رشد قابل توجه مبلغ وام ازدواج طی دو سال گذشته در کنار فوایدی چون افزایش امید و رشد آمار ازدواج؛ پیامدهای منفی نیز به همراه داشته است. شرایط اقتصادی در دو سال اخیر و افزایش وام ازدواج، سبب رشد«کودک‌همسری» در برخی نقاط کشور شد. نکته‌ای که نمایندگان مجلس از آن غافل نیستند و قرار است برای جلوگیری از این موضوع شرط سنی را برای دریافت وام ازدواج تعیین کنند.

آیا شرط سنی برای دریافت وام ازدواج مانع از کودک همسری می‌شود

سلامت نیوز:  رشد قابل توجه مبلغ وام ازدواج طی دو سال گذشته در کنار فوایدی چون افزایش امید و رشد آمار ازدواج؛ پیامدهای منفی نیز به همراه داشته است. شرایط اقتصادی در دو سال اخیر و افزایش وام ازدواج، سبب رشد«کودک‌همسری» در برخی نقاط کشور شد. نکته‌ای که نمایندگان مجلس از آن غافل نیستند و قرار است برای جلوگیری از این موضوع شرط سنی را برای دریافت وام ازدواج تعیین کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، بر اساس تصویب مجلس شورای اسلامی وام ازدواج برای سال 99 برای هر یک از زوجین به 50 میلیون تومان افزایش خواهد یافت. موضوعی که با هشدار برخی از مسئولان و کارشناسان در خصوص برخی از پیامدهای آن رو به رو شده است. محمدمهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان مردادماه امسال برای اولین بار به دنبال انتشار برخی تبلیغات، در خصوص ازدواج صوری در ازای دریافت وام ازدواج هشدار داد و به گفته او افزایش وام ازدواج بیش از این مقدار به دلیل مشکلات اقتصادی و فرهنگی منجر به مشکلاتی نظیر ازدواج صوری می‌شود. او همچنین اخیرا از رشد چهار برابری کودک همسری در برخی نقاط کشور در پی افزایش مبلغ وام ازدواج خبر داده است.

احمد بیگدلی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا درباره افزایش رقم وام ازدواج و قرار دادن شرط سنی برای پرداخت وام اظهار کرد: با تصمیم مجلس وام ازدواج از 30 میلیون تومان به 50 میلیون تومان افزایش یافته است و در مجموع 100 میلیون تومان خواهد شد و بر همین مبنا از ابتدای سال آینده رقم وام ازدواج 100 میلیون تومان است. چون با افزایش وام شاهد ازدواج‌های نامتعارف در سن کم خواهیم بود بنابراین قرار است با ابلاغ آیین‌نامه‌ای به بانک‌ها برای پرداخت وام ازدواج محدودیت سنی در نظر گرفته شود.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: مساله پرداخت وام ازدواج یک موضوع است و توانایی بازپرداخت اقساط آن نیز موضوع دیگری است که باید مورد توجه قرار بگیرد. شرایط نامناسب اقتصادی کشور عاملی برای افزایش میزان وام پرداختی ازدواج است اما در شرایط فعلی جوانان باید توان پرداخت اقساط را هم داشته باشد.

وی درباره افزایش کودک همسری در پی افزایش میزان وام ازدواج نیز گفت: پرداخت وام‌ با سود کم از طرف دولت می‌تواند راه‌های تخلف هم ایجاد کند و یکی از این راه‌ها افزایش کودک همسری است. البته برای دریافت وام ازدواج شرط سنی قرار داده شده است اما شرط سنی هم نمی‌تواند مانع کودک همسری شود چون این اتفاق پیش از این در کشور وجود داشته است اما متاسفانه با افزایش میزان وام ازدواج، ازدواج کودکان نیز افزایش یافته است.
بیگدلی نماینده مجلس: پرداخت وام‌ با سود کم از طرف دولت می‌تواند راه‌های تخلف هم ایجاد کند و یکی از این راه‌ها افزایش کودک همسری است. البته برای دریافت وام ازدواج شرط سنی قرار داده شده است اما شرط سنی هم نمی‌تواند مانع کودک همسری شود
 
 این نماینده مجلس با بیان اینکه کودک همسری آسیبی اجتماعی است که ریشه در فرهنگ و اقتصاد دارد، گفت: باید در مورد جلوگیری از ازدواج کودکان و تعیین سن قانونی ازدواج فرهنگ‌سازی صورت بگیرد و در کنار آن مسایل اقتصادی نیز حل شود تا جوانان بتوانند تشکیل خانواده بدهند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا وام ازدواج ۵۰ میلیون تومانی می‌تواند مشوقی برای تشکیل خانواده باشد، گفت: وام ازدواج می‌تواند تشویقی برای ازدواج باشد اما اکنون با تورمی که در کلانشهرهای کشور وجود دارد، رقم وام در مقابل تورم بسیار اندک است. هر چند که این وام در شهرهای کم جمعیت رقم قابل توجهی است و موجب سوءاستفاده نیز خواهد شد که یکی از این مسیرها، همین کودک همسری و تن دادن برخی خانواده‌ها به ازدواج کودک خود برای دریافت وام ازدواج است.

بیگدلی درباره خرید و فروش وام ازدواج نیز گفت: از آنجا که وام ازدواج از طریق ارائه عقدنامه به زوجین ارائه می‌شود بنابراین واگذاری آن بدون داشتن عقدنامه ممکن نیست اما مسئولان متولی باید برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های این‌چنینی اقداماتی انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha