شیوه توزیع اقلام تجهیزات پزشکی و ایجاد شبکه نظام مند و شفاف توزیع تاکید کرده‌اند، به نظر می‌رسد اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، در حال فراهم کردن الزامات و مقتضیات اولیه برای راه اندازی شبکه‌ای از شرکت‌های توزیع کننده رسمی تجهیزات پزشکی و دندان پزشکی است
حسین صفوی مدیر کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو، در پاسخ به این پرسش که چرا توزیع تجهیزات پزشکی از طریق مجاری رسمی صورت نمی‌گیرد، گفت: وجود یک شبکه توزیع رسمی و نظام مند در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی، یک ضرورت جدی است که می‌تواند فواید بسیار زیادی داشته باشد و ما از هر طرح سازنده‌ای که در رابطه با شفاف سازی و نظام مند کردن توزیع تجهیزات و ملزومات پزشکی ارائه شود، حمایت می‌کنیم.


وی افزود: البته باید به این موضوع نیز توجه داشت که پیاده سازی شبکه توزیع در این حوزه باید بر اساس دانش روز دنیا باشد و در طراحی آن باید تجربیات سایر کشورها مورد توجه قرار گیرد و همچنین استفاده از نظرات و کمک فعالین این حوزه از جمله صنوفی که سال‌ها در این زمینه فعالیت دارند، صورت گیرد و کپی‌برداری صرف از الگوی توزیع دارو، عملیاتی نخواهد بود.


صفوی گفت: در تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی و دندانپزشکی با طیف وسیعی از اقلام سر و کار داریم که طبق سوابق ثبت در اداره کل تجهیزات پزشکی تعداد آنها به بیش از ۲۷۰ هزار کالا می‌رسد. به عنوان مثال، حوزه دندان پزشکی و حوزه ارتوپدی، قطعاً مقتضیات متفاوتی با یکدیگر دارند و این تفاوت‌ها باید در تدوین برنامه توزیع آنها به صورت تخصصی، لحاظ شود. لذا باید با توجه به این واقعیت‌ها، اصلاحات لازم با دقت و بر اساس ماهیت گروه‌های کالایی، در شبکه توزیع اعمال شود.


وی ادامه داد: یک گزینه خوب برای شروع، آن است که برای هر گروه کالایی با توجه به ساز و کار لازم و با کمک دست‌اندرکاران همان حوزه، سیستم‌های مدرن توزیع و پخش ایجاد کنیم و مدیریت توزیع هر گروه کالا را بهینه کنیم که با توجه به شرایط خاص کشور و تخصیص ارز رسمی به این کالاها، بسیار راهگشا خواهد بود.


مدیرکل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو، تاکید کرد: قطعاً در صورتی که چنین اتفاقی بیافتد، فوائد مختلفی می‌تواند برای نظام سلامت داشته باشد، هزینه تمام شده توزیع را می‌تواند کاهش دهد، به شفافیت شبکه توزیع کمک کند، مشکلاتی که ممکن است در حین توزیع کالا، بر ایمنی آن اثرگذار باشد را می‌تواند کاهش دهد. علاوه بر این، رصد بازار، برنامه‌ریزی برای تامین کالا و مقابله با کمبود کالا تسهیل می‌شود. ضمن اینکه امکان عرضه اقلام قاچاق و فاقد اصالت نیز بسیار کم می‌شود. بنابراین راه اندازی شبکه توزیع رسمی و شفاف، از جهات مختلف برای چرخه درمان و سلامت بیمار می‌تواند مفید و موثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha