دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۳
کد خبر: 288744

این روزها فضای رسانه‌ای و مجازی کشور تحت‌تاثیر اخبار جهانی ویروس کروناست و به تبع آن اخبار شایعات نیز در شبکه‌های اجتماعی داغ‌تر از گذشته است.

مشاهده مورد مشكوک به كرونا در اصفهان

سلامت نیوز:این روزها فضای رسانه‌ای و مجازی کشور تحت‌تاثیر اخبار جهانی ویروس کروناست و به تبع آن اخبار شایعات نیز در شبکه‌های اجتماعی داغ‌تر از گذشته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ، طی چند وقت اخیر اخباری پیرامون ابتلای دو نفر در یزد، دو نفر در تبریز، یک نفر در قم، اهواز و یک نفر در تهران در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، اما مسئولان وزارت بهداشت اعلام همواره اعلام کرده‌اند که هیچ موردی از ویروس کرونا و ابتلا به آن در کشور وجود ندارد و این اخبار کذب است. حتی وزیر بهداشت نیز در صفحه شخصی‌ خود در اینستاگرام به این اخبار واکنش نشان داد.

سعید نمکی بر این باور است که ویروس شایعه از ویروس کرونا خطرناک‌تر است. همچنین در صفحه اینستاگرام خود از مردم خواست به اخبار کذب و شایعات درباره ویروس کرونا توجه نکنند و اگر موردی از این بیماری جهانی در کشور مشاهده شود، قطعا به مردم از طریق رسانه‌های رسمی اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد.با این وجود روزگذشته منابع رسمی کشور از مشاهده علائم مشکوک به ویروس کرونا در یک نفر در استان اصفهان خبر دادند که این فرد بیمار از کارمندان فرودگاه اصفهان است که سابقه ارتباط با گرشگران چینی را نیز دارد‌.

وضعیت سلامت و بهداشتی گردشگران خارجی به‌ویژه چینی‌ها در فرودگاه محل ورود که بیشتر از امام خمینی(ره) است، مورد بررسی قرار می‌گیرد و پس از ورود به کشور، محل حرکت و همچنین سیر حرکت آنها توسط همکاران مراکز بهداشت رصد و پیگیری می‌شود. با هتل‌های محل اقامت و همچنین راهنماهای گردشگران تورهای خارجی در تماس هستیم که در صورت مشاهده علائم ابتلا به ویروس کرونا در گردشگران به مرکز بهداشت اطلاع دهند. نجیمی با تاکید بر اینکه خوشبختانه تاکنون هیچ موردی از ابتلا به کرونا در گردشگران در اصفهان تایید نشده است، گفت:

با وجود پیگیری‌های صورت‌گرفته نمی‌توان از احتمال ورود این بیماری به کشور و استان اصفهان غفلت کرد. اما دیری نگذشت که کیانوش جهانپور، مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت در واکنش به خبر گفت: ما مشکوک بودن این فرد به ویروس کرونا را تایید می‌کنیم، آزمایش‌ها از این فرد اخذ و به تهران ارسال شده و ایشان هم‌اکنون در بیمارستان فارابی در بخش ایزوله هستند. جهانپور با اشاره به اینکه بعد از دو بار انجام آزمایش روی این فرد نتایج را اعلام می‌کنند توضیح داد:

این اولین موردی نیست که فرد مشکوک به ویروس کرونا در ایران مشاهده می‌شود، اما بعد از انجام‌ آزمایش مشخص شد که هیچ کدام از این افراد به این ویروس مبتلا نیستند.


اولین قربانی در خارج از چین
این خبر در حالی منتشر می‌شود که روز گذشته یک مرد چینی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در فیلیپین فوت کرد و این اولین مورد ثبت شده مرگ بر اثر این ویروس مرگبار در خارج از چین است. از سوی دیگر طبق آخرین آمار از کشور چین، 11 هزار و 791 نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد 259 بیمار جان خود را از دست داده‌اند که همه این افراد در کشور چین بودند و مرگ اولین قربانی کرونا در خارج از کشور چین نگرانی عمومی را برانگیخته است.

مسئولان وزارت بهداشت و درمان نیز آماده ورود این ویروس به خاک ایران هستند و با وجود درخواست کتبی برای لغو پروازهای مستقیم از چین، در حال راه‌اندازی بخش‌های ایزوله کرونا در داخل کشور هستند. این در حالی است که روز دوشنبه دو پرواز مستقیم از چین وارد فرودگاه مهرآباد شد. از سوی دیگر بسیاری از کشورها همچون آمریکا به خاطر نگرانی از شیوع ویروس کرونا در این کشور، وضعیت اورژانس بهداشت عمومی اعلام کرده‌اند و از ورود اتباع خارجی که در دو هفته گذشته به چین سفر کرده بودند، به خاک خود ممنوع کرده‌اند.

همچنین کشورهای استرالیا، روسیه، ویتنام، ژاپن، تایلند، کره‌جنوبی، ‌ پاکستان و ایتالیا از ورود اتباع چین و خارجیانی که از چین می‌آیند، جلوگیری کرده‌اند. فرانسه با ارسال هواپیمای به شهر ووهان درصدد است شهروندان فرانسوی ساکن آنجا را به فرانسه بازگرداند.

دولت بریتانیا به همه دانشجویان چینی خود هشدار داده که ممکن است در زمان بازگشت به بریتانیا پس از جشن‌های سال نوی چین، در قرنطینه نگه داشته شوند. این دانشگاه به دانشجویان چینی خود توصیه کرده که بهتر است در حال حاضر به چین سفر نکنند. هنگ‌کنگ هم به دنبال شیوع ویروس کرونا وضعیت اضطراری اعلام کرده‌است.

دولت‌های گواتمالا و الساوادور محدودیت‌هایی را در قبال افرادی که اخیرا به چین سفر کرده‌اند، اعمال کرده‌اند. وزارت خارجه آلمان نیز سفر شهروندان این کشور به شهر ووهان چین را ممنوع کرده است. از این‌رو وزیر بهداشت در حساب توییتر خود نسبت به برقرار بودن پروازهای ایران و چین انتقاد کرد و نوشت: با درخواست بنده، جلسه‌ای با حضور وزرای مربوط تشکیل و تصویب شد که پروازهای چین متوقف شود که ظاهرا امروز خطی برای برگشت ایرانیان از چین و بازگشت اتباع چینی از ایران باز است که اگر تا فردا ادامه یابد، مجدد پیگیری خواهم کرد؛ البته اجرای این مصوبه، در اختیار وزارت بهداشت نیست.


سامانه مشاوره 190
کیانوش جهانپور این موضوع را تایید می‌کند و می‌گوید:‌ باید پروازهای ایران- چین متوقف شود. در حال حاضر در تمام کلان مناطق کشور حداقل یک بیمارستان و بخش ایزوله منفی وجود دارد. همچنین این موارد در بسیاری از استان‌ها هم در نظر گرفته شده است. بخش مشاوره بیماری‌های واگیر سامانه تلفنی 190 برای پاسخگویی به سوالات مردم در خصوص ویروس کرونا راه‌اندازی شده است‌.

هموطنان عزیز و همکاران نظام سلامت می‌توانند از این طریق سوالات خود را به‌صورت شبانه‌روزی با کارشناسان مربوط در میان بگذارند. وی ادامه داد: در تهران هم بیمارستان شهدای یافت‌آباد برای این کار بخش ایزوله منفی دارد که آماده شده است، فعلا در تهران فقط همین یک بیمارستان در نظر گرفته شده که در صورت نیاز تعداد بیمارستان‌ها را افزایش می‌دهیم.

جهانپور با اشاره به برخی شایعات در فضای مجازی مبنی بر درمان کروناویروس با گیاهان دارویی یا بعضا مخدر، گفت: تاکید می‌کنم که کروناویروس جدید هیچ درمان شناخته شده مستقیم و قطعی ندارد و همه مواردی که برای درمان آن ادعا می‌شود، صرفا ادعاست و هنوز هیچ مستند علمی مبنی بر اثربخشی هیچ یک از این داروها نداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha