دکتر ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، در نشست خبری با خبرنگاران، گفت:« در استان هایی که زودتر روند ابتلا به کرونا شروع شده است که معمولا استان های پرخطر ما بوده اند روند بیماری در حال حاضر نزولی ست ولی در برخی از استان هایی که روند صعودی نسبی دارند استان هایی هستند که ویروس کرونا دیرتر در آنجا شیوع پیدا کرده است. در تهران هنوز نگران هستیم چون تهران نقش کلیدی ارتباطی با سایر استان ها دارد و هرگونه وجود ویروس در تهران حتی در حد متوسط می تواند هم باعث انتشار به شهرهای اطراف تهران و هم شهرهای دیگر شود.»

بررسی تجهیز فروشگاه های زنجیره ای به وسایل پیشگیری در ستاد مقابله با کرونا/همکاری مردم در زمینه فاصله گذاری اجتماعی بی نظیر بوده

سلامت نیوز:دکتر ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، در نشست خبری با خبرنگاران، گفت:« در استان هایی که زودتر روند ابتلا به کرونا شروع شده است که معمولا استان های پرخطر ما بوده اند روند بیماری در حال حاضر نزولی ست ولی در برخی از استان هایی که روند صعودی نسبی دارند استان هایی هستند که ویروس کرونا دیرتر در آنجا شیوع پیدا کرده است. در تهران هنوز نگران هستیم چون تهران نقش کلیدی ارتباطی با سایر استان ها دارد و هرگونه وجود ویروس در تهران حتی در حد متوسط می تواند هم باعث انتشار به شهرهای اطراف تهران  و هم شهرهای دیگر شود.»


 وی در ادامه گفت:« همانطور که رییس جمهور اظهار کردند روند ابتلا به کرونا در اکثر استان ها نزولی است و این به معنی مدیریت بیماری است نه کنترل و سرکوب بیماری. ما هنوز درباره ویروس کرونا نگرانیم مثلا امروز سطح ترافیک در برخی اتوبان های تهران ما را نگران می کند چون می توانند ویروس را به خانه یا محل کار خود منتقل کنند.»


وی خاطرنشان کرد:« مهمترین موضوعی که در بررسی نمودارهای ابتلا به کرونا باید نگاه کنیم درست است که تعداد ابتلا مهم است ولی مهمترین نقطه این است که میزان ابتلا با چه سرعتی رشد می کند یعنی شیب منحنی و صاف شدن منحنی و پایین آمدن منحنی از تعداد خالص مهمتر است.»


وی در ادامه افزود:« یک نقص ما این است که تعداد تست گرفته شده از افراد بستری بوده و از افراد سرپایی کمتر تست کرونا گرفته میشد اما الان تعداد تست های سرپایی بیشتر است اما مهمترین مسئله این است که اگر به تعداد مرگ و میر بر اثر کرونا در کشور دقت کنید کاهش پیدا کرده و با توجه به اقداماتی که دولت و ملت با هم و وزارت بهداشت به عنوان خدمتگزار انجام داد روند صعودی در میزان مرگ و میر را کنترل کردیم و به خط صاف تبدیل شده است که البته این به این معنی نیست که کار ما نقص ندارد. »


وی در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت نیوز درباره لزوم استفاده از تجهیزات پیشگیری در فروشگاه های زنجیره ای برخی کشورها و وضع قوانین در اینباره در کشورمان، گفت:« مراکز فروشگاهی بزرگ یکی از مراکز تامین مهم مواد غذایی و مواد مصرفی روزانه در کشور ما هستند .از نظر ما این مراکز و بازارهای سرپوشیده سنتی که در برخی شهرها پرتراکم هستند و محل رفت و امد مردم هستند باید با اصولی و در اولویت های بعدی بازگشایی باشند. در برخی کشورها ورود به فروشگاه های زنجیره ای با صف است و افراد یکدفعه نمی توانند وارد فروشگاه شوند و در یک فروشگاهی که ۳۰۰ نفر همزمان در مرکز خرید بودند تعدادشان به ۳۰ نفر با نوبت کاهش یافته است البته فعالیت آنها ۲۴ ساعته می باشد.»


وی تاکید کرد:« نگرانی ما از مال ها است که هم مرکز خرید هستند و هم مرکز تفریح و تجمع و گردش که باید موانع جدی گذاشته شود تا به شرایط نسبتا عادی برگردیم این موضوع در ستاد مقابله با کرونا مطرح می شود. »


وی در پاسخ به اینکه آیا احتیاج است فاصله گذاری اجتماعی تشدید شود،گفت:« ما دو هدف داریم یکی کنترل بیماری و بیماری زایی بیماری و کاهش مرگ و میر است هدف دیگر کاهش اثرات اقتصادی و اجتماعی ویروس کرونا است این دو هدف متناقض است و ممکن است حصول هر دو هدف امکانپذیر نباشد ولی مهم این است که فاصله گذاری اجتماعی به منظور کاهش تماس افراد هدف ما است ولی باید ببینیم اقتصاد ما چقدر تحمل آن را دارد چون کشور ما با تحریم های ناجوانمردانه روبروست و باید ملاحضات اقتصادی نیز لحاظ شود.»


وی درباره وضعیت ابتلا به کرونا در زندان ها گفت:« با تمهیداتی که اندیشیده شده زندان های ما از نظر ابتلا پایین ترین سطح ابتلا را داشته اند ولی تعداد افرادی که معتادند و کسانی که کرونا داشتند و آزاد شده اند تجمعاتی را داشته اند که ما با وزارت کشور و نیروی انتظامی مذاکراتی داشتیم و امیدواریم با غربالگری این افراد میزان ابتلا را کاهش دهیم.»


دکتر حریرچی تاکید کرد:« واقعیت این است که همکاری ای که مردم با ما در زمینه فاصله گذاری اجتماعی کردند بی نظیر بوده، درست است که انتقاداتی از تجمعات و سفرها داشتیم ولی مردم از لحاظ تجمع در مراکز خرید و پارک ها خوب همکاری کردند نمونه بارز آن روز طبیعت است نمونه دیگر اینکه مردم در این طرح دید و بازدیدها را به حداقل رسانده اند و فکر می کنیم با آگاهی که مردم پیدا کرده اند مهمترین یار و یاور ما هستند. فاصله گذاری اجتماعی باید به حداکثر ممکن برسد اگر ما بخواهیم سطح ارتباطات اجتماعی را به سطح بهار سال گذشته برسانیم مطمئن باشید با اوج بیماری مواجه خواهیم بود.»
وی درباره موضع گیری های سازمان بهداشت جهانی درباره لزوم استفاده از ماسک گفت:« موضع گیری رسمی سازمان بهداشت جهانی این است که استفاده از ماسک در سطح اجتماع ضروری نیست.»


وی درباره جمع آوری معتادان برای پیشگیری از کرونا گفت:« در مورد معتادان متجاهر ما هم به دلایل قبلی که ضروری بوده معتادان در یک جایی نگهداری شوند و هم بدلیل اینکه ممکن است تجمعاتی داشته و باعث انتشار ویرس شوند تاکیدمان است که درجای خاصی نگه داری شوند و پیگیر این کار هم هستیم.»
وی درباره صادرات تجهیزات پیشگیری از کرونا گفت:« ما مثل همه کشورها از جمله ایتالیا و اسپانیا در موقع شیوع بیماری دچار کمبود شدیم ولی با توجه به تجهیز کارخانه ها و تغییر خط تولید الان در اکثر موارد از لحاظ تجهیزات ذخیره مناسبی داریم برای ما سلامت ایرانیان اصلی ترین اولویت ما است اگر تولیداتمان مازاد باشد هم به دلایل بشردوستانه هم به دلایل اقتصادی به کشورهای دیگر صادر می کنیم ولی تا زمانی که نیازهایمان را رفع نکنیم اجازه صادرات نمی دهیم.»


وی درباره هزینه های بیماران مبتلا به کرونا گفت:« ما قسمت عمده ای از تخت های بیمارستانی را به کرونا اختصاص دادیم و برخی بیمارانی که جراحی داشتند جراحی هایشان به تعویق افتاد. قریب به اتفاق هزینه بیماران بستری را دولت و بیمه ها تقبل کردند.»


وی درباره میزان بودجه اختصاص یافته برای مقابله با کرونا گفت:« بیش از یک بسته ۱۲ هزار میلیاردتومانی که از محل ذخیره ارزی داده می شود برای این منظور اختصاص داده شده است. البته هزینه های ما بالاتر از این خواهند بود ما هزینه های غیرمستقیم هم داشتیم که مادی نیست مثلا در برخی مراکز سرپایی ۸۰ درصد کاهش مراجعات داشته ایم. موضوعی که مهمتر است این است که پیش بینی می شود اقتصاد کل دنیا یعنی ۴۵۰۰ میلیارد دلار یعنی ۵ درصد تولید ناخالص ملی دنیا ضرر ببیند و کشور ما هم استثنا نیست و کاهش ۲ درصدی رشد اقتصادی برای کشور پیش بینی شده است.»


وی گفت:« عمده موفقیت های ملت ایران در طرح فاصله گذاری اجتماعی در اسفندماه رخ داده است. با تعطیلی مدارس و دانشگاه ها ۳۰ الی ۵۰ درصد کاهش ارتباطات اجتماعی را داشته ایم همچنین سالن های ورزشی و سینماها و مساجد و زیارتگاه ها تعطیل شدند. در هفته دوم فروردین تشدید فاصله گذاری را داشتیم. درباره سفرها مردم خوب رعایت کردند، در مورد رفت و آمد شهری که ما هر روز آنها را رصد می کنیم ترددهای داخل شهری و بین شهری بسته به مکان ۷۰ الی ۹۰ درصد کاهش یافته است و بررسی های ما نشان می دهد میزان ترددها مثل سال گذشته نبوده است.درباره ممنوعیت خروج از شهرها، بنای نیروی انتظامی این است که جریمه ها را به حداقل برساند با توجه به اگاهی مردم و فعلا مصوباتی که ستاد کل داشته همه برقرار است و هر اقدامی خلاف مصوبه باشد، برخورد قانونی می شود.»


وی خاطرنشان کرد:« اگر روال ترددها به سابق برگردد مطمئنا ما دچار موج دوم بازگشت کرونا خواهیم بود و هیچ کسی خواهان این نیست که شرایط مشابه سال گذشته شود. احتمال برگشت بیماری وجود دارد همانطور که کشورهای مختلف گفته اند و رییس جمهور ما هم اشاره کرده این ویروس تا واکسن و دارویش ساخته نشود که طبق پیش بینی ها حداقل ۱۸ ماه زمان لازم است و اگر مثل ویروس سارس تغییر معناداری پیدا نکند این ویروس از بین نمی رود. هیچ کشوری نتوانسته ویروس را به صفر برساند و بسته به تغییرات آب و هوایی و رفتار مردم و وضعیت مشاغلی که آغاز به کار می کنند، ممکن است انتشار شیوع بالا و پایین داشته باشد. استراتژی های فاصله گذاری اجتماعی هوشمند مبتنی بر همین اصول است.»


وی افزود:« ما هم با کرونا می جنگیم هم با تحریم ها لذا لحاظ کردن وضعیت اقتصادی در طرح فاصله گذاری مهم است. دوم بازگشایی هوشمند و تدریجی مشاغل است که بازگشایی گام به گام باید داشته باشیم همچنین باید ارزیابی های مستمر هم از بازگشایی ها داشته باشیم موضوع مهم که در فاصله گذاری هوشمند لحاظ است ما در بازگشایی ها حذف گروه های پرخطر را خواهیم داشت.»


وی درباره صحت آمارهای ارائه شده از سوی کشورهای درگیر کرونا، گفت:« مطمئن هستیم و نشانه هایی وجود دارد که بعضی از کشورها آمارشان را کتمان می کنند. بهترین اقدام در این زمینه شفافیت است و بیشترین اطلاع رسانی را خود کشور مبدا می کند. در حالی کرونا در کشورهایی مثل ایران و ایتالیا و اسپانیا در کل کشور گسترده شده است اما در چین فقط در ووهان ابتلای به کرونا را داشته ایم.همچنین از لحاظ ابتلا بستگی دارد کشورها به چه تعداد تست دسترسی دارند و آیا استراتژی انجام تست منحصر به بیماران بستری است یا بیماران سرپایی شدید یا بیماران ملایم را هم تست می کنند یا افراد در تماس با بیماران مبتلا را هم تست می کنند و هر کدام که انجام شود تعداد تست و کسانی که مثبت می شوند بالا می رود. کشور آلمان قبل از شروع ابتلا روزانه ۱۰۰ هزار تست انجام می داده ولی کشورهای اروپایی یا امریکا روزهای اول نتوانستند از همه تست بگیرند. انچه مهم است نسبت مرگ و میر به نسبت جمعیتی است که در معرض خطر هستند.»


وی درباره زمان پذیرش بیماران الکتیو گفت:«معاونت درمان شدیدا پیگیر است که روزهای آینده پذیرش بیمارانمان را اغاز کنیم با توجه به ظرفیتی که در بیمارستان ها موجود است بیمارانی که نیاز دارند را پذیرش می کنیم. از سازمان نظام پزشکی هم درخواست کردیم که چه بیمارستان های دولتی و خصوصی و چه مراکز سرپایی با رعایت مسائل حفاظتی به فعالیت خود برگردند ما خواهشمان این است که مردم خصوصا بیماران ضروری درمانشان را به تاخیر نیاندازند.»
دکتر حریرچی تاکید کرد:«مطابق مصوبه ستاد مقابله با کرونا تا ۲۰ فروردین اداره ها با یک سوم نیرو، شروع به کار می کنند. یکی از پیشنهادات استراتژی فاصله گذاری هوشمند این است که انهایی که بالای ۶۰ سال سن دارند یا بیماری های زمینه ای دارند حداقل دورکاری کنند یا به آنها مرخصی داده شود تا از قله بیماری بگذریم.»


وی با تاکید براینکه اقدامات وزارت بهداشت هم مورد تایید مقام معظم رهبری و هم رییس جمهور و سایر قوا و سازمان بهداشت جهانی است،درباره حاشیه های بوجود آمده درباره داروی «فاوی‌پیراویر»‌ گفت:« ما کتمان نمی کنیم که شاید برخی اقدامات نتیجه خوبی نداشته ولی کار با نیت خوب و با فداکاری زیاد و پشتکار زیاد انجام شده است. در همه کشورهای اروپایی و امریکای شمالی دارو با تایید وزارت بهداشت قابل تجویز است تعجب می کنم دارویی که تایید نشده را استفاده می کنند و اعلام می کنند بیمارستان های دیگر هم استفاده کنند. در مورد این دارو چینی ها مقاله ای منتشر کرده بودند که خودشان آن را بازپس گرفته اند ولی ما هنوز روی این مقاله تاکید داریم.»


وی افزود:« درباره شائبه هایی که این دارو برای مسوولین استفاده می شود باید گفت عملکرد وزارت بهداشت نشان داده مهمترین اولویت ما مردم بخصوص فقرا هستند ما چند نماینده مجلس منتخب و عضو تشخیص مصلحت و فرماندهای نظامی و مدیرکل را داشته ایم که بر اثر ابتلا به کرونا فوت کرده اند. هیچ جای دنیا نداریم که کسی بگوید وظیفه پزشک تجویز دارو است و وظیفه وزارت بهداشت تهیه دارو است، وظیفه وزارت بهداشت بررسی دارو است.»


وی درباره احتمال بیوتروریسم بودن کرونا گفت:« از نظر ما این قابل رد کردن نیست  و محتمل است ولی بررسی های لازم از سوی پدافند غیر عامل انجام می شود این ویروس در کشور ما و کشورهای دیگر موجود است و مقابله با آن را نجام می دهیم.»


وی درباره عدم ابتلای افراد جوان به کرونا گفت:« اینکه افراد جوان به کرونا مبتلا نمی شوند اتفاقا ثابت شده که افراد ۲۰ یا ۳۰ ساله بیشتر مبتلا می شوند ولی کم علامت هستند ما برای فاصله گذاری اجتماعی خیلی نگران افراد بدحال نیستیم چون در بیمارستان بستری و ایزوله است هستند. مدارس و دانشگاه ها مهمترین عامل یگانه برای ابتلا در تمام دنیا هستند و در دنیا حساسیت های خاصی بر روی آنها وجود دارد چون در شهرهای بزرگ از شهرهای مختلف دانشجو می پذیرند که ممکن است مرکز کرونا باشند ضمن اینکه خوابگاه ها جاهای پرتراکم است و کافی است یک نفر به کرونا مبتلا باشد و بقیه را مبتلا کند.»


دکتر حریرچی در پایان درباره پیش‌بینی وزارت بهداشت از زمان مهار کرونا در کشور، گفت:« پیش‌بینی‌ها ما بسته به سطح فاصله‌گذاری اجتماعی است. یکی از پیش‌بینی‌هایمان این بوده که اگر هیچ فاصله‌گذاری اجتماعی رخ ندهد، تا انتهای خرداد با این بیماری درگیر خواهیم بود و در تابستان هم خودش را حفظ می‌کند و در پاییز هم مشکل‌زا خواهد بود. نظرمان این است که هیچ کشوری نمی‌تواند قرنطینه کامل را انجام دهد. به جز چین که البته شرایط خاصی داشت و بیش از ۴۰ هزار پزشک و پرستار به ووهان اضافه کرد و در مواردی هم افراد بیرون می‌رفتند. اکنون گفته می‌شود که در فرانسه قرنطینه کامل است، ‌ اما در آنجا مردم به شش دلیل می‌توانند از خانه خارج شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha