در جدیدترین کارآزمایی بالینی، متخصصان چینی با هدف مقابله با بیماری کووید-۱۹، فاز یک کارآزمایی بالینی را با استفاده از سلول‌های بنیادی مزانشیمی بندناف به منظور بررسی ایمنی و اثربخشی این سلول‌ها در بهبود عوارض ریوی ناشی از ابتلا به کروناویروس جدید شروع کردند.

آغاز آزمایشات استفاده از سلول‌های بندناف برای درمان مبتلایان کروناویروس

سلامت نیوز:در جدیدترین کارآزمایی بالینی، متخصصان چینی با هدف مقابله با بیماری کووید-۱۹، فاز یک کارآزمایی بالینی را با استفاده از سلول‌های بنیادی مزانشیمی بندناف به منظور بررسی ایمنی و اثربخشی این سلول‌ها در بهبود عوارض ریوی ناشی از ابتلا به کروناویروس جدید شروع کردند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، عفونت ناشی از ابتلا به کروناویروس موجب یک بیماری تنفسی شدید شبیه به سندرم نارسایی حاد تنفسی شده و همراه با بستری بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه و مرگ و میر است.


در حال حاضر هنوز هیچ درمان تایید شده ضد ویروس برای مبتلایان آلوده شده با این ویروس وجود ندارد و بیشتر بیماران باید درمان‌های حمایتی و مراقبت‌های تسکینی را دریافت کنند.


برای موارد شدید بیماری، درمان باید شامل حفظ عملکرد ارگان‌های حیاتی بدن باشد.
این کارآزمایی بالینی به منظور بررسی ایمنی و اثربخشی سلول‌های بنیادی مزانشیمی برای بیماران مبتلا به ذات‌الریه ناشی از کروناویروس است.
عفونت ناشی از کروناویروس به یک رخداد فوری در بهداشت عمومی کشور چین تبدیل شده است.


همچنین در حال حاضر هیچ واکسنی علیه این ویروس وجود نداشته و هیچ درمان ضد ویروس خاصی نیز توصیه نشده است.
حدود ۲۰ درصد افراد به نوع شدید بیماری مبتلا می‌شوند و برخی نیز به دلیل عوارض نارسایی تنفسی یا اختلال در ارگان‌های حیاتی بدن فوت می‌کنند.
بنابراین، یافتن یک روش درمانی ایمن و موثر برای مبتلایان به عفونت ذات‌الریه ناشی از کروناویروس ضروری است.


طی سال‌های گذشته ویژگی‌های امیدوار کننده سلول‌های بنیادی مزانشیمی از جمله ویژگی‌های ترمیمی و توانایی تمایز به سلول‌های مختلف موجب علاقمندی و جذب محققین در به کارگیری روش‌های مبتنی بر سلول درمانی در بیماری‌های مختلف شده است.


این یافته‌ها تاثیرات مفید درمان‌های مبتنی بر سلول‌های بنیادی مزانشیمی را که ناشی از اثرات ایمن‌سازی و ظرفیت ترمیمی سلول‌هاست نشان می‌دهد.
محققان دریافته‌اند که تزریق سلول‌های بنیادی مشتق از بندناف به طور قابل توجهی عملکرد کبدی را در سیروز کبدی بهبود می‌بخشد و باعث افزایش میزان بقای بیماران در نارسایی مزمن کبدی می‌شود.


سلول‌های بنیادی مزانشیمی به طور چشمگیری تغییرات پاتولوژیک را در ریه کاهش می‌دهند و پاسخ التهابی ایمنی ناشی از ویروس آنفلوآنزا را در مدل حیوانی مهار می‌کنند.


در این کارآزمایی که بین چند مرکز درمانی در حال انجام است، ۴۰ بیمار تحت نظر هستند. ۲۰ بیمار تحت درمان‌های مرسوم بوده و به صورت داخل وریدی در یک دوره (۳ نوبت) به ازای هر کیلوگرم وزن بدن یک تا سه میلیون سلول بنیادی مزانشیمی دریافت می‌کنند. به علاوه ۲۰ بیمار که به عنوان شاهد استفاده شده‌اند، درمان‌های معمول را دریافت می‌کنند.


بنابر گزارش سایت معتبر کلینیکال ترایل، علائم بالینی، تصویربرداری ریه، عوارض جانبی، مرگ و میر طی ۲۸ روز و ویژگی‌های ایمونولوژی (سلول‌های بنیادی و التهابی) طی ۹۰ روز در این بیماران ارزیابی خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha