ریییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: علیرغم همه مشکلات، حتی یک روز هم با مشکل کمبود دارو در استان مواجه نبوده ایم.

حتی یک روز هم کمبود دارو نداشتیم

سلامت نیوز: ریییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: علیرغم همه مشکلات، حتی یک روز هم با مشکل کمبود دارو در استان مواجه نبوده ایم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،سید محمد جمالیان امروز سه شنبه ۲۹ بهمن ماه در نشست مطبوعاتی بیان کرد: با وجود همه مشکلات اقتصادی در کشور سال ۹۸ اقدامات خوبی در سطح دانشگاه علوم پزشکی اراک صورت گرفت به طوری که سطح خدمات در بخش سرپایی ۲۰ درصد و در بخش جراحی ۱۲.۵ درصد رشد داشت و شرایط پایه ای درمان به نحوی بود که همه مردم از خدمات درمانی بهره مند شدند.


وی با اشاره به عقد قرارداد خرید ۲۵ میلیارد تومان تجهیزات به روز پزشکی توسط این دانشگاه، افزود: در این راستا یک دستگاه شتاب دهنده خطی ویژه بیماری‌های صعب العلاج و سرطان‌ها که تنها ۴ عدد از آن وارد کشور شده بود به قیمت ۱۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به استان مرکزی اختصاص یافت و با نصب آن در بیمارستان آیت الله خوانساری اراک، این بیمارستان ارائه دهنده خدمات مربوطه در غرب کشور خواهد بود.


جمالیان اضافه کرد: یک دستگاه آنژیوگرافی در بیمارستان امیرالمومنین(ع) اراک نیز نصب شده است که با فعالیت دستگاه قبلی در بخش خصوصی خدمات درمانی در این حوزه گسترش می یابد.


وی با اشاره به پایان احداث کلینیک هپکو به مبلغ ۳.۵ میلیارد تومان و تجهیز آن به مبلغ ۳ میلیارد تومان که در اوایل سال آینده راه‌اندازی می‌شود، گفت: استان مرکزی در حوزه دارویی سال سختی را پشت سر گذاشت اما کمبود جدی در استان بروز نکرد، اقلام اساسی بیماران موجود بود، تنها در مدت کوتاهی با مشکل انسولین مواجه بودیم که با تدابیر معاونت غذا و دارو و اعلام به داروخانه های ویژه و واردات دارو کار انجام شد.


رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: علیرغم بدهی های موجود، اجازه کمبود دارو را ندادیم، اما داروخانه‌های بخش خصوصی به دلیل مطالبات خود از بیمه ها وضعیت خوبی ندارند و دانشگاه باید تاوان پرداخت نشدن مطالبات داروخانه‌ها را به دوش بکشد، البته با همه این مشکلات و با وقوع سیل در اوایل سال جاری در کشور، استان مرکزی مقدار زیادی دارو و شیر خشک به لرستان و خوزستان ارسال کرد و در کنار آن اجازه نداد مشکلی در استان ایجاد شود.


وی در خصوص احداث پروژه های عمرانی در دانشگاه بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی اراک در این حیث از دیگر دانشگاه های کشور وضعیت مناسب تری بدارد، بیمارستان جایگزین بیمارستان ایت الله طالقانی اراک به پیشرفت ۶۰ درصدی رسیده است، بیمارستان ولیعصر(عج) اراک به عنوان مهمترین پروژه عمرانی دانشگاه در حال ساخت است هرچند که سرعت کار مطلوب ما نیست، اما در حال حاضر مرحله خرید تاسیسات آغاز شده است. سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای سال ۹۹ برای این بیمارستان ۱۵ میلیارد تومان در نظر گرفته است که کم است و درصدد هستیم که با تامین منابع مالی ساخت ابنیه در سال آینده به اتمام برسد.


جمالیان راه اندازی بیمارستان فرمهین، ارتقای خدمات رسانی در مراکز نقاط محروم، راه اندازی ۴ تخت دیالیز در بیمارستان خنداب، بهسازی اورژانس بیمارستان کمیجان و زیست پزشک این شهرستان و پیشرفت دیگر پروژه های عمرانی را دیگر اقدامات انجام شده در سطح  دانشگاه عنوان کرد و افزود: در حوزه بهداشت نیز کارهای خوبی به انجام رسیده است به طوری که با وجود تلاش های صورت گرفته در توسعه مراکز جامع سلامت شهری، متاسفانه باز هم این حوزه بهداشت است که به سراغ مردم می رود و باید فرهنگ مراجعه به این مراکز تسری یابد.


وی بیان کرد: استان مرکزی گرفتار معضل چاقی و کم‌تحرکی است در حالی که در این مراکز کارشناس تغذیه حاضر است، غربالگری‌های قند خون، چربی خون، غربالگری سرطان‌ها و بیماری‌های بدخیم انجام می شود و روانشناسان و مشاوران نیز مستقر هستند و حتی در زمینه ترک سیگار و دخانیات نیز کارشناسان لازم حضور دارند. باید از این ظرفیت ایجاد شده نهایت استفاده صورت گیرد چراکه دانشگاه برای این مراکز با همه تنگناهای مالی هزینه بسیاری را متقبل شده است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک با بیان اینکه اصلی ترین برنامه دانشگاه برای سال ۹۹، پیگیری در خصوص بیماری‌های غیرواگیر است، اظهار کرد: مرکز غربالگری بیماری های بدخیم در بیمارستان آیت الله خوانساری اراک راه اندازی شده است و این امر در راستای از بین بردن ترس و وحشت مردم نسبت به نام این بیمارستان است. مردم در صورت ارجاع بیماران شان به این بیمارستان که بعنوان مرکزی برای درمان سرطان شناخته می شود، دچار ترس و وحشت می شوند در حالی که بیماران مبتلا به کم خوبی، کمبود پلاکت و ... به این امر مرکز درمانی ارجاع می شوند و تنها مختص بیماران سرطانی نیست هرچند که بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان موفق به درمان و ادامه زندگی خود شده‌اند.


وی اضافه کرد: برای از بین بردن این ترس در صدد هستیم که بیمارستان آیت الله خوانساری از یک بیمارستان تک تخصصی خارج شده و در فاز سوم به بیمارستانی عمومی نیز تبدیل شود، همچنین در سال آینده پویش غربالگری سرطان نیز راه اندازی خواهد شد تا این ترس که پایه علمی ندارد از بین برود.
جمالیان به تلاش‌های دانشگاه در حوزه آموزشی اشاره کرد و گفت: اخیرا ۱۳ نیروی فوق تخصص به مجموعه دانشگاه اضافه شده است که بیش از ۶۰ درصد آنها شروع به کار کرده‌اند، دانشگاه تنها یک فوق تخصص قلب و عروق داشت که یک نفر دیگر نیز در این حوزه افزوده شده است و شاهد نیاز به اعزام بیماران به تهران نخواهیم بود. همچنین فوق تخصص گوارش، ریه، غدد و کلیه نیز جذب شده ‌اند و تلاش داریم که کلینیک بیماران کلیوی مزمن نیز برای پیشگیری از افزایش شمار این بیماران راه‌اندازی شود.


وی با تاکید بر کیفی سازی آموزش علاوه بر افزایش رشته‌های دانشگاهی و توانمندسازی اعضای هیات علمی، گفت: طی ۳ سال اخیر هزار نفر در مجموعه دانشگاه بازنشسته شده‌اند که هیچ مجوز جذبی برای جایگزینی آنها وجود نداشته است و این امر فشار زیادی به بدنه دانشگاه وارد کرده است.
جمالیان با اشاره به تلاش‌های دانشگاه برای افزایش نشاط دانشجویان و آغاز عملیات اجرایی ساخت یک سوله ورزشی ویژه دانشجویان در ایام دهه فجر، افزود: متاسفانه دانشگاه فاقد خوابگاه متاهلی است درحالی که ۴۵۰ دانشجوی متاهل در دانشگاه مشغول به تحصیل هستند که در این راستا انتظار حمایت خیرین را داریم.
وی با اشاره به شیوع آنفلوآنزا در کشور گفت: پس از وقوع سیل در کشور آنفلوآنزا شایع شد که استان مرکزی به بهترین شکل ممکن این بیماری را تحت کنترل درآورد و کمترین میزان فوت و عوارض(عوارض مغزی و عصبی) را داشت و حتی یک روز مشکل دارویی در خصوص این بیماری وجود نداشت و نسخه نویسی علمی به انجام رسید، اما بلافاصله پس از آن با شیوع ویروس کرونا روبرو شدیم که خوشبختانه تاکنون مورد مثبت از این ویروس در کشور گزارش نشده است و اگر موردی مشاهده شود بلافاصله به مردم اطلاع رسانی می‌شود.


رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: متاسفانه در حاشیه این بیماری شاهد شایعاتی هستیم که به هیچ عنوان مستند و قابل قبول نیست و حتی اخیرا در یک اقدام مغرضانه یک نامه جعلی با امضای معاون وزیر منتشر شد به همین دلیل لازم است مردم از منابع رسمی اخبار را دنبال کنند. خوشبختانه استان مرکزی در تشخیص این بیماری جزو استان‌های دارای امکانات است، کیت‌های تشخیص این بیماری از آلمان تهیه شده است، نیروی تخصصی در کلینیک امام رضا(ع) در نظر گرفته شده است و در صورت وجود مورد مشکوک ظرف ۲۴ ساعت می‌توان نتیجه قطعی را اعلام کرد.
وی گفت: خوشبختانه سرعت انتشار ویروس در جهان کم شده و آماده باشی که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد در حال گذار است و به شرایط تقریبا عادی می‌رسیم، اما باید حتما با هوشیاری در آمادگی لازم قرار داشته باشیم.


جمالیان درخصوص معوقات پرسنل دانشگاه نیز بیان کرد: خوشبختانه پرداخت حقوق پرستاران به روز است، تنها پرستاران ۱۰۰ ساعته که حدود ۳۰ نفر هستند دارای معوقات هستند که سعی داریم به زودی به روز شود و در پرداخت کارانه و اضافه کاری نیز تقریبا شرایط مطلوب است.
وی با اشاره به اینکه یک مورد قصور پزشکی هم زیاد است، اما در کشورهای پیشرفته نیز این قصور وجود دارد به طوری که ۱۳ درصد میزان مرگ در امریکا ناشی از قصور پزشکی است، بیان کرد: اخیرا دو نفر از خبرنگاران استان مرکزی در بیمارستان آیت الله خوانساری اراک فوت کردند که به جرات می گویم هیچ کوتاهی از سوی کادر درمانی برای این دو نفر صورت نگرفته است، ۳ مرگ در بیمارستان خصوصی و دولتی اراک گزارش شد که سریعا رسیدگی شد و منتظر نظر مراجع ذیصلاح هستیم و البته روشن نشدن ماسک اکسیژن در این مورد نیز صحت ندارد.


رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: در این موارد دانشگاه خود مدعی‌ است و پرونده‌های دارای شبهه قصور پزشکی را به نظام پزشکی ارجاع می‌دهد.
جمالیان با اشاره به اینکه ویزیت همزمان چند بیمار توسط پزشک تخلف است و شهروندان این موارد را گزارش کنند، افزود: طبق دستور دیوان محاسبات کشور انجام خدمات زیبایی توسط پزشکان عمومی مانع ندارد، تنها موضوع لیزر بود که اول مانع شدند و سپس ابطال شد و تزریق زیبایی نیز منعی ندارد مگر اینکه شکایتی از سمت مراجعه کننده صورت گیرد، اما مشکل اینجاست که کار به آرایشگاه‌ها کشیده شده است و این امر ناشی از ضعف فرهنگی جامعه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha