ویروس کرونا در دو ماه اخیر موجب نگرانی‌های بسیار در جامعه جهانی شده است. بر اساس آخرین اخبار این بیماری تا دیروز بیش از 1600 قربانی را به نام خود ثبت کرده است.

پیگیری شایعه تلفات کرونا در ایران

سلامت نیوز:ویروس کرونا در دو ماه اخیر موجب نگرانی‌های بسیار در جامعه جهانی شده است. بر اساس آخرین اخبار این بیماری تا دیروز بیش از 1600 قربانی را به نام خود ثبت کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،این در حالی است که کشورهای بسیاری در قاره‌های مختلف درگیر این بیماری شده‌اند. عصر روز شنبه نیز خبر رسید که فردی مبتلا به این ویروس در کشور مصر مشاهده شده که بر این اساس کرونا به قاره آفریقا هم رسیده است. با وجود همه این اتفاقات خوشبختانه تاکنون هیچ نمونه مثبتی از این بیماری در کشور ما ثبت نشده است؛ اگرچه هر از گاهی برخی با شایعه‌پراکنی تلاش می‌کنند تا موجب نگرانی مردم شوند.

صبح دیروز تصویر نامه‌ای در فضای مجازی منتشر شد که بر اساس آن گفته می‌شد کرونا در کشور مشاهده شده و تلفاتی هم به جا گذاشته است. این نامه بلافاصله با واکنش مقامات وزارت‌بهداشت و درمان مواجه شد. رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت ضمن جعلی خواندن انتشار این نامه تاکید کرد که هنوز هیچ ‌مورد مثبت ابتلا به کروناویروس جدید در کشور ثبت نشده است.

دکتر کیانوش جهانپور همچنین گفت که از متن نامه، شماره و رونوشت‌های آن نیز کاملا مشخص است که نامه مذکور جعلی است. جهانپور در ساعات اولیه بامداد دیروز هم در حساب توییتری خود نوشته بود: تا این لحظه هیچ ‌مورد ابتلا به COVID_2019 در ایران ثبت نشده است، بسیاری از موارد ارجاعی، حتی از نظر شرح حال و علایم، مشکوک به کووید۱۹ هم نیستند.

نتیجه آزمایشات به عمل آمده تا ساعتی پیش همگی منفی گزارش شده است.اما در این نامه امضای آقای قاسم جان بابایی، معاون وزیر بهداشت دیده می‌شد. وی هم بعد از انتشار این نامه واکنش نشان داد و بر جعلی‌بودن آن تاکید کرد.

دکتر جان‌بابایی در این‌باره اظهار کرد: اخیرا نامه‌ای در شبکه‌های اجتماعی در خصوص ابتلا و فوت تعدادی از هموطنان به کروناویروس با امضای اینجانب جعل و منتشر شده است که در آن به تعداد مبتلایان و فوت‌شدگان و نیز کمبود امکانات درمانی و... اشاره شده است؛ در حالی که هرگز چنین نامه‌ای از سوی این معاونت صادر نشده و این نامه کذب، ساختگی و قطعا در جهت تشویش اذهان عمومی منتشر شده است. بنا بر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، براساس اعلام معاونت درمان وزارت بهداشت؛ نامه مذکور دارای اشکالات فنی و نگارشی فراوانی از جمله موارد زیر است:

شماره نامه این معاونت با «270» آغاز نمی‌شود. از لحاظ رعایت سلسله مراتب اداری، مکاتبه مستقیم با رییس محترم جمهوری از سوی این معاونت انجام نمی‌شود. در مکاتبات این معاونت از «مهر آنی» استفاده نمی‌شود. شماره تلفن درج شده در انتهای این نامه اشتباه است.

رونوشت‌های مندرج در نامه مغایر با سلسله مراتب اداری است و عنوان اینجانب در نامه‌های ارسالی معاونت درمان، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درج نمی‌شود.اما انتشار تصویر این نامه جعلی که موجب نگرانی مردم شده بود، واکنش حراست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را هم به دنبال داشت. این مرکز خواستار پیگیری موضوع، خواستار برخورد جدی و قانونی با انتشاردهندگان این نامه جعلی شد.


مراقبت دقیق درباره بیماری

کرونا که در چند هفته گذشته در جهان شایع شده و بسیاری را مبتلا کرده است، خوشبختانه تاکنون در ایران مشاهده نشده است. البته در روزهای گذشته تعدادی از دانشجویان ایرانی که در شهر ووهان چین حضور داشتند با هماهنگی وزارت امور خارجه ایران و مقامات چینی به کشور بازگشته‌اند که در قرنطینه به سر می‌برند و نتایج آزمایشات متعدد آنها درباره کرونا هم تاکنون منفی بوده است. با این وجود مردم نیز باید اخبار صحیح را از رسانه‌های معتبر داخلی پیگیری کرده و توجهی به شایعات منتشرشده در فضای مجازی نداشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha