شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۱
کد خبر: 289269

اسپری بینی روشی برای رهاسازی سریع نیکوتین است. پس از شروع مصرف آن در تاریخ مقرر برای ترک سیگار، هر ساعت یک یا دوبار آن را در بینی اسپری کنید، البته اگر وسوسه شما به مصرف سیگار بیشتر باشد، مقدار مصرف آن می تواند بیشتر شود، اما نباید بیش از 5 بار در ساعت شود.

سلامت نیوز-*دکتر اکبر نیک پژوه: اسپری بینی روشی برای رهاسازی سریع نیکوتین است. پس از شروع مصرف آن در تاریخ مقرر برای ترک سیگار، هر ساعت یک یا دوبار آن را در بینی اسپری کنید، البته اگر وسوسه شما به مصرف سیگار بیشتر باشد، مقدار مصرف آن می تواند بیشتر شود، اما نباید بیش از 5 بار در ساعت شود.


به گزارش سلامت نیوز، یکی از کاربران سیناپرس نوشته است:‌بارها اقدام به ترک سیگار کرده ام اما هر بار با وسوسه دوباره سیگار کشدین به سراغ آن رفته ام. اخیرا به علت حمله قلبی، خانواده ام مرا برای ترک سیگار تحت فشار قرار داده اند. پزشک معالجم نیز تاکید فراوانی برای ترک سیگارم دارد. آیا می توانم با استفاده از دارو اقدام به ترک سیگار کنم؟ آیا آدامس نیکوتینی یا اسپری بینی هم می توانند برای ترک سیگار کارساز باشند؟

استفاده از دارویی تحت عنوان« بوپروپیون هیدروکلرید» که حاوی نیکوتین نیست، برای ترک سیگار تاکید شده است. این دارو جزو داروهای ضد افسردگی است و سبب افزایش سطح ماده ای تحت عنوان دوپامین در مغز می شود؛ نیکوتین اثری مشابه دوپامین دارد.

بوپروپیون ممکن است در هر فردی که قصد ترک سیگار دارد مفید باشد، اما به ویژه برای افرادی جذاب است که درمان جایگزینی نیکوتین در آنها با موفقیت همراه نبوده یا تمایلی به استفاده از نیکوتین در هیچ شکلی ندارند. فرد به کمک این دارو، پس از ترک سیگار دچار اضافه وزن نمی شود. استفاده از بوپروپیون باید یک هفته پیش از تاریخ مقرر برای ترک سیگار آغاز شود و به مدت 2تا 3 ماه ادامه یابد.

عوارض جانبی بوپروپیون در برخی از افراد عبارتند از خشکی دهان، اختلالات خواب و تهوع که همگی با گذشت زمان کاهش می یابند. این دارو ممکن است در افرادی که دچار اختلال تشنجی، آسیب مغزی یا اختلال تغذیه هستند، مفید نباشد بنابراین باید به طور کامل درباره سابقه پزشکی خود پیش از مصرف این دارو( یا هر داروی دیگری) با پزشک خود صحبت کنید. هیچگاه بوپروپیون را نیز برای اشخاص دیگر تجویز نکنید.

«وارنیکلین» از دیگر داروهایی است که از طریق مهار گیرنده نیکوتین در غشاهای سلولی از عمل نیکوتین در بدن جلوگیری می کند. عوارض جانبی وارنیکلین شامل تهوع، سردرد و بی خوابی است.

اسپری بینی نیز روشی برای رهاسازی سریع نیکوتین است. پس از شروع مصرف آن در تاریخ مقرر برای ترک سیگار، هر ساعت یک یا دوبار آن را در بینی اسپری کنید، البته اگر وسوسه شما به مصرف سیگار بیشتر باشد، مقدار مصرف آن می تواند بیشتر شود، اما نباید بیش از 5 بار در ساعت شود. شما باید به مدت 3 ماه از این اسپری استفاده کنید و میزان مصرف آنرا به تدریج کاهش دهید. برخی افراد هنگام استفاده از این اسپری دچار خارش بینی و گلو می شوند که اغلب یک هفته یا بیشتر پس از مصرف از بین می رود.

آدامس نیکوتینی نیز از طریق غشاهای مخاطی دهان، نیکوتین را به بدن می رساند. اثر آن در عرض 20 تا 30 دقیقه ایجاد می شود. پس از آغاز مصرف آدامس نیکوتینی در تاریخ مقرر برای ترک سیگار، شما باید روزانه از 10تا 15 آدامس به مدت 3 ماه استفاده کنید. برای موثر بودن آدامس نیکوتینی باید از روش«جویدن و نگه داشتن» استفاده کنید، بدین ترتیب که به محض احساس مزه متفاوت یا سوزش در دهان، آدامس را بین لثه و لپ های خود به مدت 30 تا 60 ثانیه نگه دارید. بدون اینکه از نوشیدنی استفاده کنید باید برای هر آدامس این کار را در حدود نیم ساعت تکرار کنید. گاهی برخی افراد استفاده کننده از آدامس نیکوتینی دچار زخم دهان، سکسکه یا تهوع می شوند. این عوارض جانبی اغلب خفیف هستند.

* متخصص طب پیشگیری و  پزشکی اجتماعی، عضو هیات علمی مرکز آموزشی، تحقیقاتی و درمانی قلب و عروق شهید رجایی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha