جمعه ۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۹
کد خبر: 289587

رئیس مرکز تحقیقات سلامت مردان با تأکید بر اینکه اکنون 60 درصد علت ناباروری مربوط به مردان است، گفت: ژنتیک، محیط کار و برخی بیماری‌هایی که نیاز به جراحی دارند از جمله عوامل موثر در بروز ناباروری است.

علت «ناباروری» چیست؟

سلامت نیوز: رئیس مرکز تحقیقات سلامت مردان با تأکید بر اینکه اکنون 60 درصد علت ناباروری مربوط به مردان است، گفت: ژنتیک، محیط کار و برخی بیماری‌هایی که نیاز به جراحی دارند از جمله عوامل موثر در بروز ناباروری است.

به گزارش سلامت نیوز، سید جلیل حسینی فوق تخصص ارولوژی و رئیس مرکز تحقیقات سلامت مردان و بهداشت باروری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با فارس، درباره «ناباروری و میزان شیوع آن در کشور»، اظهار داشت: متأسفانه اشکالی که در جامعه وجود دارد، این است که اگر زوجینی فرزنددار نشوند، ابتدا خانم خانواده را نزد پزشک می‌برند؛ در حالی که این تصور غلطی است.

وی ادامه داد: تا چند سال قبل اعلام می‌شد 50 درصد علت ناباروری مربوط به مردان است و نیم دیگر مربوط به زنان؛ اما امروزه می‌گویند ممکن است 60 درصد علت ناباروری مربوط به آقایان و 40 درصد مربوط به خانم‌ها باشد؛ در نتیجه هر نفر از زوجین باید نزد پزشک خاص خود بروند و ناباروری مربوط به هر دو زوج است.

رئیس مرکز تحقیقات سلامت مردان دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان کرد: میزان ناباروری در کشور حدود 15 درصد است؛ مطالعات در کشور نیز نشان می‌دهد این میزان 15 درصد است، اما به صورت مقطعی مطالعات مختلفی به صورت خانه به خانه انجام شده که در یک مقطع این میزان حدود 3 تا 4 درصد بوده است.

حسینی با تشریح چگونگی انجام مطالعات به صورت مقطعی، خاطرنشان کرد: برای نمونه اگر در یک شهر ما همه خانواده‌ها را کنترل کنیم، ممکن است 3 درصد جمعیت دچار ناباروری باشند البته ممکن است همین افراد نیز فرزنددار شوند.

وی یادآور شد: برای نمونه فردی ممکن است 8 سال صبر کند تا دوباره بچه‌دار شود؛ به عبارتی اکنون این فرد فرزند دارد اما تا 8 سال بعد ممکن است نتواند بچه‌دار شود؛ در نتیجه در طول مطالعه 15 درصد افراد دچار ناباروری هستند؛ یعنی از جمعیت 80 میلیونی که داریم اگر در نظر بگیریم 15 میلیون زوج در کشور وجود دارد، حدود 15 درصد آنها دچار ناباروری هستند؛ به عبارتی حدود 1.5 میلیون زوج ناباروری دارند.

رئیس مرکز تحقیقات سلامت مردان دانشگاه شهید بهشتی در پاسخ به این پرسش که «مهم‌ترین علل ناباروری در مردان چیست؟»، ابراز داشت: عوامل مختلفی در این موضوع دخیل هستند، مانند ژنتیک، محیط کار و برخی بیماری‌هایی که نیاز به جراحی دارند، اما خوشبختانه درصد زیادی از این علل را می‌توان با درمان مراقبتی حل کرد؛ برای نمونه خانم‌ها با درمان‌های هورمونی خوب می‌شوند و تعدادی از آنها نیز باید به مراکز باروری مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha