چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۳
کد خبر: 288201

در زندگی اجتماعی اتفاقات مختلفی در سطوح مختلف رخ می‌دهد و آنچه بیشتر از همه در حوادث اجتماعی مختلف به چشم می‌خورد هیجان غم و خشم است.

چگونه غم و رنج را تاب بیاوریم؟

سلامت نیوز: در زندگی اجتماعی اتفاقات مختلفی در سطوح مختلف رخ می‌دهد و آنچه بیشتر از همه در حوادث اجتماعی مختلف به چشم می‌خورد هیجان غم و خشم است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ، زمانی كه حوادث و اتفاقاتی ناگوار در سطح جامعه رخ می‌دهد و به اصطلاح می‌توان گفت اذهان عمومی رنجیده خاطر می‌شود و غم و افسردگی سراغ افراد می‌آید، این ناراحتی می‌تواند در روحیه خانواده‌ها و كودكان نیز تاثیر داشته باشد.

به دنبال اتفاقات ناگوار استرس، اضطراب، ترس و نگرانی و ناآرامی در افراد ایجاد می‌شود و می‌تواند در روند خواب افراد نیز تاثیرگذار باشد.همچنین فراوانی و پشت سر هم بودن اتفاقات می‌تواند باعث ایجاد ناتوانی روحی و ضعف روانی شود كه در نهایت باعث می‌شود افراد انرژی و انگیزه خود را برای فعال و شاداب بودن از دست بدهند یا در مسیر افسرده‌خویی قرار بگیرند.

برخی افراد در شرایط ناراحت كننده از مهارت تاب‌آوری برخوردار هستند. تاب‌آوری ظرفیتی برای مقاومت در برابر استرس و حوادث مختلف است و با برخورداری از این مهارت افراد این قابلیت را پیدا می‌كنند كه با خطرات و سختی‌ها سازگار شوند و پس از سپری شدن مصیبت به بازسازی زندگی خود بپردازند. باید اشاره داشت كه تاب‌آوری به معنای توانایی مقابله با شرایط دشوار و پاسخ انعطاف‌پذیر به فشارهای زندگی روزانه است.

باید در نظر داشته باشیم كه مهارت تاب‌آوری نمی‌تواند جلوی اتفاقات تلخ را بگیرد یا مشكلات را از بین ببرد بلكه به افراد این توانایی را می‌دهد كه مقابله سالم داشته باشند و بتوانند با شرایط پیش آمده سازگار شوند.برخی تصور می‌كنند اگر بتوانند با حوادث سازگار شوند به معنای سنگدلی و بی‌احساسی آنهاست در صورتی كه علاوه بر همدردی و هر كمكی كه فرد می‌تواند انجام دهد، در عین حال می‌تواند مقاومت روانی خود را نیز بالا ببرد.

در مورد كودكان و فضای خانوادگی توصیه می‌شود با توجه به سن كودك با آنها صحبت شود و همچنین فضاهای دیگر و اخبار دیگری را نیز برای فرزند خود بازگو كنید تا از میزان تلخی روانی كودك كاسته شود. همچنین شركت در انجمن‌های خیریه و كمك‌های مردمی نیز می‌تواند از لحاظ روانی به تاب‌آوری افراد و احساس همدردی و آرامش آنها كمك كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha