جمعیت هلال‌احمر یکی از نهادهای اصلی خدمت‌رسان به مردم در ماه اخیر و پس از شیوع بیماری کرونا بود. تب‌سنجی از مسافران در مبادی ورودی و خروجی شهرها، توزیع بسته‌های بهداشتی برای بیماران خاص و اقشار محروم، آموزش همگانی و موارد دیگر همگی برنامه‌هایی بودند که هلال‌احمر پس از شیوع بیماری کرونا در ایران اجرا کرده و همچنان ادامه می‌دهد.

سلامت نیوز:جمعیت هلال‌احمر یکی از نهادهای اصلی خدمت‌رسان به مردم در ماه اخیر و پس از شیوع بیماری کرونا بود. تب‌سنجی از مسافران در مبادی ورودی و خروجی شهرها، توزیع بسته‌های بهداشتی برای بیماران خاص و اقشار محروم، آموزش همگانی و موارد دیگر همگی برنامه‌هایی بودند که هلال‌احمر پس از شیوع بیماری کرونا در ایران اجرا کرده و همچنان ادامه می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ،سرپرست جمعیت هلال‌احمر روز گذشته در گفت‌وگوی زنده خبری با مردم ایران از شبکه خبر این اقدامات را تشریح کرد.جمعیت هلال‌احمر بناست توزیع ۵۰۰ هزار بسته بهداشتی را برای بیماران خاص و سرطانی آغاز کند. دکتر کریم همتی در این گفت‌وگوی زنده درباره طرح‌های حمایتی جمعیت هلال‌احمر برای اقشار آسیب‌پذیر در شیوع بیماری کرونا گفت: «طرح دست‌یار برای جلب مشارکت‌های مردمی و توزیع لوازم بهداشتی در میان اقشار محروم و آسیب‌پذیر آغاز شده و تا به حال ٩٣ هزار بسته بهداشتی در این مناطق توزیع شده است.»

به گفته سرپرست جمعیت هلال‌احمر این نهاد به ضد عفونی‌کردن معابر و مناطق پرخطر اعم از گرمخانه‌ها، معابر شهری، اتوبوس‌ها و زندان‌ها هم کمک کرده و تا به حال بالغ بر ٣٨٧ هزار لیتر مایع ضدعفونی‌کننده برای این کار استفاده شده است.دکتر همتی با اشاره به نیاز بیمارستان‌ها به دستگاه‌های کمک‌تنفسی گفت: «به‌زودی با کمک مردم و خیرین به خرید تعدادی دستگاه ونتیلاتور برای بیماران کرونایی و تحویل به بیمارستان‌ها اقدام خواهیم کرد.

فعلا حدود ۵۲ دستگاه خریداری شده است و آمادگی داریم تا صد دستگاه را با هزینه‌ای بالغ بر ۱۶میلیارد تومان برای نقاط کمتر برخوردار تهیه و اهدا کنیم.»سرپرست جمعیت هلال‌احمر از این گفت که به‌زودی برای حدود ٥٠٠ هزار نفر از بیماران بسته‌های بهداشتی تهیه و توزیع خواهد شد.

١٦٠ هزار بسته هم‌اکنون برای بیماران خاص (مثل هموفیلی‌ها، دیالیزی‌ها و...) آماده شده کهدر مراکز محل رفت‌و‌آمد آنها توزیع می‌شود و بیماران سرطانی در مرحله بعد قرار دارند.او در ادامه این گفت‌وگو از تلاش این جمعیت با همراهی خیرین و گروه‌های مرجع برای کمک معیشتی به حدود دومیلیون نفر از افراد آسیب‌دیده از بحران کرونا خبر داد و گفت:

«افرادی هستند که تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و سایر نهادهای حمایتی نیستند و به دلیل بحران کرونا معیشت آنها دچار مشکل شده است. هلال‌احمر با همراهی سایر خیرین و گروه‌های اجتماعی در تلاش است تا با توجه به نزدیکی ماه مبارک رمضان بسته‌های معیشتی را برای حدود دو میلیون نفر از این افراد تهیه و توزیع کند.»


آموزش‌های کرونایی هلال‌احمر تا به حال بالغ بر ٥٤میلیون ‌باردر فضای مجازی دیده شده‌‌اند

سرپرست جمعیت هلال‌احمر همچنین در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود به آموزش همگانی به وسیله هلال‌احمر که یک ماه پیش از اعلام شناسایی نخستین بیمار مبتلا به کرونا در ایران شروع شده، اشاره کردو گفت: «اولین محصولات آموزشی در زمینه کرونا در جمعیت هلال‌احمر تولید شده و این محصولات تا به حال بالغ بر ٥٤میلیون بار در فضای مجازی دیده شده‌اند.»او ادامه داد:

«در دوره‌های آموزش آنلاین هم با همکاری نظام پزشکی تا به حال به ٧٦٤هزار نفر آموزش داده شده و گواهی صادر شده است. با راه‌اندازی سایت کرونا دات‌آی‌آر و سیستم تست برای نخستین‌بار در ایران به صورت آنلاین تست کرونا گرفته شده است و تا به حال ١٠میلیون نفر در آن شرکت کرده‌اند؛ همین موضوع باعث آرامش بیشتر و کاهش بار بیمارستان‌ها شده است.


غربالگری بیش از ۲۱ میلیون نفر از مسافران نوروزی

دکتر همتی همچنین به عملیات غربالگری مسافران نوروزی اشاره کرد و گفت: «تب‌سنجی و غربالگری به صورت فیزیکی هم در ٤٧١ پایگاه و با ٨٥١ اکیپ از بیست‌وهفتم اسفند آغاز شده و همچنان در برخی از استان‌ها ادامه دارد. تا به حال بالغ بر ٢١ میلیون و ٣٨٧ هزار نفر در ٧ میلیون و ٦١٨ هزار خودرو غربالگری شده‌اند و از میان آنها ١٤ هزار و ٢٨٨ نفر با علایم مشکوک به کرونا به تیم‌های بهداشتی و درمانی ارجاع داده شده‌اند.»او درباره تأمین داروهای مورد نیاز برای بیماران کرونا افزود:

«سازمان تدارکات پزشکی و داروخانه‌های هلال‌احمر همچنان در زمینه تأمین و توزیع دارو در حال انجام فعالیت‌های خود هستند. در داروخانه مرکزی روزانه به بیش از هزار نفر خدمات ارایه می‌شود و در شهرهای پرخطر هم داروخانه‌های هلال‌احمر بازوی کمکی مراکز درمانی هستند و درمجموع روزانه ٥ تا ٦ هزار نفر خدمت دریافت می‌کنند.»سرپرست جمعیت هلال‌احمر گفت: «اگر چه کرونا داروی خاصی ندارد اما با توجه به تب بازار درباره برخی داروها یک میلیون کپسول تامی فلو و ٦٠٠ هزار داروی کلترا از سوی هلال‌احمر وارد ایران شد.»


تولید روزانه ۱۰ هزار ماسک و گان در شرکت نساجی هلال ایران

دکتر همتی در ادامه به تولید ماسک و گان در شرکت نساجی هلال ایران اشاره کرد و گفت: «کارخانه نساجی وارد تولید ماسک شده و روزانه ١٠ هزار ماسک سه‌لایه و البسه محافظتی (گان) تولید می‌کند. به‌زودی یک خط مکانیزه تولید ماسک هم در هلال‌احمر نصب شده و آغاز به کار می‌کند که توان تولید روزانه بالغ بر ٧٠ هزار ماسک را دارد.

همچنین کارخانجات سها هم روزانه ١٠ هزار لیتر مایع ضدعفونی‌کننده تولید می‌کنند.»سرپرست جمعیت هلال‌احمر همچنین درباره راه‌اندازی نقاهتگاه‌ها برای بیماران بهبودیافته از کرونا گفت: «هلال‌احمر برای راه‌اندازی ٢٦٠٠ تخت نقاهتگاهی در شهرهای مختلف پرخطر اعلام آمادگی کرده بود که از این میزان ١٥٠٠ تخت آماده است؛ اما فعلا از حدود ٤٥٠ تخت آن استفاده می‌شود و آمادگی لازم برای راه‌اندازی مابقی تخت‌ها هم در صورت نیاز وجود دارد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha